جلد اول كتاب 'قاموس المعارف' منتشر شد
نوشته شده توسط : breketid

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، كتاب 'قاموس المعارف' اثر میرزا محمدعلی مدرس تبریزی خیابانی (1296-1373 هجری قمری، صاحب 'ریحانة الادب' دایرة المعارفی شامل 45 هزار مدخل در لغت و اصطلاحات 'دینی'، 'فلسفی'، 'كلامی'، 'ریاضی' و 'نجوم' است كه جلد اول آن در سال جاری به وسیله موسسه امام صادق(ع) زیر نظر علیرضا سبحانی منتشر شده است.

در مقدمه كتاب 'قاموس المعارف'، رساله مستقلّی در دستور زبان فارسی است كه موسسة مطالعات اسلامی دانشگاه تهران و دانشگاه 'مك گیل' نسخه مصححی از آن را در سال 1388 با فهرست‌ها و فرهنگ واژگان به اهتمام حمیده حجازی همراه با دو مقدمه در شرح حال مولف از استاد آیت الله جعفر سبحانی تبریزی و دكتر مهدی محقق در مجموعه انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران منتشر كرده بود كه در چاپ قاموس المعارف رسالة مذكور همراه با دو مقدمه آمده است.

علاوه بر آن، مقاله‌ای با عنوان 'دانشنامه نگاری به زبان فارسی' و مقدمه‌ای با عنوان 'آشنایی با دانشنامه قاموس المعارف' نوشتة استاد علیرضا سبحانی درج شده است.

** سیر تحول رمان قرن نوزدهم روسیه بررسی می‌شود

نشست روز 23 خرداد ماه 'شهر كتاب' به بررسی سیر تحول رمان قرن نوزدهم روسیه اختصاص دارد كه با حضور بهرام زینالی‌ و زهرا محمدی برگزار می‌شود.

دوران شكوفایی ادبیات در روسیه و پدید آمدن شاهكارهای ادبی جهانی به قرن نوزدهم تعلق دارد كه نویسندگان برجسته‌ای چون 'داستایوسكی'، 'چخوف'، 'تورگنیف' و 'تولستوی' پدیدار شدند.

نشست هفتگی 'شهر كتاب' در روز ساعت 16 و 30 دقیقه روز سه‌شنبه به بررسی سیر تحول رمان قرن نوزدهم روسیه اختصاص دارد كه با حضور بهرام زینالی‌ و زهرا محمدی، استادان زبان و ادبیات روسی دانشگاه تهران، در مركز فرهنگی شهركتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش كوچه سوم برگزار می‌شود.

فراهنگ**9266**1544





:: برچسب‌ها: باغ وحش , تورنتو ,
:: بازدید از این مطلب : 180
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 18 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: