علی کسمایی، 'پدر دوبله ایران' درگذشت
نوشته شده توسط : breketid

آقای کسمایی شصت و دو سال پیش فعالیتش را در عرصه دوبله آغاز کرد

علی کسمایی، دوبلور با سابقه ایرانی که به پدر دوبله ایران شهرت داشت، امروز سه شنبه ششم تیرماه در منزلش در تهران درگذشت.

او مدت‌ها بود به دلیل کهولت سن و شکستگی از ناحیه لگن، در منزل بستری بود و اخیرا قدرت تکلمش را نیز از دست داده بود.

آقای کسمایی که متولد سال ۱۲۹۴ بود در دارالفنون نزد استادانی چون جلال همایی، احمد بهمنیار، بدیع الزمان فروزانفر و ملک الشعرای بهار تعلیم دید، سپس به دانشگاه تهران رفت و در رشته علوم سیاسی فارغ التحصیل شد.

او از سال ۱۳۲۹ فعالیتش را در زمینه‌ دوبله آغاز کرد و برای نخستین‌ بار در سال ۱۳۳۳ به‌عنوان سرپرست گویندگان(مدیر دوبلاژ)، فیلم "شاهزاده‌ روباهان" را دوبله کرد.

سیمین سرکوب، دوبلور ایرانی با سابقه ساکن لندن که در سال های گذشته با آقای کسمایی همکاری داشته است درباره این همکاری به بی بی سی فارسی گفت که اهالی دوبله در ایران برای آقای کسمایی احترام ویژه‌ای قائل بودند و غالبا به او "عمو کسمایی" می گفتند، به ویژه اینکه او عموی مهین کسمایی، دوبلور هم بود.

خانم سرکوب گفت، به خاطر مهارت او در مدیریت دوبلاژ، فیلم های مهم و آثار ماندگار سینمایی و تلویزیونی را به او می سپردند و حاصل کارش نیز غالبا با بقیه متفاوت بود. به گفته خانم سرکوب که در دوبله بیش از ۱۰ فیلم با آقای کسمایی همکاری داشته است، علی کسمایی در "لیپ سینک" یا هماهنگ کردن دیالوگ های فیلم به زبان فارسی با حرکات لب بازیگران توانایی فوق العاده ای داشت.

سیمین سرکوب همچنین گفت، او به قدری با توجه کار می کرد و در آثارش، به قدری دیالوگ ها با حرکات لب و صورت هنرپیشه ها هماهنگ می شد که بیننده فیلم، هنرپیشه فیلم را فارغ از ملیتش، ایرانی فرض می کرد.

به گفته خانم سرکوب، آقای کسمایی کارهایش را دست چین می‌کرد: "اینگونه نبود که هر روز یک فیلم را دوبله کند، به همین دلیل حاصل کارش همیشه تمیز و خوب بود."

سیمین سرکوب در دوبله فیلم هایی مانند "زد" و "اعتراف" که در زمان پخش توجه بسیاری را جلب کرد، با آقای کسمایی همکاری داشت.

علی کسمایی، سرپرستی دوبلاژ آثاری چون "شازده احتجاب"، "شطرنج باد"، "ملکوت"، "هجرت"،‌ "پرواز در شب"، "هزاردستان"، "سربداران"، "آخرین پرواز"، "این خانه دور است"، "سال‌های جوانی"، "کمیته‌ مجازات" و "هور در آتش" و فیلم‌های خارجی مانند "دکتر ژیواگو"، "بانوی زیبای من"، "آوای موسیقی" و "هملت" را در کارنامه‌ هنری خود دارد.





:: برچسب‌ها: موزه , خیابان , موسیقی ,
:: بازدید از این مطلب : 247
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 7 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: