اختلافات میان امارات وعربستان سعودی عمیق تر شده است
نوشته شده توسط : breketid

امارات متحده عربی هفته جاری از شركت در جام فوتبال كشورهای عرب كه قرار است ماه جاری در عربستان سعودی برگزار شود ، عذرخواهی كرد .

فدراسیون فوتبال امارات با ارسال یك یادداشت رسمی برای سعودی ها ، علت حضور نیافتن تیم ملی فوتبال امارات را نداشتن آمادگی كافی بازیكنانش برای حضور در این رقابت ها اعلام كرد ، اما منابع مطلع در ابوظبی علت این امر را اختلافات سیاسی میان دو كشور دانستند .

این در حالی است كه اختلافات دیرینه ریاض و ابوظبی ماه گذشته در اجلاس سران كشورهای شورای همكاری خلیج فارس بیشتراوج گرفت.

در این اجلاس عربستان سعودی خواهان تغییر ساختار شورای همكاری به اتحادیه ای همچون اتحادیه اروپا شد ، اما امارات آشكارا با این طرح مخالفت كرد.

برخی محافل سیاسی امارات این رویكرد ریاض را با هدف تلاش سعودی برای سلطه بر شش كشور عضو شورا تحت عنوان ' طرح اتحادیه ' توصیف كردند.

اختلاف بر سر محل استقرار مقر فرماندهی سیستم آمریكایی ' سپر دفاعی موشكی ' كه سال جاری از سوی آمریكا در كشورهای شورای همكاری نصب گردید ، از دیگر موارد تنش زا میان امارات وعربستان سعودی است . هر كدام از طرف های ریاض و ابوظبی خواهان استقرار مقر فرماندهی این سیستم در خاك خود هستند.

در همین راستا ، صف دهها كیلومتری كامیون های حاوی محصولات صادراتی امارات به عربستان سعودی در مرز غویفات – بطحا ، از جمله چالش های مهمی است كه طی چند سال اخیر همواره موجب بوجود آمدن تنش میان دوكشور شده است .

مسوولان اماراتی اذعان می كنند به علت كارشكنی گمركات سعودی ، صف كامیون ها در مرز امارات برخی اوقات به 50 كیلومتر می رسد و انتظار طولانی چند روزه كامیون داران در این صف موجب از بین رفتن محصولات صادراتی بویژه مواد غذایی می شود.

صرف نظر كردن امارات از عضویت در طرح واحد پول مشترك شورای همكاری ، از دیگر موارد اختلاف میان ابوظبی و ریاض است . این اختلاف در اثر اصرار عربستان سعودی بر لزوم ایجاد مقر بانك مركزی شورای همكاری در ریاض بوجود آمد .

مشكلات مرزی بر سر ' خور العیدید ' و منطقه نفت خیز ' شیبه ' از جمله اختلافات دیرینه میان عربستان سعودی و امارات است.

به عقیده ناظران ، ریشه اختلافات میان عربستان سعودی وامارات دیرینه و تاریخی می باشد و نه تنها بزودی قابل حل نخواهد بود ، بلكه همچون آتشی زیر خاكستر، ممكن است با سرایت به سایر كشورهای عضو شورای همكاری موجب فروپاشی این شورا شود.

خاورم * 2041





:: برچسب‌ها: ظروف چینی , فرمت مربع ,
:: بازدید از این مطلب : 172
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: