دولت باید اقدامات اساسی را برای كاهش مشكلات مهاجران كاری در روسیه اتخاذ كند
نوشته شده توسط : breketid

به گزارش ایرنا، 'سیم الدین دوستف'روز جمعه در گفت و گو با خبرگزاری 'اوستا'، نقش مهاجران كاری را در مجموع بودجه تاجیكستان مهم عنوان كرد و گفت: دولت برای این افراد كه جمعیت آنها در هر فصل بالغ بر یك میلیون نفر می شود، كار زیادی انجام نمی دهد و معضلات آنها همچنان باقی است.

مجموع درآمد مهاجران كاری تاجیكستان در سال 2011 در روسیه افزون بر سه میلیارد دلار شد كه این مبلغ بیش از كل بودجه سالانه این كشور است.

وی با بیان آنكه دولت دوشنبه نتوانسته صنعت را توسعه داده و شغل مناسبی برای مردم ایجاد كند، پیشنهاد كرد دولت با بهبود وضعیت اقتصادی و جلب سرمایه گذاران خارجی، از مهاجرت نیروی كاری خود به خارج پیشگیری كند.

دوستف تاكید كرد: دولت برای حفاظت از حقوق این افراد و حل مشكلات كارگران مهاجر كه پایه اساسی اقتصاد كشور را تشكیل می دهند، فرآیند ایجاد فرصتهای شغلی مناسب را در كشور تنظیم كند.

این تحلیلگر اقتصادی افزود: انتقال حدود 3،8 میلیارد دلار ارز از خارج یا معادل نیمی از تولید ناخالص داخلی در سال گذشته نشان از نقش اصلی این افراد در تامین بودجه كشور دارد لذا حل معضلات آنها نیز باید مدنظر قرار گیرد.

به گفته وی، از نزدیك به 5/7 میلیون نفر جمعیت كشور بیش از 2،9 میلیون نفر آن شاغل هستند كه نقش اصلی در تامین بودجه را مهاجران كاری برعهده دارند.

وی با اشاره به حوزه مهاجرت در اقتصاد تاجیكستان از دولت خواست اعزام مهاجران كاری به خارج را ساماندهی كند و منابع درآمدی این بخش را صرف توسعه بخش تولید و صنعت كند تا كشور به تدریج از وابستگی به خارج برای اعزام نیروی كار بی نیاز شود.

تحلیلگر دیگر تاجیك نیز گفت: برای ارتقا جایگاه مهاجران كاری این كشور در روسیه و دیگر جمهوری های آسیای میانه، دولت باید با ارایه آموزش های فنی و زبان امكان استفاده از این افراد را در بخش های تخصصی كشورهای هدف فراهم كند.

'عبدالغنی محمدعظیم اف'بر ضرورت بهبود وضعیت مهاجرت نیروی كار و خدمات قابل ارایه به این افراد تاكید كرد و گفت: تنها روسیه است كه می تواند این همه از نیروی كار تاجیك را بپذیرد لذا باید متناسب با خواسته های مسكو آنها را آموزش داد و اعزام كرد.

وی در همین ارتباط یادآور شد: در پی تشدید اختلافات مسكو و دوشنبه درباره خلبانان روسی و تهدید اخراج دسته جمعی مهاجران كار تاجیك از سوی روسیه، خدمات مهاجرت كشور قصد دارد كه مهاجران را به بلاروس اعزام كند اما این كشور اعلام كرد تنها می تواند حدود یكهزار كارگر را جذب كند.

وی با بیان آنكه برای بهبود عملكرد سازمان های مهاجرت باید از افراد كارشناس و متخصص كه توان تجزیه و تحلیل عمیق بازار كار خارجی را داشته باشد، استفاده كرد، گفت: این امر نه تنها به تغییر وضعیت فعلی مهاجران كاری تاجیك كمك خواهد كرد بلكه نگرانی خانواده ها را نیز كاهش خواهد داد.

عظیم اف با بیان آنكه بیش از نیمی از پول های ارسالی صرف هزینه های جاری از جمله مواد غذایی می شود، تاكید كرد كه باید این منابع صرف تولید ثروت و اشتغال در كشور شود.

شرایط نامطلوب برای كارگران مهاجر این كشور در روسیه سبب شده تا دوشنبه بازار كار اوكراین و لهستان را با هدف اعزام نیروی كار به این كشورها مورد بررسی قرار دهد.

بانك توسعه آسیایی از مسوولان تاجیكستان خواسته است مبالغ هنگفتی كه هر ساله توسط مهاجران كاری تاجیك وارد كشور می شود را برای ایجاد اشتغال و تقویت اقتصاد شكننده این كشور هزینه كنند.

این بانك اعلام كرد با وجود تلاش تاجیكستان برای از بین بردن پیامد های بحران مالی در دو سال اخیر، این كشور همچنان از كشورهای فقیر دنیا محسوب می شود لذا باید برای مقابله با فقر، سهم بخش خصوصی در تولید و صنعت خود را افزایش دهد.

براساس برخی اخبار غیررسمی 5/1 میلیون شهروند تاجیك در احداث بناها و ساختمان سازی روسیه با پایین ترین دستمزد كار می كنند اما در مقابل همان كار را با حقوق بالاتر مهاجران چینی در تاجیكستان انجام می دهند.

اساق**1558





:: برچسب‌ها: کلیسا ,
:: بازدید از این مطلب : 154
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : جمعه 5 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: