گزارش‌های ضد و نقیض در مورد نامزد ایران برای دبیرکلی اوپک
نوشته شده توسط : breketid
نوذری

نوذری به عنوان یکی از نامزدهای کشورهای حوزه خلیج فارس با رقابت سنگینی مواجه است

در حالی که خبرگزاری مهر از قطعی شدن معرفی غلامحسین نوذری، وزیر سابق نفت به عنوان نامزد پیشنهادی ایران برای دبیر کلی اوپک خبر می دهد، خبرگزاری فارس گفته است که نامزدی او را باید "مراجع بالاتر" تایید کنند.

خبرگزاری مهر نوشته بود که رستم قاسمی وزیر نفت، در نامه ای به دبیرخانه اوپک، آقای نوذری، وزیر سابق نفت در دولت نهم و مدیر عامل پیشین شرکت ملی نفت ایران را به عنوان نامزد پیشنهادی ایران برای دبیر کلی اوپک معرفی کرد.

اما ساعاتی بعد خبرگزاری فارس نوشت: "هنوز هیچ گزینه ای برای نامزدی دبیر کلی اوپک نهایی نشده و باید مراجع بالاتر از وزیر نیز بروی فرد انتخابی نظر مثبت داشته باشند."

گفته شده انتخاب دبیر کل جدید، از جمله موضوعات اصلی است که در یکصد و شصت و یکمین اجلاس وزیران نفت عضو اوپک که قرار است ۱۴ ژوئن ( ۲۵ خرداد) در وین، پایتخت اتریش برگزار شود، مورد بحث قرار بگیرد.

تاکنون عربستان سعودی، عراق، کویت و اکوادور از معرفی نامزدهای خود برای عهده‌دار شدن دبیرکلی اوپک خبر داده‌اند.

دبیرکل اوپک نماینده رسمی و قانونی این سازمان به شمار می‌رود که مدیریت امور دبیرخانه اوپک را به عهده دارد، ولی باید تصمیمات خود را در هماهنگی با اعضای هیات عامل اتخاذ کند.

عبدالله سالم البدری، دبیرکل کنونی اوپک که در سال ۲۰۰۷ میلادی به این سمت انتخاب شد، برای دو دوره دبیرکل اوپک بوده است و دوره فعالیتش در دسامبر سال ۲۰۱۲ میلادی به پایان می‌رسد.

بر اساس گزارش‌ها، عربستان سعودی مجید المنیف، نماینده سابق خود در اوپک را به عنوان نامزد دبیرکلی اوپک معرفی کرده است.

عراق هم اعلام کرده است که ثامر غضبان، وزیر نفت پیشین خود را به عنوان نامزد این سمت معرفی می‌کند و اکوادور هفته گذشته اعلام کرد که ویلسون پاستور، وزیر نفت کنونی این کشور را نامزد دبیرکلی اوپک خواهد کرد.

فواد روحانی، حقوقدان ایرانی، اولین دبیرکل اوپک بود. او در رقابت با نامزدهای عربستان سعودی، عراق، کویت و ونزوئلا توانست عهده‌دار این سمت شود و فعالیتش را در سال ۱۹۶۱ میلادی آغاز کند.

تداوم اختلافات کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بر سر انتخاب دبیرکل در سال‌های گذشته همواره باعث شده است دبیرکلی اوپک در بیشتر موارد به کشورهای خارج از این منطقه برسد.

به همین دلیل هم گفته می‌شود که در نشست آتی اوپک نامزد اکوادور، به عنوان کوچک‌ترین عضو این سازمان، در مقایسه با سه نامزد دیگر شانس بیشتری برای دستیابی به سمت دبیرکلی دارد.





:: برچسب‌ها: رقص , خورشید , وابسته به تکزاس ,
:: بازدید از این مطلب : 173
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: