شرح های مختلف قرآن متناسب با نیاز آحاد جامعه ارایه می‌شود
نوشته شده توسط : breketid

'محمد بابایی' روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار معارف ایرنا اظهار داشت: قصد داریم سال آینده همایش های متعددی را به منظور تبیین شیوه جمهوری اسلامی ایران در زمینه كتابت قرآن كریم و ارایه تحقیقات 16 سال مركز طبع و نشر قرآن را برگزار كنیم.

وی افزود: این مركز به عنوان سیاستگذار حوزه كتابت، چاپ و نشر قرآن كریم سیاست های خود را به دستگاه های ذیربط كه اقدام به اعطای مجوز و نظارت بر چاپ قرآن می كنند، ابلاغ كرده است.

بابایی از فعالان این حوزه خواست تا سیاست های ابلاغی را با دقت مطالعه و اجرا كنند تا وضعیت كتابت، چاپ و نشر قرآن كریم به جایگاهی در خور و شایسته این كتاب آسمانی و جمهوری اسلامی ایران برسد.

وی در ادامه به تشریح فعالیت های این مركز در سال جاری پرداخت و افزود: در حوزه تخصصی و پژوهشی كه اصلی ترین وظیفه مركز طبع و نشر قرآن است امسال موفق به انجام حاشیه تفسیری قرآن كریم ویژه دانش آموزان شدیم.

وی با بیان اینكه شرح حاشیه تفسیری ویژه دانشجویان از دیگر اقدامات این مركز در سال جاری است، اظهار داشت: بخش اول این شرح با عنوان 'موضوع یابی' به همت گروه پژوهشگران و مولفان مركز طبع و نشر قرآن آغاز شده كه اواخر سال 91 به پایان می رسد.

بابایی ترجمه قرآن به شیوه سلیس و روان را از دیگر اقدامات این مركز عنوان كرد و با بیان اینكه این ترجمه اكنون در مرحله ویرایش قرار دارد، ادامه داد: امید است با اتمام این ترجمه و عرضه آن، مشتاقان به كتاب آسمانی قرآن بهره لازم را به واسطه ترجمه آسان و قابل فهم ببرند.

وی اضافه كرد: از آنجا كه معنی و مفهوم برخی لغات قرآن كریم برای قشرهای مختلف مردم مشكل است بر اساس یك نظرسنجی از سوی مركز طبع و نشر قرآن این لغات مشكل استخراج و معادل فارسی آن چاپ شده و در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

مدیر اجرایی مركز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینكه بخش دیگری از فعالیت های این مركز به كارهای تالیفی در حوزه علوم قرآنی اختصاص دارد، گفت: كتابت قرآن در زمینه مكی یا مدنی بودن سوره ها و تجدید چاپ كتاب تقسیمات قرآنی شامل (اجزاء و احزاب) از دیگر فعالیت های این مركز در سال جاری است.

بابایی از تنظیم علایم وقف و ابتدا به عنوان یكی از كارهای برجسته مركز طبع و نشر قرآن در سال 90 نام برد و بیان داشت: استادان این مركز در مدت پنج سال با بررسی موانع وقف و ابتدا و با رویكرد علمی علایم وقف و ابتدا در قرآن را مجددا تنظیم كرده و برای آیات طولانی كه علامت وقف نداشتند 'وقف مرخص' در نظر گرفتند.

وی با بیان اینكه با توجه به نیازها و رویكردهای هنری جدید این مركز در سال جاری اقدام به تنظیم فونت جدید نسخ عربی كرده است، ادامه داد: پیشرفت های روز دنیا و امكانات گسترده رایانه ای این فرصت را برای ما فراهم كرد تا خط فاخر و زیباتری از قرآن كریم را بازسازی و ارایه كنیم.

مدیر اجرایی مركز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران مهمترین فعالیت این مركز در سال جاری را تاسیس دارالكتابه این مركز در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) ذكر كرد و گفت: این دارالكتابه با هدف شناسایی كاتبان قرآن كریم راه اندازی شده و تاكنون دوره های متعدد آموزشی با حضور استادان خوشنویسی داخل و خارج از كشور از جمله محمد القاضی، سیدرضا بنی رضی و احمد عبدالرضایی را برگزار كرده است.

بابایی افزود: این دارالكتابه همچنین وظیفه ساماندهی استعدادهای برجسته در زمینه كتابت قرآن كریم را بر عهده دارد به این معنی كه اگر قرار است سازمان یا دستگاهی اقدام به كتابت قرآن كند می تواند با مشورت دارالكتابه این كار را صورت دهد.

وی خاطرنشان كرد: از آنجا كه بسیاری از امكان متبركه نیاز به كتیبه نویسی دارد این دارالكتابه می تواند با شناسایی استعدادهای برجسته كاتبان بر این مساله نظارت فنی داشته باشد.

بابایی افزود: این مركز همچنین در سال جاری اقدام به چاپ و عرضه چهار میلیون جلد قرآن كریم ویژه دانش آموزان مدارس راهنمایی و متوسطه و یك میلیون جلد قرآن برای عموم مردم كرده است.

مدیر اجرایی مركز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه های قرآنی، چاپ قرآن كریم در شكل ها و قطع های مختلف و رونمایی از قرآن جمهوری اسلامی ایران در حاشیه اختتامیه مسابقات قرآن كریم در هرمزگان، را از دیگر فعالیت های این مركز در سال جاری عنوان كرد.

فراهنگ 1883**1588





:: برچسب‌ها: گربه , آب ,
:: بازدید از این مطلب : 263
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: