تصویری كه از امام خمینی (ره) در انیمیشن‌های ایرانی ارایه شد
نوشته شده توسط : breketid

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، صنعت انیمیشن در جهان سال‌هاست كه به سمت استفاده از فناوری های برتر روی آورده است كه محصول این رویكرد، تولید آثاری است كه بیننده را در جای خود میخكوب می كند و او را به شگفتی وا می دارد.

مخاطبان اینگونه آثار از كمپانی های مشهور انیمیشن سازی در جهان را نه تنها كودكان بلكه طیف وسیعی از بزرگسالان تشكیل می دهند كه فروش چند میلیون دلاری تولیدات انیمیشن در نقاط مختلف جهان شاهدی بر این مدعا است.

با این حال تولید آثار پویانمایی در ایران هنوز هدف اصلی خود را كه همان آموزش عمومی به كودكان و خردسالان است، حفظ كرده به گونه ای كه نهادهای متولی تولید انیمیشن در ایران یعنی حوزه هنری، كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان و مركزپویانمایی صبا هنوز هم به دنبال تولید آثاری هستند كه در رقابت با آثار و شخصیت‌های كارتونی خارجی، پیام‌های دینی و تربیتی را به آنان القا و فرهنگ و تمدن این سرزمین را در جانشان رسوخ دهد.

هرچند الگوسازی از شخصیت های مطرح ایران زمین یكی از راه‌هایی است كه می تواند متولیان صنعت انیمیشن سازی كشور را رسیدن به مقصود و اهدافشان نزدیك كند اما نگاهی به آثار تولید شده نشان می دهد كه هنوز با كاستی‌هایی در این عرصه رو به هستیم.

برای نمونه هنوز جای خالی تولیدات انیمیشن از شخصیت و سیره امام روح الله (ره) كه از وی به عنوان تاثیرگذارترین شخصیت دینی در قرن بیستم یاد می شود، دیده می شود.

این در حالی است كه رفتار امام خمینی(ره) در مسایل مختلف و بویژه ارتباط و تعامل ایشان با قشر كودك و نوجوان می تواند بهترین الگو برای نسل های باشد كه ایشان را درك نكرده‌اند ضمن آنكه تولید یك انیمیشن با محوریت امام خمینی (ره) در مقایسه با آثار سینمایی و تلویزیونی نه تنها به لحاظ هزینه مقرون به صرفه است بلكه مشكلات جانبی از جمله یافتن بازیگری با شباهت ظاهری به ایشان را ندارد.

نگاهی به عملكرد مركز پویانمایی صبا كه در سال 1374 با هدف تولید انیمیشن های ایرانی برای استفاده در تلویزیون راه اندازی شد، نشان می دهد كه هنوز اهتمام جدی در تولید اینگونه آثار صورت گرفته است.

این مركز در 17 سال گذشته چهار اثر پویانمایی و در مجموع 259 دقیقه انیمیشن با موضوع زندگی و سیره امام خمینی(ره) تولید كرده است كه این آثار در طول این سال ها بارها از تلویزیون بازپخش شده اند.

** كودكی امام در 'پابه پای آفتاب'

'پا به پای آفتاب' را می توان تنها انیمیشن بلند تلویزیون از زندگی امام خمینی (ره) عنوان كرد كه دوران كودكی و نوجوانی ایشان را به تصویر می كشد.

ساخت این انیمیشن دو بعدی به كارگردانی رسول بابارضا از سال 83 آغاز شد و حدود 2 سال و نیم ادامه یافت كه نتیجه آن یك انیمیشن 84 دقیقه ای بود.

داستان این اثر كه در قالب چند قسمت از تلویزیون پخش شد و حتی به زبان های دیگر دوبله و از شبكه های برون مرزی نیز روی آنتن رفت در شهرستان خمین زادگان امام خمینی(ره) می گذرد و به حوادث سیاسی و اجتماعی آن زمان اشاره دارد.

در خلاصه داستان این انیمیشن آمده است: قشون دولتی برای سركوب عشایر بختیاری در مسیر خود از اطراف خمین می گذرند كه دچار مشكل در تهیه آذوقه می شوند و با تبانی راهزنان منطقه آنها كاروان زیارتی خمین را در مقابل باج و خراج گروگان می گیرند؛ در این میان روح اله از جوانان شهر به همراه دیگر دوستان خود دسیسه راهزنان را ناكام می گذارند.

** روایتی نو از 'خاطرات شیرین انقلاب'

انیمیشن 'بچه‌های انقلاب' اثر دیگری است كه 'جمال‌الدین پیرخدری' آن را كارگردانی كرد؛

این اثر با داستان های جداگانه در ‌١٣ قسمت 12 دقیقه ای و با تكنیك دو بعدی ساخته و در سال 89 از تلویزیون پخش شد.

در این مجموعه انیمیشن سعی شده است تا در قالب داستان‌های مجزا خاطرات دوران انقلاب اسلامی یادآوری و مفاهیمی مانند آزادی، استقلال و اشیاء به شیوه‌ایی داستان گونه برای كودكان تبیین ‌شود.

** 'نامه ای به آفتاب'

'نامه ای به آفتاب' عنوان انیمیشن 12 دقیقه ای بود كه به كارگردانی 'فرحناز باقر' آرزوی یك كودك روستایی برای ارسال نامه برای حضرت امام خمینی (ره) را به تصویر كشید.

این اثر نیز با تكنیك دو بعدی و با روش كاملا سنتی بر اساس داستانی واقعی از خاطره یك كودك روستایی شكل گرفت؛ تله فیلمی از این داستان نیز در گذشته تولید و از تلویزیون پخش شده بود.

** 'هدیه ای برای فاطمه'

'خاطراتی از زندگی امام خمینی: هدیه ای برای فاطمه' عنوان انیمیشن دیگری بود كه می خواست روایتگر ارتباط صمیمی امام با كودكان باشد.

این اثر پویانمایی درباره دختر بچه ای است كه پدرش به شهادت رسیده و به ملاقات حضرت امام خمینی (ره) می رود و ایشان گردنبند طلایی كه خانمی ایتالیایی برای ایشان به عنوان هدیه فرستاده را به او اهدا می كند.

فراهنگ** 2025





:: برچسب‌ها: خورشید , دختر ,
:: بازدید از این مطلب : 188
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 12 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: