درخواست ایران از اوپک برای تشکیل جلسه اضطراری
نوشته شده توسط : breketid

وزیر نفت ایران علت کاهش بهای نفت را افزایش تولید توسط برخی از اعضای اوپک دانسته است

در پی کاهش بهای نفت در بازارهای جهان و در آستانه شروع تحریم های اتحادیه اروپا علیه صنعت نفت و بانکداری ایران، رستم قاسمی وزیر نفت این کشور از اوپک خواست تا جلسه اضطراری برای بررسی قیمت نفت تشکیل دهد.

شبکه اطلاع رسانی رسمی وزارت نفت ایران، شانا، روز شنبه ۱۰ تیرماه، ۳۰ ژوئن، به نقل از آقای قاسمی نوشت که بر اساس توافقی که در آخرین نشست اوپک انجام شد، از عبدالله البدری، دبیر کل اوپک خواسته تا "با توجه به غیرمنطقی شدن قیمت نفت،" مقدمات تشکیل جلسه اضطراری اوپک را فراهم کند.

آقای قاسمی با "بحرانی خواندن قیمت نفت" گفته است که در نشست اخیر اوپک مقرر شده بود زمانی که قیمت نفت به زیر ۱۰۰ دلار برای هر بشکه کاهش یابد، به دلیل وارد شدن به "منطقه بحرانی قیمت‌‎ها" اعضای اوپک نشست اضطراری تشکیل دهند.

بهای سبد نفتی اوپک از ماه مارس گذشته روندی رو به کاهش داشته است و در هفته گذشته حتی به مرز ۹۰ دلار در هر بشکه نیز رسید.

آقای قاسمی دلیل کاهش قیمت نفت را افزایش تولید برخی از اعضای اوپک دانست و گفت "در صورتی که اعضای اوپک سقف تولید را رعایت نکنند، این اتفاق می‌افتد و برای حفظ تعادل عرضه و تقاضای منطقی در بازار نفت ، همه اعضا توافق کردند که سقف مورد نظر را رعایت کنند."

به گفته آقای قاسمی پیش از نشست اخیر اوپک، تولید اعضای این سازمان روزانه حدود ۳۳ میلیون بشکه بوده است اما در آخرین نشست اوپک مقرر شد این میزان به روزانه ۳۰ میلیون بشکه کاهش پیدا کند.

این درخواست ایران، ساعاتی قبل از آغاز اجرای تحریم خرید نفت ایران از سوی کشورهای اروپایی مطرح شده است.

دور تازه تحریم‌های اتحادیه اروپا از فردا، ۱۱ تیر (اول ژوئیه) علیه واردات نفت و مبادلات بانکی با ایران آغاز خواهد شد. بر مبنای این تحریم ها، شرکت ها و کشورهای اروپایی دیگر نفت ایران را نخواهند خرید و ارتباطات بین بانکی نیز محدود خواهد شد.

کاهش قیمت نفت در این فصل چندان عجیب نیست اما ایران امیدوار بود که شروع تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران و ممنوعیت خرید نفت از این کشور، باعث افزایش قیمت نفت شود اما برخلاف پیش‌بینی ایران، نه تنها قیمت نفت افزایش نیافت بلکه روند کاهش آن ادامه پیدا کرد.

پیش از این وزیر نفت ایران با ارسال نامه‌ای به دبیرخانه اوپک به اقدام برخی کشورهای عضو این سازمان در عرضه نفت خام بیش از سهمیه مصوب اعتراض کرده و گفته بود: "در شرایطی که یک کشور تحریم می‌شود و دو تا سه کشور در صدد جبران برمی‌آیند، در چارچوب فعالیت در یک سازمان درست نیست و اعضای اوپک نباید علیه هم کار کنند."

پیشتر علی النعیمی، وزیر نفت عربستان سعودی اعلام کرده بود که کشورش آماده است در صورت تحریم نفتی ایران، ظرف چند روز جای خالی آن را در بازار پر کند و ظرفیت تولید نفت خام را تا ۱۲ میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

عربستان سعودی با تولید روزانه نزدیک به ۱۰ میلیون بشکه نفت خام بزرگ‌ترین و بی‌رقیب‌ترین تولیدکننده نفت اوپک است.





:: برچسب‌ها: سفر ,
:: بازدید از این مطلب : 233
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: