جامعه اصناف سینمایی رنجور از سیاست بازان به ظاهر سینماگر
نوشته شده توسط : breketid

سینماگران به عنوان قشر پیشرو جامعه در كشورهای صاحب هنر هفتم از جمله ایران، دارای ارزش و جایگاه ممتاز اجتماعی هستند.

سینما كه ممزوجی از هنرهای مختلف بوده، بخش های بسیاری را شامل می شود و اشتغالزایی در ذات این عرصه تعریف و به نوعی جاری و ساری در حرف و صنوف مختلف و مرتبط با این هنر - صنعت است.

جامعه اصناف سینمایی در ایران بخصوص پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با دگردیسی اساسی در این حوزه كه به شكل گیری سینما در قامت ارزشی - انسانی در مقیاس جهانی منجر شد، شكل گرفت.

فعالان بخش های مختلف سینمایی پیش از راه اندازی خانه سینما در قالب تجمیع انجمن ها در دل مجموعه هایی مرتبط با تهیه كنندگان و كارگردانان فعالیت غیرمنسجم داشتند و با راه اندازی این مجموعه كه مبتكر آن نیز مدیران و دست اندركاران دولتی سینما بودند، زمینه برای تفكیك صنوف و قرار گیری آنها در قلب یك نهاد فراهم شد.

نهادی كه قرار بود پل ارتباطی سینماگران - صنوف مختلف سینمایی- و دولت باشد و از طریق آن و با نظارت و حمایت دستگاه متولی فرهنگ به امور مرتبط با صنف رسیدگی و متعادل سازی مطالبات سینمایی را عهده دار شود.

دست اندركاران این نهاد در دوره های مختلف هر یك به اندازه بضاعت و موقعیت سینما، ایفای نقش كردند اما آرام آرام دست اندازی سیاست بازان در كالبد فعالان سینمایی رویكرد مجموعه یادشده را تغییر داده و مشی و منش آن را با سیاست آلوده كرده و عمارت جامعه صنفی را روی آب بنا كردند.

تغییر غیرقانونی اساسنامه، برگزاری مجمع عمومی گزینشی - فرمایشی، تقابل با نهادهای فرهنگی و دولت، به چالش كشاندن رویكردهای رسمی فرهنگی كشور و ... دستاورد حضور 'سیاست بازان سینماگر' در خانه سینما بود.

دستاورد حضور افراد خاص در تركیب هیات مدیره تشكل موسوم به خانه سینما و اصرار آنان بر اعمال رفتار غیرقانونی و استهزای فرآیند رسمی نظارتی و اعلام مطالبات شخصی - گروهی در پرتو مطالبات عمومی سینماگران و ارایه آدرس های اشتباه به فعالان این حوزه در نهایت نهاد متولی فرهنگ كشور را به رغم میل باطنی به اعمال قانون و در نهایت انحلال این تشكل وادار ساخت.

انحلال خانه سینما پایان ماجرای این مجموعه نبود و به رغم فترت چند ماه، با اعلام حكم دیوان عدالت اداری كه انحلال را ملغی كرده اما فعالیت مجدد خانه سینما منوط به نظر هیات رسیدگی به امور مراكز فرهنگی وزارت ارشاد اعلام شد.

هیات رسیدگی به امور مراكز فرهنگی وزارت ارشاد نیز براساس رای نهایی، تشكل موسوم به خانه سینما را بطور دایم تعطیل و اعلام كرد كه در صورت اصرار بر ادامه فعالیت غیرقانونی، طبق ماده 17 با تشكل یادشده برخورد می شود.

هیات رسیدگی به امور مراكز فرهنگی در آخرین نشست خود بررسی مجدد صلاحیت خانه سینما را در دستور كار قرار داد و در نهایت پس از بررسی همه جانبه فعالیت و ملاحظه كلیه اسناد و مدارك، این تشكل را فاقد هرگونه وجاهت قانونی دانست.

جلسه هیات رسیدگی به امور مراكز فرهنگی با توجه به دادنامه شعبه اول دیوان عدالت اداری كه صلاحیت رسیدگی به وضعیت تشكل موسوم به خانه سینما را منوط به بررسی و اعلام نظر قطعی این هیأت دانسته است، تشكیل شد.

اعضای هیأت با توجه به تمامی مفاد دادنامه یادشده و با استناد به مواد 15، 17 و 20 ضوابط و مقررات تأسیس مراكز، موسسات، كانون ها و انجمن های فرهنگی هنری و نظارت بر فعالیت آنها مصوبه جلسه 385 شورای عالی انقلاب فرهنگی مورخ 27 شهریور سال 57، رای نهایی خود مبنی بر تعطیلی دائم خانه سینما را اعلام كردند.

در رای هیات رسیدگی به امور مراكز فرهنگی آمده است: با توجه به اینكه موارد ذكر شده در بند 'ب' این صورتجلسه از مصادیق تخلف بوده و تشكل موسوم به خانه سینما هیچ اقدامی در جهت اخذ مجوز از این هیأت و یا حتی تطبیق وضع خود با مقررات و ضوابط مندرج در مصوبه جلسه 385 شورای عالی انقلاب‌فرهنگی‌(سال 75) ننموده است، لذا به استناد ماده 15 ضوابط مذكور با تأكید مجدد بر رأی هیأت مورخ هفتم دی ماه سال 90، ضمن اعلام تعطیلی دائم، فعالیت تشكل موسوم به خانه‌ سینما را فاقد هرگونه وجاهت قانونی می داند و در صورت ادامه هرگونه فعالیت غیرقانونی طبق ماده 17 با تشكل یادشده رفتار خواهد نمود.

بر اساس بند (ب) صورتجلسه با عنوان بررسی وضعیت تشكل موسوم به خانه سینما، اعضای هیات، بنا به دلایل زیر، ادامه فعالیت این تشكل را غیرقانونی اعلام كردند:

1 - ب: به استناد تبصره ماده 10 و ماده 22 مصوبه جلسه 385 شورای عالی انقلاب فرهنگی، اساسنامه آن تشكل تاكنون به هیأت رسیدگی به امور مراكز فرهنگی و هنری برای بررسی و تصویب ارایه نشده است.

2 - ب: تغییرات پی‌درپی در اساسنامه ادعایی تشكل موسوم خانه سینما جهت تأیید به شورای فرهنگ عمومی منعكس نشده است. ضمن اینكه با تصویب مصوبه جلسه 385 شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 75، وظیفه بررسی و تصویب اساسنامه ها از شورای فرهنگ عمومی به این هیأت انتقال یافته است.

3 - ب: طبق بند ج ماده 10 و تبصره ماده 11 مصوبه جلسه 77 شورای عالی انقلاب فرهنگی (سال 67) صدور مجوز اینگونه مراكز به ترتیب از 'وظایف هیأت نظارت وقت' و 'وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی' بوده و معاون وقت امور سینمایی و سمعی و بصری فاقد تنقیذ حق وزیر بوده است و بنابراین نامه ارسالی آقای انوار به اداره كل ثبت شركت‌ها به استناد ماده 15 مصوبه جلسه 77 شورای عالی انقلاب فرهنگی به ‌منزله صدور مجوز تأسیس خانه سینما نیست. ضمن آنكه اساسنامه ارسالی به اداره كل ثبت شركت ها مورد تأیید شورای فرهنگ عمومی نیز نمی‌باشد.

4 - ب: تشكل موسوم به خانه سینما هیچگونه اقدامی در جهت تطبیق وضع خود با ضوابط و مقررات مندرج در ماده 20 مصوبه جلسه 385 شورای عالی انقلاب فرهنگی (سال 1375) نكرده است و حتی مدارك لازم به همراه اساسنامه جدید طبق ضوابط و شرایط مندرج در ماده 6 این مصوبه را جهت تأیید و صدور مجوز جدید به هیأت تسلیم ننموده است.

5 - ب: در آخرین اساسنامه آن تشكل تغییرات قابل توجهی اعمال شده است ازجمله:

1-5 – ب: شرط اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی و عدم اشتهار به فساد اخلاقی از شروط عضویت در هیأت‌ مدیره حذف شده است.

2-5 – ب: تبصره ناظر مالی كه مقرر می‌دارد: كلیه چك‌ها، اوراق و اسناد تعهدآور برای خانه سینما می‌بایست به امضای ناظر مالی خانه سینما هم برسد، حذف شده است.

بر اساس رای یادشده هرگونه فعالیت در قالب تشكل موسوم به خانه سینما ممنوع بوده و در غیر این صورت تبعات قانونی در پی دارد.

هیان مدیره تشكل موسوم به خانه سینما روز گذشته(دوشنبه) در یك حركت نمایشی - تبلیغی، اقدام به بازكردن درهای عمارت این مجموعه كردند و در حیاط خانه سینما عكس یادگاری گرفتند!

اقدام اخیر افراد یادشده به عقیده بسیاری از صاحبنظران در ادامه رفتار غیرقانونی آنان و اصرار بر قانون شكنی این عده دلالت دارد.

مدیركل ارزشیابی و نظارت بر سینمای حرفه ای وزارت ارشاد در این باره می گوید: بازگشایی غیر قانونی خانه سینما تبعات قانونی در پی خواهد داشت.

'سیدعلیرضا سجادپور' یادآور می شود: بازگشایی خانه سینما با توجه به حكم دیوان عدالت اداری و در عین حال حكم قطعی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر انحلال دایمی خانه سینما، اقدامی غیرقانونی است.

وی می گوید: بازگشایی غیر قانونی خانه سینما به تبع می تواند تبعات قانونی بسیاری را برای اقدام كنندگان به این حركت در پی داشته باشد.

مدیركل ارزشیابی و نظارت بر سینمای حرفه ای وزارت ارشاد تاكید می كند كه درباره جزییات بازگشایی غیر قانونی خانه سینما باید اهل فن و حقوقدانان اظهار نظر كنند، اما بدون شك این قدام یك حركت غیر قانونی است.

رییس جامعه صنفی تهیه كنندگان سینما همچنین می گوید: بازگشایی غیرقانونی خانه سینما اشتباه بزرگی بود و هیات مدیره این مجموعه نباید در برابر قانون ایستادگی كنند.

سیدضیا هاشمی یادآور می شود: ادامه این رفتار نادرست و لجبازی ها از سوی هیات مدیره خانه سینما به هیچ عنوان توجیه قانونی ندارد و آنها بهتر است راه دیگری را در پیش بگیرند.

رییس جامعه صنفی تهیه كنندگان سینما تاكید می كند: اعضای هیات مدیره خانه سینما بهتر بود بجای اقدامات غیرقانونی، برای اخذ مجوزهای لازم و قانونی كردن تشكل موسوم به خانه سینما تلاش می كردند.

به گفته هاشمی، ادامه این فعالیت ها از سوی هیات مدیره خانه سینما به نوعی ایستادگی در برابر قوانین كشور است و نباید گروهی از اهالی سینما را به مقابله با قانون ترغیب كرد.

وی ابراز امیدواری می كند كه اهالی سینما مطیع قانون باشند و برای رفع مسایل موجود از طریق مراجع قانونی مسیر مناسب را پیدا كنند.

فراهنگ ** 1071





:: برچسب‌ها: فلوریدا , کلیسا , جشنواره ,
:: بازدید از این مطلب : 174
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: