سوریه و كنفرانس های زنجیره ای
نوشته شده توسط : breketid

اصرار كشورهای غربی و عربی و سایر متحدین منطقه ای آنها بر اعمال فشار بر دولت سوریه بدون توجه به اقدامات اصلاحی این كشور و جامعه آن، نشان دهنده این واقعیت است كه كشورهای غربی تنها به دنبال ساقط كردن نظام كنونی و وارد كردن این كشور به پروژه تجزیه هستند. برگزاری پیاپی اجلاس های موسوم به 'دوستان سوریه' درحالیكه كشورهای تاثیرگذار و اصلی در آنها غایب هستند معنایی جز غلبه خواست كشورهای غربی بر منطق عام مصالح مردم سوریه ودیگر ملت های منطقه ندارد.

به گزارش روزنامه المستقبل لبنان، نشست پاریس سومین حلقه از زنجیره كنفرانس های 'دوستان سوریه' بود و در آن باز هم بر لزوم كناره گیری بشار اسد از قدرت و قرار گرفتن این كشور تحت بند هفتم منشور ملل متحد(قایل به مداخله نظامی) تاكید شد ولی بیانیه پایانی به نظرات روسیه كه شركت در این اجلاس را تحریم كرده نزدیك تر بود.

نشست موسوم به 'دوستان سوریه' در شرایطی برگزار شد كه شمار زیادی از وزیران امور خارجه كشورهای عرب منطقه، تركیه و نمایندگان مخالفان سوری شركت كننده در نشست در سخنان خود تلاش كردند اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد و مجامع بین المللی را برای اتخاذ تصمیمات تاثیرگذار علیه دولت سوریه تهییج كنند.

**سایه های بدبینی بر نشست پاریس

------------------------------------------

المستقبل در گزارش خود می نویسد: اما در كنار عدم حضور چین و روسیه در این نشست حضور نیافتن كوفی عنان نماینده مشترك اتحادیه عرب و سازمان ملل در این كنفرانس سایه های بدبینی را بر این كنفرانس حكمفرما كرد و نگرانی كشورهای شورای همكاری را برانگیخت به گونه ای كه آنها درك كردند مشاركت نكردن كوفی عنان در این نشست به معنای ایستادن در صف چین و روسیه است. كشورهایی كه دعوت فرانسه را برای حضور نپذیرفتند و فضای خشك این كنفرانس را چیزی جز خبر جدا شدن یكی از نزدیكان اسد از او مرطوب نكرد. اشاره این روزنامه لبنانی به غیبت كوفی عنان در اجلاس مذكور بی دلیل نبود.

كوفی عنان فرستاده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب برای حل و فصل بحران سوریه روز جمعه در مصاحبه با روزنامه انگلیسی گاردین تاكید كرده بود كه 'اتهام های در حال تبادل بین روسیه و قدرت های غربی درباره سوریه باید متوقف شود، زیرا سوریه در این میان تنها بازنده این رقابت تخریب كننده خواهد بود.'

عنان در این مصاحبه باز هم درباره جنگ داخلی در سوریه سخن گفت و هشدار داد 'اگر این رقابت تخریب كننده بین غرب، كشورهای عربی و روسیه در سوریه تمام نشود، آتش بس و متعاقب آن روند انتقال سیاسی فعال نشود، علاوه بر جنگ داخلی، نزاع موجود می تواند به كشوهای همسایه سوریه نیز سرایت كند.'

**اعتراف كلینتون

-------------------

بیانیه پایانی نشست استانبول موسوم به كنفرانس 'دوستان سوریه' هم چیز جدیدی نداشت.

وزیران امور خارجه و نمایندگان ارشد كشورهای شركت كننده در نشست موسوم به 'دوستان سوریه' در پاریس پس از ساعت ها گفت و گو، با صدور بیانیه ای بر ضرورت افزایش سطح كمك های مادی و معنوی به مخالفان دولت سوریه تاكید كردند بدون اینكه سخنی از فعالیت های تروریستی خونبار در این كشور سخنی به میان آید.

وزیران امور خارجه و نمایندگان ارشد حدود 100 كشور جهان در پایان نشست یك روزه خود در فرانسه همچنین در زمینه تقویت امكانات ارتباطی مخالفان سوری تاكید كردند. قرار است نشست های آتی كشورهای موسوم به 'دوستان سوریه' در كشورهای مغرب و ایتالیا برگزار شود.

نشست های كشورهای موسوم به 'دوستان سوریه' پیش از این در تونس و استانبول بدون حصول نتیجه ملموسی برگزار شده بود.

مخالفان دولت سوریه همچنین نتوانستند در نشست اخیر خود در قاهره پایتخت مصر به وحدت نظر و یكپارچگی لازم دست پیدا كنند.

تاكید طرف های غربی و هم پیمانان آنها بر لزوم مداخله نظامی و كمك تسلیحاتی به مخالفان در حالی است كه به گزارش روزنامه الدیار لبنان، هیلاری كلینتون در كنفرانس موسوم به دوستان سوریه اعتراف كرده است كه معارضان سوری خودشان خواهان دخالت نظامی نیستند!

كلینتون تصریح كرد: مجموعه دوستان سوریه ابزاری برای اعمال فشار است... معارضان سوری می گویند كه دخالت خارجی را نمی خواهند و ما به این نظر آنها احترام گذاشتیم!

این در حالی است كه برخی تحلیلگران معتقدند اظهارات هیلاری كلینتون مبنی بر 'احترام به نظر مخالفان برای عدم مداخله نظامی' بیشتر ناشی از ناكامی آمریكا و هم پیمانان غربی-عربی در پیاده كردن سناریوی دخالت نظامی شبیه لیبی در سوریه پس از مقاومت حامیان نظام سوریه بود. هرچند لحن این مقام آمریكایی در مقابل روسیه و چین به عنوان دو حامی بزرگ نظام سوریه از همیشه تند تر بود. این در حالی است كه فرستاده ویژه سازمان ملل به همه طرف ها هشدار داد كه سوریه را قربانی رقابت های خود نكنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، كلینتون تاكید كرد: روسیه و چین فكر می كنند كه این راهبرد در برابر سوریه هیچ تبعاتی برای آنها نخواهد داشت. تنها راه تغییر شرایط آن است كه تمامی نمایندگان كشورهای حاضر در نشست پاریس، آشكارا نشان دهند، مسكو و پكن باید بهای كارشكنی و ایجاد مانع بر سر این راه را بپردازند و دیگر اینگونه رفتارها قابل تحمل نیست.

روسیه و چین بارها اعلام كرده اند كه باید روند حمایت غربی و عربی از مخالفان مسلح سوری قطع تا زمینه حل بحران سوریه با مذاكره فراهم شود و از تصمیم گیری خارجی برای سرنوشت حكومت این كشور نیز پرهیز گردد.

وزیر خارجه آمریكا در هشدار خود به روسیه و چین افزود: شورای امنیت باید قطعنامه ای در باره سوریه تصویب كند كه در آن تبعات فوری و واقعی برای كشورهای متمرد در نظر گرفته شود.

**روسیه: دیدگاه های غرب هنوز جنگ سردی است

---------------------------------------------------------

تهدید شدید وزیر خارجه آمریكا علیه مسكو و پكن به علت ادامه مخالفت با مواضع اردوگاه ضدسوری، با پاسخ تند روسیه مواجه شد و این كشور اعلام كرد: متاسفانه نمی توانیم غرب را تحت فشار قرار دهیم تا دریابند هنوز دیدگاه مربوط به دوران جنگ سرد را حفظ كرده اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، 'سرگئی ریابكوف' معاون وزیر خارجه روسیه، با صدور بیانیه ای در باره سخنان روز جمعه هیلاری كلینتون در پاریس، اعلام كرد: از نگاه مسكو، مساله حمایت از شخصیت ها یا رهبران خاصی در سوریه مطرح نیست بلكه مهم بنیان گذاشتن روند كنترل بحران بر پایه رویه های معمول سیاسی است.

این مقام روسی، غرب را گرفتار در یك چارچوب ذهنی مربوط به جنگ سرد خواند و گفت: متاسفانه نمی توانیم شركایمان، از جمله غرب را تحت فشار قرار دهیم تا چند مساله اساسی را دریابند.

ریابكوف اعلام كرد: غرب هنوز با نظریه هایی مانند 'مال ما - مال آن ها' و 'چه كسی، نماینده چه كسی است' درگیر است. به عقیده ما، اینگونه واژگان و اصطلاحات مربوط به گذشته است، اما با این حال سیاستمداران غربی هنوز از آن ها استفاده می كنند كه نشان می دهد به لحاظ فكری از زمان معاصر عقب مانده اند.

این تهدیدهای غرب در حالی اعمال می شود كه سازمان ملل نیز به این درك رسیده كه راه حل بحران سوریه صرفا سیاسی است.

به گزارش بی بی سی، بان كی مون در نامه ای كه به شورای امنیت سازمان ملل نوشته گفته است كه ماموریت این سازمان باید به جای نظارت بر آتش بس بر برقراری گفتگو بین دو طرف درگیری ها در سوریه متمركز شود.

قرار است چهارشنبه آینده شورای امنیت سازمان ملل متحد بعد از گفتگو درباره ماموریت سازمان ملل، درخصوص تمدید یا توقف ماموریت ناظران در سوریه رای گیری كند.

پژوهش**9241**9123





:: برچسب‌ها: لندن ,
:: بازدید از این مطلب : 218
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 17 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: