مهر تایید اتحادیه عرب بر سركوب بحرین
نوشته شده توسط : breketid

رویكرد دوگانه در برخورد با انقلاب های مردی در جریان بیداری اسلامی در كشورهای خاورمیانه باعث خدشه دار شدن اعتبار كشورهای مدعی حقوق بشر و اتحادیه عرب شده است. اگرچه ادعای دمكراسی خواهی توسط پادشاهان كشورهایی كه هرگز انتخاباتی را در طول تاریخشان تجربه نكرده اند به اندازه كافی گویا است، اما عدم توجه به جنایات آل خلیفه و فشار بر سوریه به عنوان یكی از كشورهای عضو محور مقاومت نشان دهنده طرحی ازپیش آماده شده است كه تنها منافع رژیم صهیونیستی و آمریكا را برآورده می كند.

به گزارش روزنامه الوسط بحرین سازمان دیده بان حقوق بشر روز پنج شنبه همزمان با برگزاری اجلاس سران عرب در عراق اعلام كرد كه حكومت بحرین مهم ترین توصیه های كمیته مستقل را در خصوص زیرپا نهادن حقوق بشر پس از اتفاقات سال 2011 نادیده گرفته و از عمل به آن سر باز زده است.

این سازمان در بیانیه خود اضافه كرده است 'برخی تردیدهای مطرح شده ازسوی كمیته مستقل حقیقت یاب بحرین مانند جرایم شكنجه بازداشت شدگان و همچنین پرداخت غرامت به كسانی كه بیگناه به زندان افتاده اند بی جواب مانده و حكومت بحرین در خصوص این توصیه ها اقدام كافی از خود نشان نداده است.

جو استورك مدیر اجرایی بخش خاورمیانه ای و شمال آفریقا در سازمان دیده بان حقوق بشر در این باره گفت: تا زمانی كه صدها نفر به دلیل بیان عقیده در پشت میله های زندان باشند حكومت بحرین نمی تواند ادعا كند كه به توصیه های كمیته مستقل حقیقت یاب عمل كرده است.

این گزارش دیده بان حقوق بشر در زمانی منتشر شد كه سران عرب در بغداد گرد هم آمده بودند و در اقدامی كاملا جانبدارانه با تاكید بر لزوم اعمال فشار بر نظام سوریه موضوع بحرین و سركوب های آل خلیفه را از دستور كار نشست خود خارج كردند.

روزنامه الاهرام مصر گزارش داد كه هوشیار زیباری وزیر خارجه عراق گفته است موضوع بحرین در نشست سران عرب در بغداد مطرح نشده و همچنین خروج هیات بحرینی از این نشست عاری از صحت است.

زیباری افزود: دیداری نیز بین نوری المالكی نخست وزیر عراق و وزیر خارجه بحرین در حاشیه نشست سران عرب صورت گرفته است.

در عوض آنگونه كه روزنامه الحیات وابسته به عربستان سعودی می نویسد؛ موضوع سوریه در صدر موضوعات مطرح شده در نشست سران عرب در بغداد بود.

این روزنامه نوشت: تصمیم نشست سران عرب این شد كه از ماموریت كوفی عنان فرستاده مشترك بین المللی و عربی به سوریه حمایت شود. نبیل العربی در این نشست اقدام دمشق برای پذیرفتن طرح اسد را ' گامی مثبت' ارزیابی كرد كه 'نیازمند اجرای فوری' است. العربی باز هم از بشار اسد خواست كه اختیارات خود را به معاونش منتقل كند و به ناظران بین المللی و عربی اجازه ورود به خاك سوریه را بدهد.

ازسوی دیگر روزنامه السفیر لبنان در تحلیلی به انتقاد از این موضع دوگانه اتحادیه عرب و سران كشورهای عربی در قبال موضوعات بحرین و سوریه پرداخت.

این روزنامه با تشكیك در عملكرد سران عرب این نشست را فاقد كاركرد می خواند و می نویسد: چگونه می شود كه رژیم بحرین در اجلاس حاضر و موضوع سركوب های آن غایب باشد این درحالی است كه سوریه به این نشست دعوت نشد، اما موضوع آن در صدر مسایل بود؟

در این باره 'خلیل المرزوق' یكی از سران جمعیت معارض الوفاق بحرین به السفیر می گوید: همچنان اعتقاد داریم كه اتحادیه عرب هنوز به سطح بهار عربی نرسیده است و صلاحیت آن را ندارد كه برای ملت ها نسخه بپیچد. هنوز هم بر اتحادیه عرب نظام هایی عربی حاكمیت دارند كه نماینده ملت هایشان نیستند. آنها بهتر است به همان منافع شخصی خود مشغول باشند و طبیعی است كه موضوعات مهم منطقه را نادیده بگیرند.

المرزوق می افزاید: 'نبیل العربی' دبیركل اتحادیه عرب اگرچه به منامه آمد، اما با هیچ كدام از معارضان دیدار نكرد و به این ترتیب در های اتحادیه را به روی بخش عظیمی از مردم بحرین بست.

در همین حال هیثم المناع با اینكه خود یكی از معارضان سوری است به این روزنامه می گوید: آنچه آن را قیام مردم بحرین می نامم و برخی نام توطئه بر آن می نهند به شكلی كاملا مخالف معادله سوریه مورد تعامل قرار گرفته است. با وجود اینكه معارضه بحرین ملی، پارلمانی و متكثر است، اما متهم به قوم گرایی مذهبی می شود و با وجود اینكه حضور آن در داخل بحرین قوی و نه ظاهری است به كمك گرفتن از خارج متهم می شود این در حالی است كه حتی یك نفر هم در بحرین از خارج كمك نخواسته است، اما نیروهای خارجی(سپر جزیره) وارد آن شدند ولی در سوریه می توانیم بگوییم كه بخشی از معارضان استقلال خود را از دست داده اند و در پول های خارجی و كمك رسانه ای غرق شده اند، اما در چارچوب های دیپلماتیك به عنوان یك معارضه موجود حقیقی معرفی می شوند درحالیكه این واقعیت ندارد.

پژوهش**9241**9123





:: برچسب‌ها: سنگ ,
:: بازدید از این مطلب : 228
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : یک شنبه 13 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: