انتقاد رئیس اتاق تهران از محدودیتهای مقررات سپرده گذاری در حوزه ارز حاصل از صادرات
نوشته شده توسط : breketid

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، 'یحیی آل اسحاق' روز شنبه در همایش تجلیل از صادركنندگان برتر كه با حضور معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد، تاكید كرد: در شرایطی كه دشمنان، تمام پنجره ها را به روی ما می بندند، باید شرایط آسان تری را برای صادركنندگان ایجاد كنیم.

وی در این مراسم كه وزیر صنعت و معدن و تجارت و جمعی از مدیران بانك مركزی، سازمانهای دولتی و صادركنندگان برتر حضور داشتند، افزود: باید مشكل نقل و انتقالات را از بین برد.

وی با اشاره به صادرت خدمات فنی، مهندسی ایران به نقاط مختلف جهان، تخصیص منابع بیشتر به این حوزه از طریق صندوق توسعه ملی را خواستار شد.

آل استحاق گفت: هر چند كه هم اكنون منابع برای استفاده موجود است، اما باید شرایط را آسان تر كرد تا امكان دریافت تسهیلات بیشتر برای صاركنندگان از این صندوق فراهم شود.

وی به مسائل اخیر حوزه ارزی كشور نیز اشاره داشت و گفت: تهدیدهای ارزی در ارتباط با صادرات فرصت برای صادركنندگان بوجود آورده است.

وی اظهار داشت: تحرك امروز بخش صادرات نسبت به قبل بیشتر شده و نشان می دهد كه اگر به رابطه ارز و صادرات توجه داشته باشیم در می یابیم كه نخ تسبیح صادرات، چگونگی برخورد با ارز است.

آل اسحاق ثبات نرخ ارز را در توسعه صادرات كشور مورد توجه قرار داد و افزود: عدم ثبات در محیط پر تلاطم اقتصاد اثری منفی دارد.

وی با اشاره به این كه، در سال 2010 صادرات كالاهای صنعتی در جهان افزود بر 10 هزار میلیارد دلار بود گفت: سوخت و مواد معدنی رقم سه هزار میلیارد دلار را به خود اختصاص داد و در این میان میزان صادرات بخش خدمات سه هزار و 700 میلیارد دلار بود.

آل اسحاق با اشاره به آمارهای جهانی گفت: در این سال رشد تولید 2.5درصد و تجارت 4.3درصد بوده است كه رشد 2برابری را نشان می دهد.

وی با تاكید بر این كه استراتژی تجاری از عوامل اصلی رشد و توسعه كشور است، گفت: مجموع صادرات كالاهای صنعتی ایران در سال 2010 برابر با 13 میلیارد دلار بوده كه نسبت به سال ماقبل خود رشد 13 درصدی دارد.

آل اسحاق گفت: تركیه با 88 میلیارد دلار و مالزی با 133 میلیارد دلار سهم بالایی از صادرات كالاهای صنعتی در جهان را به خود اختصاص داده اند.

وی درباره واردات كالاهای صنعتی ایران نیز گفت: كشور ما در سال 2010 معادل 38هزار میلیارد دلار كالای صنعتی وارد كرد كه نسبت به كل واردات 58.5 درصد را نشان می دهد.

وی افزود: تركیه با 156 میلیارد دلار و مالزی با 121 میلیارد دلار رتبه های بالای واردات كالاهای صنعتی جهان را در سال 2010 داشته اند.

رییس اتاق تهران گفت: طی 10 سال گذشته فرآیند كالاهای وارداتی بین 60 تا 80 درصد اقلام سرمایه ای و واسطه ای بوده است.

وی معتقد است: میان سرمایه گذاری فناوری و تولید و تجارت رابطه تنگاتنگی وجود داشته و برای تنظیم استراتژی تجاری باید این سه محور مد نظر برنامه ریزان كشور قرار گیرد.

رئیس اتاق تهران گفت: برای سرعت دادن به كارها در حوزه تولید تجارت باید به توسعه زیر بناهای مرتبط با حمل و نقل و مخابرات به ویژه كریدورهای شمال و جنوب پرداخت.

وی توسعه زیر بناهای مرتبط با گردشگری، رفع موانع همكاری روابط بین بانكی، زمینه دسترسی تولیدكنندگان و سرمایه گذاران به منابع و ثبات نرخ ارز و حمایت نظام بانكی به ویژه تسهیلات در حوزه صادرات و توجه ویژه به كسب و كار را از جمله پیشنهادات خود برای توسعه صادرات كشور دانست.

اقتصام ** 1601. 9123 **1594





:: برچسب‌ها: آیفون , اروپا ,
:: بازدید از این مطلب : 203
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: