'ما می توانیم' تفسیری واقعی و عینی از ارتقای منزلت ایران اسلامی است
نوشته شده توسط : breketid

ایران اسلامی طی سه دهه گذشته رشد فزاینده ای را در ابعاد مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، علمی و ...تجربه كرده و ارتقاء جایگاه ایران درسطح منطقه ای و جهانی را موجب شده است.

احیای قدرت جهان اسلام و همگرایی در بین كشورهای اسلامی،تاثیر گذاری بر بیداری ملت های ستمدیده جهان و احیای جنبش های ضد استكباری،تبدیل به قدرت منطقه ای موثر بجای جایگزینی در معادلات منطقه ای قدرتهای جهانی،اثبات توانایی قدرت اسلام در اداره جامعه و ارایه الگوی حكومتی مردم سالاری دینی و نفی ایدئولوژی های سوسیالیستی و لیبرالیستی،حذف كامل وابستگی یكجانبه اداره امور اقتصاد خرد و میانی و كلان ملی و فراملی ایران اسلامی به خارجی ها به ویژه رهایی ازسیطره الگوی های استكباری ،عبور از دوره گذر و استقرار نظام مدیریت اسلامی - ایرانی از جمله دستاوردهای مهم نظام مقدس جمهوری اسلامی محسوب می شود.

دستاوردهای مورد اشاره در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران،حاصل خون هزاران شهید انقلاب،جنگ تحمیلی و همچنین مدیریت داهیانه حضرت امام ( ره ) و مقام معظم رهبری است كه باعث شده منزلت كشورمان در نقطه ای مهم از مسیر توسعه همه جانبه قرار بگیرد.

براساس گزارش دفتر برنامه توسعه سازمان ملل متحد،جمهوری اسلامی ایران رتبه سوم جهان را در سرعت پیشرفت و توسعه طی 31 سال گذشته بین 182 كشور دنیا به خود اختصاص داده است.

جمهوری اسلامی ایران با رشد 22.1 درصدی شاخص توسعه انسانی در سال های پس از پیروزی انقلاب از نظر سرعت توسعه یافتگی بین 182 كشور دنیا در رتبه سوم جهان ایستاد و میزان توسعه یافتگی كشورهای مصر و چین از ایران بیشتر بوده است.

سرانه تولید ناخالص داخلی ایران نیز بر اساس شاخص برابری قدرت خرید در سال 56 حدود 2970 دلار بوده است كه به 10955 دلار در گزارش سال جاری میلادی رسیده كه نشان دهنده 7985 دلار افزایش در سرانه تولید ناخالص داخلی است.

بانك جهانی هم در گزارشی اختصاصی اعلام كرده كه از سال 1998 جمعیت فقرا در ایران نصف شده است و با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها فقر در این كشور بیش از پیش كاهش می یابد.

ایران هم اكنون از نظر قدرت اقتصادی و جمعیت در خاورمیانه دوم است و دومین ذخایر بزرگ گاز و سومین ذخایر بزرگ نفت خام جهان را در اختیار دارد.

در بخش بهداشت نیز پیشرفت های زیادی حاصل شده است و شاخص های بهداشت و سلامت در كشورمان بالاتر از میانگین منطقه ای است.

همچنین ورود یارانه های نقدی به تراز اقتصادی و هزینه - درامد خانوارها باعث شده است عبور از خط فقر برای همه شهروندان كم درامد فراهم شود و آسیب پذیری ایران در برابر تحریم های بین المللی را هم كاهش می دهد.

در حوزه اقتصاد صنعتی هم عبور از سد تحریم های در زیربخش های متنوع صنعتی و معدنی ؛ توسعه دانش و فناوری های سخت افزاری و نرم افزاری در عرصه های اقتصاد صنعتی ؛ شكستن محدوده های ممنوعه صنعتی در جهان؛توسعه دانشگاه های صنعتی برتر در سطح منطقه تنها بخشی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه های اقتصاد صنعتی است.

دستاوردهای بومی سازی و خودكفایی صنعت و معدن در زیربخش های صنایع پیشرفته مانند علوم زیستی ،‌انواع روبات بخش های پزشكی و ‌خودروسازی و... همچنین مهندسی ‍ژنتیك ،‌ سیستم های جدید در بخش بهداشت ،‌سلامت و محیط زیست ،‌در كنار تولید انواع مواد نوتركیب و كامپوزیت ها ، ‌ساخت انواع قطعات برای صنایع بزرگ همچون خودروسازی،‌ كشتی سازی،‌ فولاد ،‌ سیمان ،‌ مس ،‌آلومینیوم و تجهیزات وابسته و نیز فناوری های جدید در بخش ساختمانی كه امروزه در بسیاری از شهرهای جدید و تولیدات مسكن مورد استفاده قرار می گیرد، بخش هایی از دانش و توانمندی اقتصاد صنعتی در ایران است.

در حالی كه دانش فنی تولید بیوایمپلنت‌ها تا به حال فقط در اختیار چند شركت اروپایی یا آمریكایی بوده، دانشمندان ایرانی امسال انحصار تولید این پدیده نوین پزشكی، صنعتی را از انحصار آمریكایی ها خارج كردند.

ایران تنها كشوری در منطقه خاورمیانه است كه پتانسیل‌های لازم برای تبدیل شدن به یك قدرت تولیدكننده فولاد در جهان را دارد.

در بخش كشاورزی هم توسعه كشاورزی و عبور از مرزهای خوداتكایی و رسیدن به خودكفایی در تولید محصولات راهبردی مانند گندم ، برنج و داشتن رتبه های برتر دنیا در تولید حداقل 20 محصول كشاورزی و رسیدن به تراز مثبت در بازرگانی خارجی از نتایج توسعه بخش كشاورزی در سه دهه اخیر است.

بخش كشاورزی از بخش واردات محور ، به اقتصاد خود اتكا و صادرات محور تبدیل شده است.

تولیدات كشاورزی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی 25 میلیون تن بود كه در حال حاضر با وجود خشكسالی های اخیر به بیش از 110 میلیون تن رسیده است.

23 درصد صادرات غیر نفتی ، 90 درصد نیاز غذایی كشور و 90 درصد نیاز صنایع تبدیلی و تكمیلی كشاورزی از كشاورزی تأمین می شود و 97 درصد این بخش در اختیار بخش های غیر دولتی است.

ضریب خودكفایی محصولات راهبردی كشاورزی از مرز 90 درصد گذشته است و ایران در بخش گندم صادركننده شده است.

اقتصاد كشاورزی ایران از ساختارهای سنتی و دیمی فاصله گرفته و وارد دوره اقتصاد دانش محور و كشاورزی دانش مدار شده است.

در عرصه های علمی پیروزی انقلاب اسلامی باعث شده است ایران در توسعه علمی ؛ خوداتكا باشد و امروزه در مرز پیشرفت های علمی است و تنها استفاده كننده از سفره علمی جهان نیست بلكه به تولیدكننده علمی تبدیل شده است.

اتكای ملت ایران به توانایی های درونی و حركت در مسیر خلاقیت، قطع وابستگی و كسب استقلال ؛ مبنای فكری و اسلامی ؛ تدبیر و عقلانیت بومی و ایرانی ، تبدیل فرهنگ اسلامی و الهی به راهبر اقتصاد ملی، محور های اصلی پیام اصلی مقام معظم رهبری است.

معظم له دردیدار گروهی از مخترعان و نوآوران جوان كشورمان (سی ام فروردین 1384)تاكید فرمودند:

'این‏كه منفی‏بافی كنیم و بگوییم «نمی‏شود،آقا نمی‏گذارند،آقا فایده‏یی ندارد'،سم مهلك این حركت است. یك روز آمدند این سَم را ساختند و در آب فرهنگیِ این ملت تزریق كردند.

یك روز آمدند صریحاً گفتند «ما نمی‏توانیم'.

'من در همین اتاق به جمعی از جوانهای مثل شما گفتم از حالا همت كنید تا پنجاه سال دیگر این كشور بتواند نوترین فناوری‏ها و نظریه‏های علمی را در همه‏ی بخش ها به جامعه‏ی بشری عرضه كند. شما با این نیت حركت كنید. اگر پنجاه سال دیگر بخواهید به آن‏جا برسید، كارهایی كه الان شما دارید می‏كنید، كارهای زیادی نیست؛قدمهایی است كه حتماً باید برداشته شود و تسریع گردد'.

بطور قطع بیانات حضرت آیت الله خامنه ای راهبرد اصلی دولت و مردم ایران برای حركت در مسیر 'ما می توانیم'در سال جدید خواهد بود تا دشمنان زبون ایران بدانند كه جمهوری اسلامی هیچگاه در مقابل فشارهای سیاسی و اقتصادی زانو نخواهد زد چرا كه 'ما می توانیم'تفسیری واقعی و عینی از ارتقای منزلت ایران اسلامی است.

احمد فراهانی





:: برچسب‌ها: هنر , فرانسه ,
:: بازدید از این مطلب : 214
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 2 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: