راهبرد گفتگو برای همكاری و انتظار پیشرفت
نوشته شده توسط : breketid

جلیلی در جریان كنفرانس خبری پس از این نشست همچنین با تاكید بر ضرورت اتخاذ 'راهبرد گفتگو برای همكاری' در مذاكرات، یكبار دیگر بر حق غنی سازی اورانیوم در ایران به عنوان بخشی از حقوق اعضای پیمان جامع منع گسترش سلاح های هسته ای (ان.پی.تی) تاكید كرد.

بررسی اظهارات جلیلی در این كنفرانس به وضوح مبنای انتظارات جمهوری اسلامی ایران از مذاكرات را بدین شرح نشان می دهد:

- غنی سازی اورانیوم جزو حقوق اعضای ان.پی.تی و از جمله ایران است

- بحث و همكاری در مسیر هسته ای قابل قبول است اما باید منجر به جلب اعتماد مردم ایران شود

- گفتگو ها هنگامی رو به جلو است كه مسیر های تخریبی به موازات آن نباشد

- فشار علیه ملت ایران بی نتیجه است و فقط راهبرد همكاری می تواند موفقیت مذاكرات را تضمین كند

با بررسی این مواضع می توان چنین ارزیابی كرد كه مذاكرات مسكو تنها در حالتی با موفقیت پیش خواهد رفت كه منجر به تایید حقوق مسلم هسته ای جمهوری اسلامی ایران بشود و در بستر احترام متقابل شكل بگیرد.

در همین حال كاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در جمع خبرنگاران از 'دلایل روشن' خبر داد كه نشان دهنده 'پیشرفت در این دور از مذاكرات' بوده است.

وی همچنین تاكید كرد كه این مذاكرات در راستای توافقات صورت گرفته در استانبول بوده و پیشنهادات روشنی در مورد برنامه های هسته ای ایران و تمام جوانب غنی سازی 20 درصدی را در برمی گرفت.

براین اساس، می توان ابراز امیدواری كرد انتظارات ایران از گفتگو ها كه از سوی جلیلی مطرح شد و نیز پیشنهادات روشنی كه از سوی اشتون مورد اشاره قرار گرفت می تواند چهارچوب مناسبی برای ادامه گفتگو ها در مسكو باشد.

برگزاری نشست آتی در مسكو نشان می دهد كه طرفین نقاط اشتراك در مذاكرات را شناسایی كرده و آن را به عنوان زمینه ای برای ادامه گفتگو ها تشخیص داده اند از این روی پیشنهاد می شود سیاستمداران ارشد كشورهای گروه 1+5 همچون وزرای خارجه انگلیس و ایالات متحده ژستهای سیاسی را درباره ادامه فشارها بر ایران كنار گذاشته و نگاه خود را با واقعیتهای موجود برسر میز مذاكرات در بغداد تطبیق دهند.

تنها واقعیت موجود در این گفتگو ها كه طرف ایرانی در كنفرانس خبری خود نیز بر آن تاكید كرد آن است كه 'فشار علیه ملت ایران بی نتیجه است و فقط راهبرد همكاری می تواند موفقیت مذاكرات را تضمین كند'. از این روی می توان گفت كه 'انتظار پیشرفت' تنها زمانی عملی خواهد شد كه در چهارچوب راهبرد 'گفت و گو برای همكاری' شكل گرفته باشد.

از: سهیلا خلجی





:: برچسب‌ها: سگ , زرد ,
:: بازدید از این مطلب : 157
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : شنبه 6 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: