اوباما از "آغاز تازه" برای یمن استقبال کرد
نوشته شده توسط : breketid

منصور هادی در انتخاباتی بدون رقابت در یمن بیش از 99 درصد آراء را از آن خود کرد

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا از سوگند یاد کردن رییس جمهوری جدید یمن به مثابه‌ "آغازی تازه" برای این کشور استقبال کرد.

آقای اوباما گفت ایالات متحده "یاری ثابت‌قدم" برای یمن در گذارش به دموکراسی خواهد بود.

او هم‌چنین از سوی آمریکا بابت کشته شدن بیست و شش نفر در حادثه ماشین بمب‌گذاری شده در جنوب استان حضرموت یمن تسلیت گفت.

این حادثه تنها چند ساعت پس از آن رخ داد ‌که عبد ربه منصور هادی، رییس جمهوری تازه، در مراسم تحلیف ریاست جمهوری در صنعا پایتخت یمن سوگند یاد کرد. آقای هادی جانشین علی عبدالله صالح شد که پس از چند ماه اعتراضات و تظاهرات مردمی از قدرت کناره گرفت.

آقای اوباما گفت "تحت رهبری آقای هادی، یمن بالقوه می‌تواند الگویی باشد برای این‌که وقتی مردم در برابر خشونت مقاومت کنند و برای آرمانی مشترک متحد شوند، گذار صلح‌آمیز ممکن خواهد بود."

رییس جمهوری آمریکا افزود: "این هفته، میلیون‌ها یمنی به رییس جمهوری تازه و آغاز فصل نویدبخش نونینی در تاریخ یمن رأی دادند". باراک اوباما گفت: "مردم یمن توانستند آغازی تازه برای کشور خود رقم زنند، اما هنوز کارهای بسیاری در پیش دارند".

وی افزود: "من به رییس جمهور هادی گفتم تا زمانی که مردم یمن به تلاش خود برای ساختن آینده‌ای روشن‌تر برای کشور خود ادامه‌ می‌دهند ایالات متحده در کنار آن‌ها خواهد ایستاد».

شاهدان در شهر مکلا، در جنوب شرقی استان حضرموت، گفتند که این بمب‌گذار انتحاری به سوی یکی از قصرهای ریاست جمهوری راند و سپس نزدیک در ورودی ماشین را منفجر کرد.

بیشتر کشته‌شدگان از اعضای نخبه گارد ریاست جمهوری بودند. مقامات امنیتی می‌گویند که این حمله نشانه‌های حملات القاعده را داشته است.

خبرنگاران می‌گویند القاعده و جدائی‌خواهان جنوب هر دو در این منطقه فعال‌اند.آقای هادی در سخنرانی خود در مجلس یمن که از تلویزیون هم پخش می‌شد وعده داد مبارزه با گروه‌های مسلح را ادامه دهد.

او تنها نامزد انتخاباتی بود که روز سه شنبه برگزار شد و بیش از 99 درصد آراء را در یک رقابت بلامنازع به دست آورد.

این انتخابات در پی توافقی میان کشورهای همسایه یمن صورت گرفت تا به بحران چندماهه پایان دهد.

اقای صالح که برای سی و سه سال در قدرت بود، به طور رسمی قدرت را در روز دوشنبه در مراسمی به رییس جمهوری جدید واگذار خواهد کرد.

یمن سال‌هاست عرصه تاخت و تاز شورشیان است. جنبش جدایی‌خواهان در جنوب و شورشیان شیعه در شمال این کشور فعال‌اند. هم‌چنین تأثیر القاعده نیز روز به روز در این کشور بیشتر می‌شود.





:: برچسب‌ها: مردم ,
:: بازدید از این مطلب : 253
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: