كتابی درباره طبق‌های طلایی از مواعظ و خطبه‌ها منتشر شد
نوشته شده توسط : breketid

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا از كتابخانه مجلس شورای اسلامی، این كتاب سالیانی است كه در كشورهایی نظیر مصر، لبنان و هند به عنوان كتاب درسی مورد استفاده قرار گرفته و شروح مختلفی مثل شرح 'یوسف نبهانی' بر آن نوشته شده است.

آنچه كه این كتاب را اهمیت دو چندان بخشیده، وجود نسخه خطی ترجمه‌ای به زبان فارسی از این كتاب است آن هم با فاصله‌ای تقریبا نزدیك به عصر مولف.

موضوع این كتاب حكمت عملی است كه با تاثر از كتاب 'اطواق الذهب زمخشری' و با استناد از اوایل قرن هشت قمری موجود است كه به لحاظ اشتمال بر گنجینه وسیعی از لغات قدیمی و مختصات سبكی و دستوری، بسیار به كار ادبیات فارسی می‌آید.

سده هفتم و هشتم هجری قمری از حیث ادوار سبك‌شناسی متون فارسی، دوره نگارش متون نثر به سبك مصنوع و متكلف است و اگر كتابی هم به زبان ساده نوشته می‌شد ویژگی‌های سادگی عصر خود را داشت، یعنی از زبان ساده دوره‌های قبل، به‌ویژه دوره سامانی در آن خبری نبود.

ترجمه این كتاب با این‌كه متعلق به دوره فنی نثر فارسی است، اما بسیاری از خصوصیات سادگی نثر دوره سامانی و برخی اختصاصات لهجه خراسان آن عصر را در بردارد.

عبدالحمید ربیع‌ نیا و ولی علی‌ منش، مصححان اثر مقدمه مفصلی بر آن نگاشته‌اند، و در آن از احوال مولف، سبب تالیف كتاب، نگارش به سبك مقامات و كتاب 'اطواق‌الذهب زمخشری'، ذكر احوال مترجم و سال ترجمه كتاب، ویژگی‌های سبك‌شناسی و دستوری، واژه‌ها و تركیبات ترجمه‌ای، برخی از ویژگی‌های رسم‌الخط و شیوه نگارش نسخه مجلس، شیوه تصحیح و تحقیق كتاب سخن گفته‌اند.

دو نسخه خطی از این كتاب وجود دارد؛ یك نسخه متعلق به كتابخانه مجلس شورای اسلامی با شماره 7038 كه در صفحه آخر، تاریخ كتابت آن 728 قمری نوشته شده است و در نگارش این كتاب از این نسخه به عنوان نسخه اساس استفاده شده است.

نسخه دیگر نیز متعلق به كتابخانه دانشكده الهیات است كه در مجموعه‌ای شامل 8 رساله، با شماره (252ج- الهیات) موجود است. در صفحه آخر این نسخه نیز تاریخ كتابت آن،‌ سال (1096قمری) ذكر شده است.

در این كتاب صد مقاله آمده است و بعد از ذكر عربی هر مقاله فارسی آن در زیر هر كدام با توضیحاتی در پانوشت ذكر شده است. نمایه كاملی از آیات در پایان كتاب و به دنبال آن كتابنامه آمده است.

تصویر نسخه خطی مجلس نیز به طور كامل در انتهای كتاب به صورت تمام رنگی آمده است.

این اثر كه مترجم آن ناشناخته است، در 404 صفحه، توسط انتشارات كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شورای اسلامی به قیمت 14 هزار تومان منتشر شده است.

علاقه‌مندان برای تهیه این كتاب می‌توانند به مركز پژوهش كتابخانه مجلس واقع در خیابان انقلاب، مابین ابوریحان و دانشگاه، ساختمان فروردین، طبقه هفتم، واحد 27 و 28 مراجعه كنند و یا با شماره 66964121 تماس بگیرند.

فراهنگ**9266





:: برچسب‌ها: نقاشی های دیواری , آیفون ,
:: بازدید از این مطلب : 210
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 18 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: