روزنامه های کابل: چهارشنبه، ۹ حمل
نوشته شده توسط : breketid

روزنامه های چاپ امروز کابل بیشتر خبر کشفت یازده واسکت (جلیقه) انتحاری از مقر وزارت دفاع و بازداشت چند نفر در ارتباط با آن و تکذیب آن از سوی وزارت دفاع را در مطالب اصلی خود بررسی کرده اند.

روز سه شنبه، ۸ حمل/فروردین یک منبع اطلاعاتی افغانستان به بی‌بی‌سی گفت که این جلیقه ها از یکی از حوزه‌های امنیتی وزارت دفاع به دست آمده و همچنین منابع آگاه از بازداشت ۱۶ تن در ارتباط با همین موضوع خبر دادند که شماری از آنها سرباز ارتش هستند. وزارت دفاع این خبر را تکذیب کرده است.

ماندگار در سرمقاله خود با عنوان "سربازان انتحاری چگونه وارد ارتش می شوند؟"، با اشاره به بازداشت چند سرباز ارتش به اتهام دست داشتن در برنامه عملیات وسیع انتحاری در کابل، نوشته که "هیچ شکی وجود ندارد که سربازان انتحاری بدون پشتوانه قوی در وزارت دفاع ملی، نمی توانند در این ارگان جا باز کنند".

وزارت دفاع افغانستان این خبر را تکذیب کرده و گفته که رسانه ها باید اخبار مربوط به این وزارتخانه را تنها به نقل از مسئولان این وزارتخانه منتشر کنند. ماندگار این تکذیبیه را "تکاندهنده‌تر" از اصل خبر دانسته و تاکید کرده که این موضوع باید تحقیق شود تا مشخص شود که کدام مقام با این برنامه ارتباط داشته است.

سرمقاله نویس ماندگار افزوده که افرادی که در این کار دست داشته اند باید مشخص و محاکمه شوند و همچنین وزارت دفاع باید از وجود نفوذی ها پاک شود. نویسنده همچنین تاکید کرده که شیوه استخدام سربازان ارتش هم مورد بازنگری قرار گیرد تا به تعبیر نویسنده، "جاسوسان" و "دشمنان" وارد ارتش نشوند.

روزنامه ویسا هم با اشاره به تکذیب خبر دستگیری افرادی در وزارت دفاع به اتهام دست داشتن در انتقال جلیقه‌های انتحاری به این وزارت، پرسیده که اگر چنین رویدادی به وقوع نپیوسته، چطور شد که این خبر فضای رسانه ای را در افغانستان اشغال کرد.

روزنامه افزوده که در گذشته حملات انتحاری در نهادهای مربوط به وزارت دفاع سابقه دارد و از جمله در یک مورد یک مهاجم انتحاری خود به نزدیک دفتر وزیر دفاع رساند و بخت با وزیر یاری کرد و او نجات یافت و بار دیگر یک بمبگذار انتحاری به بیمارستان سردار محمد داوود (چهارصد بستر) حمله کرد.

به نوشته ویسا، کسانی که در این حملات دست داشتند، نفرات ارتش بودند و حالا هم احتمال برنامه ریزی برای چنین حملاتی در وزارت دفاع بعید نیست. به باور نویسنده، حالا شاید مسئولان وزارت دفاع فکر می کنند، تایید خبر کشف جلیقه‌های انتحاری و بازداشت نفرات ارتش در این مورد، به اعتبار آنها آسیب می رساند.

سرمقاله‌نویس ویسا در ادامه افزوده این که نفرات خود وزارت دفاع به اتهام حمله انتحاری بازداشت می شوند، "واقعا جای نگرانی" دارد. نویسنده پرسیده که چه کاستی وجود دارد که جلو افراد نفوذی گرفته نمی شود. روزنامه تاکید کرده که مقامهای وزارت دفاع باید به این مساله توجه کنند.

هشت صبح در سرمقاله خود با اشاره به نتایج یک نظرسنجی در آمریکا در مورد جنگ افغانستان، دلائل کاهش حمایت از این جنگ در میان مردم آمریکا را بررسی کرده است. به نظر این روزنامه، کاهش حمایت از حضور نظامی آمریکا در افغانستان ریشه در عوامل داخلی و خارجی مسائل افغانستان دارد.

به نوشته هشت صبح، در این نظرسنجی ۶۹ درصد مصاحبه شوندگان مخالف حضور نظامی این کشور در افغانستان هستند، در حالی که این آمار در نوامبر سال ۲۰۱۱ میلادی ۵۳ درصد بوده است.

هشت صبح افزوده که طولانی شدن جنگ افغانستان، افزایش تلفات سربازان آمریکایی و هزینه مالی آن، از عوامل اصلی کاهش حمایت از این جنگ است. به باور نویسنده، سیاست مبتنی بر "مدارا" و "مبهم" آمریکا در قبال منابع اصلی تروریسم هم از عوامل اصلی کاهش این حمایت است.

روزنامه در ادامه نوشته که بخشی از دلائل کاهش حمایت از جنگ افغانستان، ریشه در مسائل داخلی افغانستان دارد و از جمله "حیف و میل" شدن کمکهای جهانی در اثر فساد اداری و همچنین افتادن "مبالغ کلانی" از این کمکها حتی به دست طالبان.

سرمقاله نویس هشت صبح معتقد است که انتقادهای شدید حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان از آمریکا و "همسویی" او در بسیاری موارد با سیاستهای ضدآمریکایی کشورهای همسایه و حتی حضور محافل ضدآمریکایی در داخل دفتر او نیز باعث دل‌سردی آمریکا از ادامه حضورش در افغانستان شده است.

روزنامه محور اظهارات محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران در باره حضور نیروهای خارجی در افغانستان را "شرم آور" خوانده و نوشته که مقامهای ایرانی به این دلیل با حضور نیروهای خارجی در افغانسان مخالفند که آنها مانع "مداخله" ایران در امور افغانستان می شوند.

آقای احمدی نژاد اخیرا در کنفرانس همکاری های اقتصادی منطقه برای افغانستان در تاجکستان، از حضور نیروهای خارجی در افغانستان به شدت انتقاد کرد و گفت که آنها باید از این کشور خارج شوند و به مردم افغانستان غرامت بپردازند.

محور افزوده که اگر حالا آقای احمدی نژاد حضور نیروهای بین المللی را عامل افزایش مشکلات در افغانستان دانسته، سوال این است که زمانی که این نیروها در افغانستان حضور نداشتند، آیا مشکلی در این کشور وجود نداشت.

روزنامه افزوده که در گذشته نه چندان دور، همسایه های افغانستان و از و جمله ایران در بی ثباتی، جنگ، کشت و قاچاق مواد مخدر دست داشته اند. به نظر محور، حالا که مساله گفتگو با مخالفان در افغانستان شدت یافته، مقامهای ایرانی در پی پیچیده کردن مسائل افغانستان هستند.





:: برچسب‌ها: موزه ,
:: بازدید از این مطلب : 217
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 10 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: