ظرفیت پالایش نفت ایران یك میلیون بشكه افزایش می یابد
نوشته شده توسط : breketid

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، 'رستم قاسمی' درآیین بهره برداری از طرح های بنزین سازی و بهینه سازی فرایند و بهبود كیفیت فراورده های پالایشگاه شهید تندگویان تهران، تبدیل محصول، ارتقای كیفیت و تولید محصول جدید را از محورهای مهم در حوزه پالایش و پخش عنوان كرد و گفت: امروزه ایران به صادركننده انواع فرآورده نفتی از جمله نفت سفید، نفت گاز و سوخت جت تبدیل شده است.

قاسمی تاكید كرد: چنانچه مصرف بنزین در كشور كنترل نمی شد، امروز باید سالانه 35 میلیارد دلار صرف واردات این فرآورده می كردیم.

وزیر نفت گفت: ارتقای كیفیت محصول، یكی دیگر از محورهای مهم پالایش و پخش فرآورده های نفتی است كه زنجیره بهره برداری از طرح های مرتبط با این محور از پالایشگاه شهید تندگویان تهران آغاز شده است و به لطف الهی امروز جزو تولیدكنندگان برتر فرآورده های پاك در منطقه هستیم.

وی تاكید كرد: تولید محصولات جدید نیز، یكی دیگر از محورهای مهم صنایع پالایش و پخش است كه به عنوان محوری جدید در دستور كار صنعت نفت بوده و برای مثال مطالعات مربوط به تولید محصولاتی مانند هلیوم در دستور كار پژوهشگاه صنعت نفت قرار گرفته است.

وزیر نفت بحث تحریم ها و اتكا به توان داخلی در ساخت قطعات و تجهیزات را از دیگر مسائل مهم در پروژه های صنعت پالایش و پخش كشور خواند و افزود: خوشبختانه امروز از لحاظ ساخت تجهیزات موردنیاز پروژه ها در وضعیت خوبی هستیم و با این كه برخی از تجهیزات از خارج از كشور وارد می شود، اما پیشرفت های مرتبط با این صنعت بی نظیر بوده است.

قاسمی تاكید كرد: امروز صنعت نفت با به كارگیری كنسرسیوم ها و استفاده از توان دانشگاه ها و مراكز پژوهشی اراده كرده است با اتكا به نیروی انسانی متخصص و متعهد خود به زودی جزو صادركنندگان كالا و تجهیزات قرار گیرد.

وزیر نفت تاكید كرد: امروز در زمینه تولید توربوكمپرسورها، الكتروموتورها و كاتالیست ها پیشرفت های بسیار خوبی حاصل شده است و برای این تجهیزات سند تولید صادر می شود؛ به گونه ای كه در كوتاه مدت در این زمینه به خودكفایی كامل می رسیم.

قاسمی با تاكید بر اینكه تعداد زیادی از پروژه های مهر ماندگار صنعت نفت در حال راه اندازی است، گفت: با راه اندازی پروژه های مهر ماندگار در صنعت گاز، كشور از واردات این حامل انرژی بی نیاز خواهد شد و ظرفیت تولید گاز كشور به روزانه یك میلیارد و 470 میلیون مترمكعب خواهد رسید.

وی همچنین تاكید كرد: پروژه های مهر ماندگار در بخش صنایع نفت نیز از پیشرفت قابل قبولی برخوردار است و با راه اندازی این پروژه ها به ویژه در بخش میدان های مشترك، تولید روزانه نفت كشور به 5.2 میلیون بشكه در روز خواهد رسید.

وزیر نفت كشورمان با اشاره به این كه تعریف پروژه های مهر ماندگار، ابتكار خوبی از سوی دولت بود كه موجب شتاب بخشیدن به پروژه های كشور شد، گفت: این سرعت عمل در پروژه های صنعت نفت نیز كاملا مشهود بود و با بهره برداری از تمام پروژه های مهرماندگار صنعت نفت تا دو ماه ابتدای سال آینده، زیرساخت های صنعت نفت به طور كامل دگرگون خواهد شد.

طرح های بنزین سازی و بهینه سازی فرایند و بهبود كیفیت فراورده های پالایشگاه شهید تندگویان صبح امروز با حضور رئیس جمهوری، وزیر نفت و مدیران شركت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، تمام واحدهای این طرح به بهره برداری رسید.

با راه اندازی این واحد، روزانه 8 میلیون لیتر گازوییل با كیفیت استاندارد یورو 5 اروپا و 2.8 میلیون لیتر بنزین با كیفیت یورو 5 اروپا در این پالایشگاه تولید خواهد شد و علاوه بر آن گوگرد تولیدی محصولات نیز استحصال و در واحد گرانول سازی گوگرد این طرح، به محصول صادراتی تبدیل خواهد شد.

اقتصام**9189**1561





:: برچسب‌ها: طبیعت ,
:: بازدید از این مطلب : 248
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: