فهرست نویسی آثار در كتابخانه مجلس به روز است
نوشته شده توسط : breketid

حجت الاسلام 'رسول جعفریان ' روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا مهمترین برنامه های این مركز در سال 90 در حوزه كتاب و اسناد را تهیه كتاب، منبع و سرویس دهی به مراجعین عنوان كرد و افزود : كتابخانه بر اساس روال طبیعی اما با سرعتی بیشتر در سال گذشته بر تعداد منابع این مجموعه افزوده است.

وی درمورد خرید آثار برای این مركز گفت: حدود یكصد هزار جلد كتاب چاپی و نزدیك به پانصد نسخه خطی توسط این مركز خریداری شده، در زمینه نشر كتاب نیز بیش از یك صد عنوان كتاب در حوزه های فهرست نگاری، متون، تصحیح، اسناد و كارهای هنری منتشر شده است كه می توان سال گذشته را یكی از درخشان ترین سالهای كاری این مجموعه به حساب آورد.

این مورخ معاصر افزود: مشروح مذاكرات مجلس شورای ملی و اسلامی و همچنین مشروح مذاكرات مجلس خبرگان قانون اساسی را در قالب لوح فشرده در اختیار پژوهشگران قرار دادیم و قرار است نسخه جدیدتر و كاملتری كه حاوی تمامی صورت جلسات مذاكرات مجلس در یك صد سال مجلس داری است نیز به آنان عرضه شود.

جعفریان ادامه داد: در حال حاضر بیش از شصت درصد كار انجام شده و تلاش داریم ظرف دو ماه پس از شروع سال جدید نسخه تازه آن را عرضه كنیم ، هم اكنون حدود ده دوره آن بر روی پایگاه اطلاع رسانی كتابخانه موجود است.

وی از به روز شدن كار فهرست نویسی آثار كتابخانه در مجلس خبر داد و گفت: هیچ نسخه ای از آثار خریداری شده بر زمین نمانده است، جشن اختتامیه طرح سه ساله فهرست نویسی نسخ خطی و اعلام اتمام كار نیز در روز 16 اسفند ماه برگزار شد.

رییس كتابخانه ، موزه و مركز اسناد مجلس شورای اسلامی به برپایی همایش تاریخ مجلس و همایش تاریخ شفاهی ایران و استقبال خوب پژوهشگران رشته تاریخ از آن اشاره كرد و گفت: مراسم رونمایی چاپ عكس برگردان یك قرآن از قرن پنجم به عنوان یكی از شاهكارهای خط و متون فارسی كهن نیز از دیگر اقدامات مهم این مجموعه درسالجاری است.

جعفریان كتابخانه مجلس را به لحاظ تهیه منابع لاتین و با كیفیت یكی از كتابخانه های به روز عنوان كرد و گفت: بخش دیجیتال كتابخانه مجلس، با سرعت كم نظیری پاسخگوی مراجعان بوده است، ما نه تنها بخش مهمی از منابع دیجیتالی را بر روی پایگاه اطلاع رسانی قرار داده ایم بلكه متون دیجیتال شده سنگی و چاپی و نشریه ای را نیز واگذار كرده ایم. بسیاری از موسسات این اطلاعات را یك جا دریافت كرده اند و ما كمترین محدودیتی در این زمینه نداریم.

* كمبود تخصص در بخش فنی مهمترین ضعف كار است

وی مهم ترین نقطه ضعف این مجموعه را كمبود تخصص های فنی عنوان كرد و افزود : این مساله در بخش سخت افزار و عمدتا نرم افزار وجود دارد، بیشتر اقدامات صورت گرفته در این بخش ضعیف و تجربی است ،اگر تصور كنیم كار اصلی كتابخانه در شرایط فعلی بردن كتابها در قالب دیجیتال به درون دانشگاه ها و خانه هاست، باید اذعان داشت كه در این زمینه ضعیف هستیم و تا یكی دو درصد بیشتر پیش نرفته ایم.

* در زمینه مالی مشكلی نداریم

وی بودجه اختصاص داده شده به این مجموعه در سال 90 را متناسب با برنامه ها عنوان كرد و گفت : ما در مجموعه مشكل مالی مهمی نداریم و برنامه ها مطابق تخصیص های داده شده پیش رفته است.

جعفریان با یاد آوری اینكه كتابخانه های ما همچنان قدیمی هستند گفت : نیازمند برنامه ریزی بلند مدت در حوزه دیجیتالی كردن مجموعه هستیم ،كتابخانه مجلس به دلیل داشتن منابع ارزشمند قادر است خدمات مناسبی را در كمترین زمان و با بهترین كیفیت به مراجعان ارائه دهد اما به تنهایی كاری از پیش نخواهد برد. این مهم نیازمند سیاست همگانی و فراگیر ملی است.

فراهنگ **1630**1588





:: برچسب‌ها: برلین , مرخصی ,
:: بازدید از این مطلب : 242
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: