نوشته شده توسط : breketid

محسن خجسته مهر روز پنجشنبه در حاشیه كنگره جهانی گاز در مالزی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، تاكید كرد: مطالبه بازار از انرژی ایران غیرقابل انكار است.

وی با تاكید بر اینكه ایران نوسانات بازار تقاضا را مقطعی می داند، اظهار داشت: ایران هیچ نگرانی از بابت تقاضای نفت ندارد و این ایران است كه با تولید خود در دراز مدت بازار تقاضا را منتفع می كند.

معاون وزیر نفت در ادامه با اشاره به توسعه برداشت ایران از میادین گازی پارس جنوبی و برنامه كاملی ایران در این خصوص، گفت: ایران بر اساس روش های صیانتی از پارس جنوبی تولید می كند و استراتژی كشور تولید از میادین پارس جنوبی مبتنی بر اصول فنی و كلیه الگوهای صیانتی بین المللی است.

خجسته مهر با تاكید بر تصمیم ایران برای توسعه بهره برداری از میادین پارس جنوبی با هدف صادرات گاز، گفت: تا 5 سال آینده 200 میلیارد دلار در صنایع بالادستی نفت و گاز سرمایه گذاری صورت خواهد گرفت.

وی تاكید كرد: از نظر بین المللی همواره از كشورهای همسایه خواسته ایم در تولید و برداشت از میادین مشترك همواره با استفاده از روش های تعاملی موارد صیانتی را رعایت كنند تا به این مخازن زیان وارد نشود زیرا این میادین را سرمایه دولت ملت می دانیم.

معاون برنامه ریزی وزیر نفت در ادامه با اشاره به مزیت های ایران به لحاظ منطقه ای و ویژگی های جغرافیایی، اظهار داشت: به همین دلیل همواره ایران به عنوان مركز صادرات و ترانزیت گاز مطرح بوده و بزودی امكان صادرات خط لوله ای گاز را نیز داراست كه كشورهای همسایه می توانند از توان صادرات گاز خط لوله ای ایران نیز استفاده كنند.

این مقام وزارت نفت با اعلام این خبر كه ایران از سال آینده به جرگه كشورهای صادرات كننده گاز ال.ان.جی می پیوندد، گفت: توان صادرات ال.ان.جی ایران به 11 میلیون تن خواهد رسید.

وی ذخایر گاز ایران را 34 تریلیون متر مكعب اعلام كرد و گفت: براساس آمارهای موجود ذخایر نفت ایران نیز 146 میلیارد بشكه است. ایران دومین كشور دارای ذخایر گاز و سومین كشور دارنده نفت در جهان است.

خجسته مهر در عین حال تاكید كرد: اكتشافات جدید میدان های نفتی و گازی این ارقام را افزایش می دهد. اما آنچه مهم تلقی می شود این است كه تولید دراز مدت نفت و گاز در ایران مطمئن و پایدار است.

معاون برنامه ریزی وزیر نفت خاطرنشان كرد: سیاست ایران این است كه نقش مهمی در بازار انرژی جهان داشته باشد و از سوی عرضه پایدار و مطمئنی در جهان شكل دهد تا نیازهای كشورهای جهان به انرژی تامین شود.

وی در ادامه سیاست ایران را تعامل سازنده به جای رقابت بازدارنده با كشورهای همسایه دانست و گفت: با كشورهای همسایه همكاری خوبی داریم. با عراق در خصوص توسعه بهره برداری متوازن از میادین مشترك 10 فقره نشست كاری در تهران و بغداد برگزار كرده ایم و با دیگر كشورها نیز این تعامل وجود دارد.

معاون وزیر نفت در ادامه در خصوص حضور و جایگاه ایران در سازمان كشورهای صادركننده نفت اوپك نیز گفت: ساختار اوپك در حال حاضر به گونه ای است كه ایران در همه بخش ها چه در سطح اجلاس و چه در سطح دبیرخانه حضوری فعال دارد به طوری كه آخرین ریاست اوپك برای اولین بار پس از چند ده سال به ایران رسید و ما توانستیم با دیپلماسی فعال وفاق و همگرایی بیشتری در بین اعضاء ایجاد كنیم.

وی افزود: در دبیرخانه اوپك نیز كمیته های كاری مختلف فعالیت می كنند كه در چارچوب این فعالیت ها ایران همكاری موثر و سازنده ای دارد.

آساق**335**1566





:: برچسب‌ها: مرخصی , استرالیا ,
:: بازدید از این مطلب : 199
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 19 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: