اهم اخبار و رویدادهای سیاسی ایران در هفته ای كه گذشت
نوشته شده توسط : breketid

** مذاكرات ایران و 1+5 در بغداد

ادامه گفت و گوهای هیات عالی مذاكره كننده ایران با نمایندگاه گروه 1+5 در بغداد از مهم ترین رویدادهای ایران و جهان در هفته گذشته به شمار می رود.

سعید جلیلی دبیرشواری عالی امنیت ملی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته با نمایندگاه گروه 1+5 و همچنین خانم كاترین اشتون مسوول سیاسی خارجی اتحادیه اروپا در بغداد در خصوص موضوع هسته ای ایران برخی مهم ترین مسایل منطقه ای و بین المللی گفت و گو كرد.

كارشناسان و تحلیل گران مسایل سیاسی مذاكرات بغداد را خوب و گامی رو به جلو توصیف كردند و در بغداد طرفین مذاكره كننده به توافق رسیدند تا دور بعدی این مذاكرات در پایان خرداد ماه جاری در مسكو برگزار شود.

** آغاز بكار مجلس نهم

یكی دیگر از مهم ترین رویدادها و اخبار یك هفته اخیر نیز این بود كه نهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز یكشنبه با قرائت پیام رهبر معظم انقلاب و با حضور مقامات عالی لشكری و كشوری از جمله رییس جمهوری ، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و برخی سفیران خارجی مقیم تهران به طور رسمی آغاز به كار كرد.

** انتشار گزارش جدید 'آمانو'

انتشار گزارش جدید 'یوكیو آمانو' مدیركل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران و قرار گرفتن آن در اختیار اعضای شورای حكام آژانس از دیگر رویدادهای خبری مهم طی یك هفته اخیر به شمار می رود.

آمانو در گزارش خود كه عصر جمعه گذشته منتشر شد، تصریح كرد: آژانس نداشتن انحراف در فعالیتهای هسته ای اعلام شده ایران را كه تحت نظارت قرار داد، تایید می كند.

مدیركل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش خود افزود: بدون شك پیشرفتهایی در خصوص راهكار شفاف سازی در مواردی كه در گزارش نوامبر 2011 توسط مدیر كل آژانس آمده بود، صورت گرفته است.

** پاسخ سلطانیه به برخی فضاسازی ها درباره گزارش آمانو

هفته گذشته 'علی اصغر سلطانیه' سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره تلاش برخی رسانه های غربی برای سیاسی كردن یك بحث فنی در گزارش جدید 'یوكیا آمانو' گفت: این امر نشان می دهد كه برخی درپی مخدوش كردن فضای همكاری سازنده تهران و آژانس هستند.

سفیر ایران در آژانس درباره ادعای برخی رسانه های غربی مبنی بر پیدا شدن نشانه هایی از تولید اورانیوم با غلظت 27 درصد در ایران، گفت: همانگونه كه در گزارش آژانس آمده است این امر یك بحث فنی عادی است كه توسط كارشناسان در حال بررسی می باشد.

** ایران از حق غنی سازی 20 درصدی اورانیوم عقب نشینی نمی كند

خطبه های نماز جمعه تهران و سخنان سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در خصوص مذاكرات هسته ای و حقوق هسته ای ایران نیز یكی از مهم ترین رویدادهای خبری طی یك هفته گذشته بود.

سید احمدی خاتمی در نماز جمعه هفته گذشته تهران با اشاره به درخواست گروه 1+5 از ایران مبنی بر توقف غنی سازی 20 درصدی اورانیوم تاكید كرد كه ملت ایران از این حق خود عقب نشینی نمی كند.

** جابجایی و تغییرات مهم در دولت

جابجایی و تغییراتی در سطح چهار معاونت رییس جمهوری و صدور احكام جداگانه از سوی محمود احمدی نژاد برای رسمیت دادن به این جابجایی ها و انتصاب ها نیز از خبرسازترین رویدادهای سیاسی در روزهای گذشته بود.

بر اساس این جابجایی ها و انتصابات، 'بهروز مرادی' از سازمان هدفمندی یارانه‌ها جایگزین 'ابراهیم عزیزی' در معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری شد.

همچنین عزیزی جایگزین 'لطف‌الله فروزنده' در معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهوری گردید.

براساس این تغییرات انجام شده، فروزنده نیز جایگزین حجت‌الاسلام والمسلمین 'محمدرضا میرتاج‌الدینی' در معاونت حقوقی و امور مجلس رییس جمهوری شد و در نهایت میرتاج‌الدینی به معاونت رییس جمهوری در اجرای قانون اساسی منصوب شد.

** بهره برداری از 23 پروژه الكترواپتیكی و لیزری در حوزه وزارت دفاع

در یك هفته گذشت، 23 پروژه الكترواپتیكی و لیزری در زمینه های شبیه سازی، ردیابی، اجرای آتش و تصویربرداری با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به بهره برداری رسید.

سردار 'احمد وحیدی' در مراسم بهره برداری از این دستاوردهای جدید گفت: دانشمندان، متخصصان و مهندسان شركت الكترواپتیك صاایران با ابتكار و نوآوری، محصولات جدیدی برای تجهیز نیروهای مسلح به روزآمدترین فناوری‌های برتر را طراحی، تولید و ارایه می كنند.

** انتخاب علی لاریجانی به عنوان رییس موقت مجلس نهم

منتخبان ملت در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در دومین جلسه علنی مجلس نهم كه روز دوشنبه برگزار شد 'علی لاریجانی' منتخب مردم قم و رییس مجلس هشتم را به عنوان رییس موقت مجلس نهم برگزیدند.

لاریجانی از مجموع 275 رای ریخته شده به گلدان ها با كسب 173 رای به عنوان رییس موقت مجلس نهم انتخاب شد.

'محمدرضا باهنر' و 'محمد حسن ابوترابی فرد' نیز به عنوان نایب رییسان موقت اول و دوم نهمین دوره مجلس شورای اسلامی انتخاب شدند.

** نشست خبری هفتگی مهمانپرست

رامین مهمانپرست هم در هفته ای كه گذشت، طبق معمول سه شنبه هر هفته نشست خبری برگزار كرد و درباره مشخص شدن مسكو به عنوان میزبان بعدی مذاكرات ایران و گروه 1+5گفت: تعیین زمان و مكان مذاكرات آینده گامی مثبت تلقی می شود.

مهمانپرست با تاكید بر ضرورت احترام به حقوق هسته ای جمهوری اسلامی ایران طبق معاهده ان.پی.تی افزود: این معاهده می تواند مبنای خوبی برای برخورداری همه كشورها از حقوق هسته ای باشد و جمهوری اسلامی ایران چیزی فراتر از حقوق هسته ای خود طبق معاهده ان .پی تی نمی خواهد و در عین حال اجازه هم نخواهد داد كه چیزی از این حقوق كسر شود.

** اظهارات مهم سفیر برزیل در تهران

سفیر برزیل در تهران در مصاحبه ای با خبرنگار سیاسی ایرنا با اعلام آمادگی كشورش برای كمك به حل موضوع هسته ای ایران گفت: در صورتی كه تهران و اعضای گروه 1+5 از برزیل بخواهند برای حل و فصل موضوع هسته ای ایران نقش ایفا كند،‌ ما آماده ایفای هرگونه نقش سازنده در این زمینه هستیم.

'آنتونیو سالگادو' تصریح كرد برزیل تنها درصورت درخواست همه طرف های موضوع، پا به عرصه خواهد نهاد و فعلا چنین خواسته ای از برازیلیا مطرح نشده است.

** اخبار انتخابات

در هفته گذشته اخبار انتخابات هم در لابلای اخبار مهم كشور وجود داشت و شورای نگهبان ضمن تایید صحت انتخابات در سه حوزه انتخابیه 1- بهبهان، 2- تبریز، آذرشهر، اسكو

3- آباده، بوانات، خرمبید؛ انتخابات در حوزه انتخابیه تویسركان را باطل اعلام كرد.

** زیردریایی 'طارق' آماده اعزام به آبهای آزاد

اعلام آماده شده زیردریایی 'طارق' متعلق به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی برای اعزام به آبهای آزاد از دیگر اخبار مهم هفته اخیر محسوب می شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی با اعلام این خبر كه تعمیرات زیردریایی 'طارق' به اتمام رسیده است ، گفت: زیردریایی طارق آماده اعزام به آبهای آزاد است.

** رونمایی از دو طرح كلان ملی فناوری با حضور رییس جمهوری

در هفته كه گذشت، دو طرح كلان ملی فناوری و نواوری 'تورین (گرید) محاسباتی ملی' و 'شبكه ملی فرهنگی' باحضور محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران رونمایی شد.

امروزه توان محاسبات كلان، نقش مهمی در توسعه صنعتی و علمی كشورها دارد، این نوع محاسبات ممكن است در طراحی صنعتی، ساخت داروهای جدید، مجسم سازی طرح های صنعتی و غیره به كار رود.

سیام**1723**1418**1542**





:: برچسب‌ها: بریتانیا , چشم انداز , سفر ,
:: بازدید از این مطلب : 162
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 12 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: