بررسی روزنامه های صبح چهارشنبه تهران – هفدهم خرداد
نوشته شده توسط : breketid
تیتر و عکس صفحه اول تهران امروز

تیتر و عکس صفحه اول تهران امروز

روزنامه های امروز صبح تهران از سفر محمود احمدی نژاد به پکن و طرح های اقتصادی وی برای حل مشکلات جهان نوشته و در مقالاتی وضعیت بد اقتصادی کشور را یاد آور شده اند. اعتراض به واگذاری سهام دولتی به سازمان تامین اجتماعی، گرانی آب و برق، و فراوانی کالاهای چینی در کشور از جمله دیگر مطالب این روزنامه هاست که در عین حال از وضعیت سوریه و جنگ سایبری علیه ایران ابراز نگرانی کرده اند.

چرا راه حل برای چین، برای همین ایران

حمیدرضا شکوهی در سرمقاله با اشاره به این که احمدی‌نژاد پیش از سفر به کشور چین برای شرکت در اجلاس شانگهای گفته که برای حل بحران اقتصادی جهان پیشنهاداتی دارد که در نشست شانگهای ارائه خواهد داد نوشته این که آقای احمدی‌نژاد در اغلب نشست‌های داخلی و بین‌المللی که شرکت می‌کند پیشنهاداتی ارائه می‌دهد نه تنها امری منفی نیست، بلکه مثبت است. اما واقعیت آن است که اولا این پیشنهادات تا چه حد عملی است و قابلیت اجرا دارد و ثانیا آیا نمی‌توان از این پیشنهادات و راهکارها برای حل مشکلات داخل کشور بهره بود؟

به نوشته این مقاله این روزها اگر اخبار ایران و جهان را از طریق رسانه‌های رسمی همچون صدا و سیما یا روزنامه‌های دولتی دنبال کنید به این نتیجه می‌رسید که غرب در فقر مطلق به سر می‌برد، تورم و بیکاری در کشورهای غربی بیداد می‌کند و همین روزهاست که از فرط مشکلات اقتصادی، کشورهای غربی به مرحله فروپاشی برسند. اما این به معنای به فراموشی سپردن مشکلات مردم نیست.

مردم سالاری در نهایت نوشته اگر آقای احمدی‌نژاد برای حل بحران اقتصادی جهان پیشنهاداتی دارد، چرا به جهانیان می دهد که تا همین پریروز خبر از سقوطشان می دادیم . چرا هنوز تورم رسمی بالای ۲۰ درصد و تورم غیررسمی بالاتر از این رقم است و ۵/۲ میلیون شغل وعده داده شده ایجاد نشده و نرخ بیکاری هم تک رقمی نشده و رشد اقتصادی با آنچه در برنامه پنجم توسعه پیش‌بینی شده فاصله معنا داری دارد .

ابتکار در ستون تیترهای پنهان خود سخن رئیس‌جمهور را در مورد پیشنهاداتی که برای عبور از بحران اقتصادی جهان دارد نقل کرده و به دنبالش از زبان احمدی نژاد افزوده: اول می‌خوام قیمت گوشت و مرغ‌شون را پایین بیارم.

محمدحسین روانبخش در ستون طنز نوشته مجلس هنوز شروع به کار نکرده، در اقدامی غیر قابل توجیه، پا در کفش دولت کرده و بررسی آخرین وضعیت اقتصادی کشور را در دستور کار امروز صحن علنی قرار داده و از وزیران صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، رئیس کل بانک مرکزی دعوت کرده که امروز در مجلس حضور پیدا کنند، دولت به خوبی مقابله به مثل کرده است و در اقدامی کاملا قابل توجیه، محمود احمدی نژاد، روز گذشته وزیر صنعت و تجارت و رئیس کل بانک مرکزی را همراه خود به چین برد تا چهار روز در آن کشور باشند ! خوش بگذرد، وضعیت اقتصادی کشور هم بررسی کردن ندارد !

وزیر علوم که متاسفانه همراه احمدی‌نژاد به چین نرفته، دیروز در حاشیه نشست هم‌اندیشی همکاریهای سازمان محیط‌ زیست و وزارت علوم در جمع خبرنگاران در خصوص اینکه سازمان محیط ‌زیست اعلام کرده که دستگاه‌ زباله‌سوز از چین وارد می‌کند، گفت: اگر این پروژه را تحویل دانشگاهها بدهند، مطمئنا بهتر از چین در داخل کشور تولید می‌شود. صاحب نظران گفتند: همه کالاهایی که از چین وارد می‌شود، بهترترش در ایران تولید می‌شود.

طنزنویس مردم سالاری در نهایت اظهار نظر کرده: زمانی که ملاقات برادران چینی مهمتر از حضور در مجلس است، می‌خواهید دستگاه زباله سوز را از چین وارد نکنیم؟! نخیر؛ از نظر بعضی ها سفر به چین و خرید از چین در راس همه امور است.

انتقاد از هاشمی با هر بهانه‌یی

تیتر و عکس صفحه اول ابتکار

تیتر و عکس صفحه اول ابتکار

ثمینا رستگاری در گزارشی در نوشته چهار ماه از ابقای هاشمی ‌رفسنجانی بر ریاست مجمع تشخیص مصلحت گذشته است اما هنوز مخالفان او نتوانسته‌اند با این مساله کنار بیایند، و به تازگی حضور برادرش در جلسات مجمع، سوژه‌یی برای بهانه‌گیری آنها شده است.

به نوشته این گزارش ۲۴ اسفند سال گذشته یعنی زمانی که هاشمی کرسی ریاست خبرگان را به آیت‌الله مهدوی‌کنی واگذار کرده بود، وقتی دخترش در حرم شاه عبدالعظیم هدف بدترین توهین‌ها قرار گرفته و هر روز برای بازگشت پسرش خط و نشان کشیده می‌شد، زمستانی که او تمام دو تابستان و پاییز گذشته‌اش از طرف رادیکا‌ل‌ها به انواع صفات متهم شده بود و دیگر با تریبون نماز جمعه خداحافظی کرده بود، مقام معظم رهبری ریاست او بر مجمع تشخیص مصلحت نظام را برای پنج سال دیگر ابلاغ کردند، در حالی که رادیکال‌ها معتقد بودند او حتی قادر به تشخیص مصلحت خود هم نیست. هیچ تحلیلگر خارجی و داخلی در آن زمان نتوانست تحلیل درخوری از این انتصاب بدهد.

گزارش تاکید کرده هاشمی از سال ۸۸ به بعد با سیاست‌ورزی پیچیده‌یی که فقط از او برمی‌آمد، توانسته بود روی لبه تیغ تیزی حرکت کند که در دو سوی آن، دو دسته او را به سمتی دیگر هل می‌دادند. شاید نشستن یا ننشستن محمد هاشمی به عنوان مسوول دفتر ریاست مجمع تشخیص و بدون حق رای روی یکی از صندلی‌های مجمع آنقدر مساله مهمی نباشد به‌طوری که اصلا نمی‌توان تحلیلی سیاسی برای آن پیدا کرد. فقط می‌توان آن را نشان از تاثیر حب و بغض‌ها در سوگیری‌های سیاسی دانست یا شاید تلاش برای ساختن فضای بازی که اذهان عمومی از اصل مطلب غافل شوند.

۱۷۷ گل خورده، ۸۹ گل زده

پوریا عالمی ستون کاناپه امروز را به حضور حدادعادل با پای شکسته از اثر فوتبال در جلسه مجلس و شکست وی از حریف خود علی لاریجانی اختصاص داده و از قول وی نوشته "راستش دیروز فوتبال بازی کردیم زدند پایم را قلم کردند و شکستند. در کل اینروزها نه از سیاست نه از ورزش شانس نمیآورم. گفتن ندارد، ولی قبل از اینکه پایم بشکند سه تا هم لایی بهم زدند. (آه میکشد.) حالا هم رایگیری ریاست مجلس است، میخواهم دراز بشوم روی کاناپه و خودم را برسانم آنجا، که رای بیاورم".

در ادامه این ستون از قول رییس منتخب مجلس آمده "جناب آقای دکتر غلامعلی حداد عادل با تمارضی که کردند توانستند ۸۹ رای به دست بیاورند که به هر حال بنده ۱۷۷ رای آوردم. نمایندگانی که به بنده رای دادند تشریف بیاورند در سالن مجاور به صرف آب پرتقال مجلس جشن و سرور و پایکوبی برقرار است. البته همین جا از برادرم جناب آقای دکتر غلامعلی حداد عادل که کلا و سرجمع ۸۹ رای بیشتر به دست نیاورد به اتفاق پایداریها دعوت میکنم به ما ملحق شوند. به قول حافظ باختن گریه نداره. لطفا آرامش جلسه را حفظ کنید... یکصدا با من نماینده ها دم بگیرند [...]

طنزنویس اعتماد در نهایت از قول نامزد پاشکسته و شکست خورده نوشته "حیف که پام شکسته. اگه راست میگی صبر کن پام خوب شه، بعد با بچه هاتون بیاید توی زمین خاکی، گل کوچیک. ببین چطوری رای رای تون میکنم".

عراق، سوریه، خطر جنگ سایبری و آمریکا

در حالی که چند روزنامه تهران از دعوت از مقتدا صدر برای حضور در تهران برای بحث پیرامون مسائل عراق نوشته اند در گزارش اصلی خود مدعی شده ‌تحرکات برخی از جریانات سیاسی عراق و تعدادی کشورهای عربی و غربی برای کسب قدرت و سرنگونی دولت مردمی و قانونی مالکی فضای ناآرام را به عرصه سیاسی عراق حاکم کرده است.

به نوشته این روزنامه برخی جریان‌های وابسته به العراقیه و اکراد به ریاست علاوی و بارزانی و الهاشمی که با رویکرد به مناقشات سیاسی و سهم خواهی بیشتر فضای بحرانی را بر عراق جاری کرده‌اند و آنها برای این منظور حتی به گروههای تروریستی و بعثی‌ها نیز روی آورده‌اند. در این میان برخی از کشورهای عربی نظیر قطر و عربستان در کنار ترکیه به این امر تاکید دارند که عراق در شرایط ثبات با دولتی مردمی و به زعم آنها شیعه نمی‌تواند تامین‌کننده منافع آنها باشد.

سیاست روز احتمال داده کشورهای مذکور به دنبال سهم خواهی از ساختار سیاسی و اقتصادی عراق باشند، در حالی که با بحران سازی تزلزل این کشور را نیز رقم می‌زنند.

روزنامه در سرمقاله خود نظر داده که وضعیت سوریه وارد مرحله تازه ای می شود و ادعا کرده که طرح مداخله نظامی در سوریه به رهبری آمریکا تهیه شده است.

به نوشته این روزنامه کلیه شواهد و قرائن نشان می‌دهند آمریکا طرح چنین اقدامی را آماده ساخته و اوباما برای رو کردن برگ برنده‌ای در انتخابات ریاست جمهوری آبان ماه نیازمند مداخله نظامی در سوریه است و فقط در انتظار فرا رسیدن زمان مناسب برای آن می‌باشد.

اما روزنامه جمهوری اسلامی معتقد است که مداخله نظامی یکجانبه در سوریه به نتیجه نخواهد رسید و به همین دلیل آمریکا اگر به این گزینه روی‌آور شود، با شکست سختی که پشیمان کننده‌تر از مداخله نظامی در افغانستان و عراق خواهد بود مواجه خواهد شد. برای حل بحران سوریه راهی غیر از اقدامات سیاسی وجود ندارد.

کارتون سلمان طاهری، شرق

کارتون سلمان طاهری، شرق

با اشاره به اخباری که درباره دست داشتن آمریکا در اختلالات کامپیوتری در ایران می دهد در سرمقاله خود نوشته فرض کنید که قدرت تخریب این بدافزارها به گونه‌ای باشد که تمام شبکه انرژی یک کشور و حتی یک منطقه را متأثر نماید، آنگاه متوجه ابعاد وسیع روانی و قدرت تهدیدآمیز آن برای امنیت جهانی خواهیم شد.افکار عمومی جهان به حق نگران پیامدهای جهانی جنگ سایبری ‌باشند.

ابتکار نتیجه گیری کرده فرمان آقای اوباما در جنگ سایبری تنها علیه ایران نیست بلکه درحقیقت علیه منافع بشریت حتی درون مرزهای خود آمریکاست.در چنین وضعیتی باید شکل‌گیری اقدام‌های مدنی توسط نهادهای مردمی علیه این خطر را جدی گرفت. به طور طبیعی به تبع اعتراضات مردمی، اقدامات حقوقی کشورها می‌تواند مانع گسترش این جنگ پیچیده گردد.

گرانی، لطفا منت نگذارید

سیدجوادسیدپور در با عنوان لطفا منت نگذارید نوشته مدیر عامل بزرگترین شرکت فعال در صنعت برق که به نوعی دولتی محسوب می شود- در مصاحبه ای از برق مجانی سخن به‌میان آورده و گفته «برقی که مردم در حال حاضر استفاده می‌کنند، نوعی هدیه است و بهای واقعی آن‌را نمی‌پردازند.»

گذشته از اینکه مبنای استدلالی این مقام برقی دارای اشکال است و سوخت نسبتا رایگانی که نیروگاههای برق دریافت می‌کنند، باعث شده تا هزینه تمام شده تولید برق به‌شدت ناچیز باشد، اما همین نگاه در بعدی وسیع‌تر همان است که مجموعه دولت نسبت به قیمتها پس از اجرای فاز اول هدفمندی یارانه ها دارند.

این روزنامه نوشته به فرض محال که چنین دیدگاهی درست هم باشد سوال این است که نقش مردم در به‌وجود آمدن چنین پدیده ای چیست؟ اگر چنین پدیده ای هم در اقتصاد بروز کرده باشد نتیجه حتمی سیاست های غلط اقتصادی مسئولان اجرایی است.

به نظر تهران امروز تعدادی از مقامات اقتصادی بر این باورند که چون ماهیانه مقداری یارانه نقدی به مردم پرداخت می کنند، این مجوزی برای افزایش بی محابای قیمتها و نوعی منت گذاشتن است که دولت همه چیز از برق و آب و گاز گرفته تا نان و شیر و گوشت را رایگان به مردم هدیه می کند.

هپاتیت و ایدز در یک قدمی کودکان

در گزارشی با استناد به اسناد سازمان بهداشت جهانی نوشته وجود زباله‌های تیز و برنده در ترکیب زباله‌های عادی ۲۱‌میلیون مورد هپاتیت C، دو‌میلیون هپاتیت B و ۱۶۰‌هزار مورد HIV از طریق زباله‌های خطرناک در مخازن عادی منتقل می‌شود. به این ترتیب بسیاری از کودکانی که این روزها از سوی پیمانکاران شهرداری تهران در فرآیند تفکیک دستی زباله به کار گرفته می‌شوند نیز در معرض ابتلای به این بیماری‏ها هستند.

به نوشته این روزنامه با این وجود هنوز بسیاری از پیمانکاران شهرداری تهران به شکل غیرقانونی از کودکان و به‌ویژه کودکان اتباع افغان برای این مورد بهره‌برداری می‌کنند. فعالان حقوق کودک بارها در این زمینه تذکر داده و از مسوولان شهرداری خواسته‌اند تا دست‌کم برای محافظت کودکان در برابر ابتلای به بیماری، دستکش در اختیار آنها قرار گیرد.

در گزارش دیگری هم نوشته اگرچه یکی، دو سالی است که آمار مبتلایان به ایدز کمتر از ۲۴ هزار نفر اعلام می‌شود اما کارشناسان از ۵ برابر این رقم سخن می‌گویند و همه چیز نشان از آن دارد که نوک پیکان «ایدز»، جوانان ایرانی را نشانه گرفته است.

این روزنامه به نقل از دکتر مینو محرز رئیس مرکز تحقیقات ایدز وزارت بهداشت نوشته بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار مورد ابتلا به ویروس ایدز در کشور ما رخ داده یعنی اکنون بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار فرد مبتلا به این ویروس و ناقل آن بدون اینکه حتی خودشان بدانند، به این عفونت مبتلاهستند و می‌توانند عامل انتقال آن به دیگران باشند.

کارتون روز

کارتون حسین کشتکار، جوان

کارتون حسین کشتکار، جوان





:: برچسب‌ها: هالووین , زرد , دوچرخه ,
:: بازدید از این مطلب : 182
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 18 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: