رقابت لاریجانی و حدادعادل برای ریاست مجلس
نوشته شده توسط : breketid
مجلس

اصولگرایان بر سر تعیین رئیس مجلس با هم رقابت می کنند.

در دو جلسه مختلف با حضور نمایندگان مجلس نهم، علی لاریجانی رئیس مجلس هشتم و حدادعادل رئیس مجلس هفتم، به عنوان کاندیداهای دو گروه اصولگرا برای ریاست مجلس آینده معرفی شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، در دو جلسه فراکسیون "اصولگرایان" و فراکسیون "رهروان ولایت" که عصر روز شنبه ششم خرداد (۲۶ مه) برای انتخاب رئیس مجلس نهم در تهران برگزار شد، دو فراکسیون اصولگرا از نامزدهای پیشنهادی خود حمایت کردند.

علی لاریجانی از قم و غلامعلی حداد عادل از تهران، در دور اول انتخابات که روز دوازدهم اسفند ۱۳۹۰ برگزار شد، به مجلس نهم راه یافتند و برای ریاست مجلس با هم رقابت می کنند.

اصولگرایان در دو فراکسیون "رهروان ولایت" و فراکسیون اصولگرایان دور هم جمع شده بودند که بنابر گزارشها در جلسه اصولگرایان "رهروان ولایت" با حضور بیش از ۱۶۰ نماینده مجلس نهم، علی لاریجانی توانست با ۱۵۰ رای به عنوان رئیس پیشنهادی این فراکسیون برای مجلس نهم انتخاب شود.

همچنین در این جلسه بعد از انتخاب لاریجانی، اعضای فراکسیون رهروان ولایت از مجموع ۱۴۷ رای صحیح و ۲ رای سفید، محمدرضا باهنر با ۱۱۹ رای و غلامرضا مصباحی مقدم را با ۸۵ رای به عنوان نواب رییس پیشنهادی خود برای مجلس نهم را انتخاب کردند.

علی لاریجانی در این نشست گفت که "ما باید بدانیم که در مجلس نهم چه استراتژی را باید دنبال کنیم و توجه به این مسئله حتی از انتخاب هیئت رئیسه هم مهمتر است."

علی لاریجانی

در جلسه اصولگرایان "رهروان ولایت" با حضور بیش از ۱۶۰ نماینده مجلس نهم، علی لاریجانی توانست با ۱۵۰ رای به عنوان رئیس پیشنهادی این فراکسیون برای مجلس نهم انتخاب شود.

آقای لاریجانی گفت که "یکی از ارکان کشور مجلس است و ما باید ببینیم که چطور مجلس کارآمد خواهد شد؛ اولین مسئله این است که مجلس نباید منفعل باشد."

رئیس پیشین مجلس تاکید کرد "ما باید روی استقلال مجلس تکیه کنیم، استقلال مجلس به معنای ستیز با سایر قوا نیست بلکه به این معنا است که مجلس مستقل تصمیم بگیرد و چیزی از بیرون به نمایندگان القاء نشود."

رئیس و اعضای هیات رئیسه مجلس ایران، پس از تشکیل مجلس در انتخابات داخلی برای مدت یک سال انتخاب می شوند.

روز هفتم خرداد ۱۳۹۱ اولین روز کاری نهمین دوره مجلس ایران است. رقابت اصلی برای تعیین رئیس مجلس نهم، میان جبهه متحد اصولگریان به رهبری محمدرضا مهدوی کنی و جبهه پایداری به رهبری محمد تقی مصباح یزدی، دو تشکیل فراگیر اصولگرایان است که رقیب یکدیگر در انتخابات مجلس بودند و اکنون در قالب دو فراکسیون تازه فعالیت می کنند.

جبهه متحد اصولگریان از ریاست علی لاریجانی حمایت می کند و جبهه پایداری، به دنبال ریاست غلامعلی حداد عادل است.

در جریان اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، برخی از سیاستمداران از رقبای خود با تعابیری همچون خواص ساکت یاد می کردند.

غلامعلی حداد عادل

در فراکسیون واحد اصولگرایان که با حضور ۹۸ نفر از نمایندگان مجلس نهم برگزار شد، غلامعلی حدادعادل بدون رای گیری، به عنوان منتخب اصولگرایان برای ریاست مجلس نهم معرفی شد.

رقبای سیاسی علی لاریجانی، رئیس مجلس هشتم هم در دوره ای به دلیل سکوت او در برابر رفتار معترضان و رهبران مخالف دولت، از او انتقاد کردند.

آقای لاریجانی پس از فروکش کردن اعتراضات، گزارش ها مبنی بر فرستادن پیام تبریک برای پیروزی میرحسین موسوی را تکذیب کرد.

رقابت اصولگرایان برای انتخاب رئیس مجلس

بنابر گزارشها، جلسه دیگری با نام فراکسیون واحد اصولگرایان با حضور ۹۸ نفر از نمایندگان مجلس نهم در ساختمان مشروطه مجلس برگزار شد. در این جلسه غلامعلی حدادعادل بدون رای گیری، به عنوان منتخب اصولگرایان برای ریاست مجلس نهم معرفی شد.

آقای حداد عادل در سخنانی در جمع نمایندگان حاضر در جلسه گفت که "حقیقت این است که مجلس نهم آغاز پرچالشی یافته البته همیشه انتخاب رئیس مجلس با گفت‌وگو و حرف و سخن همراه بوده اما این بار بیش از هر زمان دیگری مسئله‌ساز شده است."

آقای حداد عادل گفت که "آنچه در این روزها شاهد هستیم این است که این رقابت که به نظر کاملا می‌تواند در چارچوب اصولگرایی و با حفظ وحدت اصولگرایی صورت گیرد منجر به انشعاب و انشقاق در اصولگرایی شده است."

"برای بنده سوال جدی مطرح است که چه نیازی ایجاب می‌کند ما اصولگرایی را شکسته و فراکسیون دیگری با نام دیگری در میان اصولگرایان ایجاد کنیم. سوال مهم این است آیا انتخاب رئیس مجلس در درون مجموعه اصولگرایی با حفظ وحدت این مجموعه ممکن نیست؟""

غلامعلی حداد عادل نماینده تهران

این نماینده تهران گفت که "برای بنده سوال جدی مطرح است که چه نیازی ایجاب می‌کند ما اصولگرایی را شکسته و فراکسیون دیگری با نام دیگری در میان اصولگرایان ایجاد کنیم. سوال مهم این است آیا انتخاب رئیس مجلس در درون مجموعه اصولگرایی با حفظ وحدت این مجموعه ممکن نیست؟"

در حال حاضر جبهه پایداری از ریاست غلامعلی حداد عادل بر مجلس نهم حمایت می کند.

آقای حداد عادل در ششمین دوره انتخابات مجلس، با باطل اعلام شدن رای یک کاندیدا به مجلس راه یافت و ریاست فراکسیون اقلیت را به عهده داشت، اما در مجلس هفتم به ریاست مجلس رسید.

آقای حدادعادل زمستان سال گذشته خورشیدی در جریان یک سخنرانی به مناسبت تظاهرات طرفداران حکومت در برابر مخالفان دولت، با اشاره به بیانیه حضور میرحسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری گفته بود "از همان بیانیه اعلام رسمی نامزدی انتخابات، بوی فتنه به مشام می‌رسید."





:: برچسب‌ها: غذا , تایلند ,
:: بازدید از این مطلب : 186
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: