عذر خواهی وزیر دفاع آمریکا از مردم افغانستان
نوشته شده توسط : breketid

تظاهرات در افغانستان در اعتراض به سوزاندن متون مذهبی

بیش از هزار نفر از مردم افغان در اعتراض به "بی حرمتی به قرآن" و سوزاندن نسخه هایی از قرآن و دیگر کتاب های مذهبی در پایگاه بگرام تظاهرات کردند.

برای پخش این فایل، نرم افزار "جاوا اسکریپت" باید فعال شود و تازه ترین نسخه "فلش" نیز نصب شده باشد

لئون پنتا وزیر دفاع آمریکا به دلیل "بی حرمتی به قرآن" از مردم افغانستان عذرخواهی کرد. وی آتش زدن قرآن و دیگر کتاب های مذهبی در پایگاه نظامی بگرام را به "شدید ترین وجه ممکن" محکوم کرد.

وزیر دفاع آمریکا با انتشار بیانیه ای گفت در کنار ژنرال جان آلن که پیشتر جداگانه از این حادثه پوزش خواسته بود از مردم افغانستان عذرخواهی می کند و تاکید کرده این گونه اقدامات منعکس کننده نظرات ارتش آمریکا نیست.

پیشتر ژنرال جان آلن فرمانده نیروهای ناتو بابت این حادثه از رئیس جمهوری، دولت ومردم افغانستان پوزش خواسته وقول داده بود که در این زمینه با دقت تحقیق شود.

شمار زیادی از افغان ها پس از انتشار گزارش هایی در مورد بیرون انداختن تعدادی از کتاب های مذهبی، از جمله نسخه های قرآن از پایگاه بگرام تظاهرات کردند.

یک مسئول پلیس، به خبرنگاربی بی سی گفته است که دست کم هزار نفر در تظاهرات بگرام شرکت داشتند.

به گفته خبرنگار بی بی سی در محل تظاهرات، تظاهرکنندگان خشمگین به طرف پایگاه بگرام سنگ و بمب آتش زا پرتاب کرده و شعارهای ضد آمریکایی سر می دادند.

خبرنگاران می گویند سربازان ناتو برای متفرق کردن تظاهرکنندگان، به طرف آنها گلوله های پلاستیکی شلیک کرده اند.

گلوله های پلاستیکی

سربازان ناتو برای متفرق کردن تظاهرکنندگان گلوله های پلاستکی شلیک کرده اند

فرمانده پلیس بگرام به بی بی سی گفت که نسخه های قرآن و برخی کتاب های مذهبی که از پایگاه دور انداخته شده بود، به مرکز کابل منتقل شده است.

ظاهرا این کتاب ها در میان اوراق و کتاب های غیرضروری، از پایگاه بگرام بیرون انداخته شده بود، اما کارگران افغانی که این مواد را به بیرون انتقال می دادند، متوجه موجودیت نسخه های قران در میان آن شده اند.

آیساف در بیانیه خود نوشته است " هنوز معلوم نشده است که اگر چنین اتفاقی روی داده است چه تعدادی از این کتاب ها قبل از پی بردن به اشتباه سوزانده شده است و اگر آسیبی به قرآن وارد آمده باشد ما دلایل آن را خواهیم یافت تا مطمئن شویم که در آینده چنین اشتباهاتی تکرار نخواهد شد ."

خبرنگار بی بی سی می گوید که هرخبری در مورد توهین به کتاب مقدس مسلمانان حتی اگر درست نباشد خشم زیادی را در افغانستان برمی انگیزد.

'هرگز تکرار نخواهد شد'

لئون پنتا وزیر دفاع آمریکا با حمایت از بررسی مشترک این حادثه توسط ناتو و دولت افغانستان گفته نتیجه نهایی تحقیقات را بررسی خواهد کرد تا مطمئن شود گام های لازم و مناسب در این مورد برداشته شده و این اتفاق دیگر هرگز تکرار نشود.

ژنرال جان آلن، فرمانده نیروهای ناتو در افغانستان پیشتر تاکید کرده بود که این حادثه عمدی نبوده است.

ژنرال آلن در اعلامیه ای که مخاطب اصلی اش مردم افغانستان است، گفته که کار بیرون انداختن کتاب ها از پایگاه نیروهای ناتو در کابل، فورا متوقف شده و آنها تلاش دارند تا این کتاب ها را به شکل مناسب جمع آوری کنند.

در اعلامیه آمده است: "ما در مورد این حادثه با دقت تحقیق می کنیم و اطمینان می دهیم که این گونه موارد در آینده هرگز تکرار نخواهد شد."

تظاهرات در بیرون پایگاه بگرام

تظاهرکنندگان با سنگ به پایگاه بگرام حمله کردند

در همین حال دو تن از مقامات ارشد افغانستان به بی بی سی گفته اند که آمریکایی ها این کتاب ها را از افراد طالبان زندانی در پایگاه ضبط کرده بودند زیرا ظن آن می رفت که زندانی ها از آن ها برای ارسال پیام به یکدیگر استفاده کنند .

رامین انوری، خبرنگار بی بی سی در کابل می گوید که اعلامیه فرمانده عمومی ناتو در افغانستان، عمدتا به دلیل تلاش برای جلوگیری از بروز خشونت در واکنش به "بی حرمتی" به کتابهای مذهبی، با احتیاط زیاد ترتیب داده شده است.

او می گوید، در گذشته حوادث مشابهی که اهانت به مقدسات دینی تعبیر می شده، دردسر زیادی را برای سربازان ناتو و کارمندان بین المللی در افغانستان ایجاد کرده است.

سال گذشته، حداقل ده نفر از کارمندان سازمان ملل متحد در تظاهرات خشونت آمیزی در مزار شریف، در شمال افغانستان کشته شدند و دهها نفر دیگر نیز زخم برداشتند.

این تظاهرات در اعتراض به تصمیم یک کشیش آمریکایی صورت گرفت که می خواست نسخه های قران را در فلوریدا آتش بزند.

با این حال، در مواردی هم، گروه طالبان و سایر گروه های مخالف دولت، برای برانگیختن مردم علیه نیروهای خارجی تلاش کرده اند گزارشهایی را در مورد اهانت به مقدسات دینی از سوی نیروهای ناتو منتشر کنند.





:: برچسب‌ها: نیکون ,
:: بازدید از این مطلب : 308
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: