مرور روزنامه‌های صبح تهران - پنجشنبه ١٨ خرداد
نوشته شده توسط : breketid
شرق

تیتر و عکس صفحه اول روزنامه شرق

روزنامه شرق برگزاری جلسه معاونان هیات های ایرانی و غربی در مسکو را مهم دیده و تیتر زبده است««فريز»نشست مسكو» و روزنامه ابتکار با این عنوان فرعی که « روند گفت‌وگو براي گفت‌وگو بي‌ثمر است» تیتر زده است «هشدار آقاي جليلي به خانم اشتون ».

روزنامه آرمان روابط عمومی از قول رئيس قوه قضاييه در عنوان اول خود نوشته « نظام ازپرونده فسادبزرگ مالی روسفيدبيرون آمد» و مردم سالاری در عنوان اول خود نوشته « آيت‌الله‌هاشمي رفسنجاني اعلام کرد: نارضايتي مقام معظم رهبري از اهانت به سيدحسن خميني ».

روزنامه کیهان، در عنوان اول خود نوشته است « بررسي مشكلات بخش كشاورزي اولين گام مثبت مجلس نهم» و روزنامه دنیای اقتصاد با اشاره به طرح سقف‌گذاري براي اجاره‌بهاي مسكن در تیتر یک خود نوشته «اجاره‌بها دوباره تعزيراتي مي‌شود».

چاه و چاله مذاکرات اتمی

روزنامه کیهان یادداشت روزی دارد با عنوان چاه وين و چاله مسكو !

حسین شریعتمداری در این یادداشت می نویسد« آژانس به بهانه اطمينان از صلح آميز بودن برنامه هسته اي ايران ، اين بار پروژه جديدي را با عنوان من درآوردي «رهيافت سازمان يافته» - براي ادامه مذاكرات طراحي كرده و به ميدان آورده است.

سرمقاله نویس کیهان همچنین می نویسد « جمهوري اسلامي ايران بي اعتناء به تهديدها، تحريم ها و قطعنامه هاي بي خاصيت شوراي حكام آژانس و يا شوراي امنيت سازمان ملل به فعاليت همه جانبه خود مشغول است و از سوي ديگر به هوشمندي و توان مثال زدني تيم مذاكره كننده هسته اي خود اعتماد و اطمينان كامل دارد.

آقای شریعتمداری در پایان می گوید هرجا كه ادامه اين بازي را به مصلحت ندانيم در توقف آن كمترين ترديدي روا نخواهيم داشت و از هم اكنون به ضعف و دست خالي 1+5 در مذاكرات پيش روي پي برده ايم و مي دانيم كه «چاه وين» براي عبور حريف از «چاله مسكو» حفر شده است

رویای کرسی دایم

«کارکردهایی که باید توضیح داده شود» عنوان یادداشت روزنامه جهان صنعت است که نادر کریمی‌جونی نوشته است.

جهان صنعت می نویسد « مانند هر دوره رییس‌جمهوری ایران در نشست سران شانگهای شرکت کرده، با روسای کشورها دیدار می‌کند و سپس به خانه بازمی‌گردد.

مردم سالاری

تیتر و عکس صفحه اول مردم سالاری

این برنامه برای بیش از یک دهه تکرار شده و هر بار مقامات سیاسی و دیپلماتیک ایران وعده می‌دهند که بالاخره ایران از جمع اعضای ناظر این پیمان خارج می‌شود و به اعضای تمام‌عیار می‌پیوندد اما این وعده نه فقط چشم‌اندازی برای تحقق ندارد بلکه به احتمال زیاد مقامات ایرانی نیز از تبدیل عضویت ایران مایوس شده‌اند.

یادداشت نویس جهان صنعت با اشاره به اساسنامه سران شانگهای می نویسد « پیوستن ایران به اعضای دایم این پیمان مراحل بسیار پیچیده‌ای دارد ضمن آنکه روسیه به خاطر حمایت کشورمان از مسلمانان قفقاز شمالی و مناسباتی که با غرب دارد حاضر به سپردن کرسی دایم به ایران نیست.»

انقلاب هنوز پابرجاست

رونامه شرق یادداشتی دارد با عنوان« مصر درگير كارزاري سخت».

محمدعلي عسگري در این یادداشت می نویسد « نگاهي به ميزان مشاركت‌ها در دور نخست انتخابات نشان مي‌دهد كه در مجموع بيش از 60درصد واجدان شرايط به نامزدهاي اسلام‌گرا و مخالف رژيم سابق راي داده‌اند. در مقابل كمتر از 40درصد به نامزدهاي سكولار يا طرفدار رژيم سابق راي داده‌اند.»

یادداشت نویس شرق می نویسد « اگر اين ميزان و معيار همچنان بتواند در دور دوم نيز خود را تثبيت كند ترديدي وجود ندارد كه محمد المرسي برنده انتخابات دور دوم خواهد بود. با اين حال كساني كه به جايگاه تاريخي و جغرافيايي مصر در منطقه خاورميانه توجه دارند مي‌گويند نوعي توازن قوا از بيرون و درون، اين كشور را هدايت مي‌كند كه به‌رغم انقلاب اخير هنوز پابرجاست. »

روزنامه شرق در جمع بندی می نویسد « درصورت حفظ چنين توازني بايد انتظار ديگري داشت كه مي‌تواند در پيروزي احمد شفيق خلاصه شود. اما آيا مردم مصر به آن رضايت خواهند داد؟ از اين روست كه بايد روزهاي ناآرامي را براي مصر انتظار داشت و اين نشان مي‌دهد كه انقلاب اين كشور ناتمام مانده و تا پيروزي راه درازي را در پيش دارد. »

خط و نشان برای افغان ها

روزنامه ابتکار یادداشتی دارد با عنوان « دستي که نمک ندارد! » که محمد صبوری نوشته است.

نویسنده سه دلیل در ضرورت نوشتن مطلب خود آورده « اول، هجمه‌اي که اخيرا در افغانستان به بهانه‌هاي مختلف عليه کشورمان شکل گرفته و عناصر ضدايراني را به تاخت و تاز عليه کشورمان تحريک کرده است.

دوم، بي بي سي فارسي که همواره در جهت مطامع دولت استعماري انگليس حرکت مي‌کند اخيرا در بخش ويژه اي، نظراتي را از ظاهرا بعضي مهاجران افغان در ايران منتشر کرد که چنان تصويري از حضور در ايران ارائه داده بودند که انگار در اسارت و در اردوگاه هاي کار اجباري سيبري روزگار گذرانده اند.»

و نکته سوم که به نطر می رسد موجب خشم نویسنده روزنامه ابتکار بوده این که « چند روز قبل عده‌اي از عناصر ضدايراني که اغلب آنها جوان بودند در مقابل محل برگزاري مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام خميني در کابل تجمع نموده و به برگزاري اين مراسم اعتراض کردند! اين گونه جوسازي ها عليه ايران در کشوري که به اندازه يک تاريخ مديون کشورمان است مرا به ياد اين ضرب المثل ايراني انداخت که... دستي که نمک ندارد. »

ادامه دانشگاه ممنوع

ضمیمه روزنامه شرق

نخستین دبیرکل اوپک در ضمیمه روزنامه شرق

روزنامه اعتماد یادداشتی دارد به قلم عباس عبدی.

آقای عبدی در انتقاد از طرح دولت برای ممنوع کردن حق تحصیل اتباع غیر ایرانی در دانشگاه می نویسد« اگر اتباع غيرايراني داوطلب تحصيل در اين رشته‌ها باشند، و به دليل اين ممنوعيت‌ها نتوانند در اين رشته‌ها تحصيل كنند، در اين صورت خود را از امكانات متعددي محروم كرده‌ايم، از جمله اينكه آنان با تحصيل در اين رشته‌ها، و با تعلق خاطر نسبي به كشور محل تحصيل خود به كشورشان برمي‌گردند و اين امتياز بسيار مهمي براي كشور محل تحصيل است كه كارشناسان معتبر و شاغل در مراكز حساس كشور ديگر، در آنجا تحصيل كرده باشند.

آقای عبدی همچنین می گوید «به این ترتیب ما با دست خود كساني را كه مي‌توانند در كشورشان مفيد و در ايران درس خوانده باشند، طرد مي‌كنيم تا آنان در كشورهاي ديگر اين رشته‌ها را بخوانند و در عين حال به نوعي از سياست خست‌ورزانه ايران نيز كينه به دل بگيرند. فراموش نكنيم كه آموزش هيچ‌يك از اين رشته‌ها در انحصار ايران نيست و مادر تمام اين رشته‌ها، كشورهاي غربي است.»

تسهیل مقداری پولی

روزنامه دنیای اقتصاد، یادداشتی دارد با عنوان « تله تسهیل مقداری و تحریک تقاضا» که مهران دبیرسپهری نوشته است. آقای دبیر سیاقی می نوسد« سال گذشته بانک مرکزی با پیش فروش سکه، بیش از 5 هزار میلیارد تومان نقدینگی را جمع کرد که این کار باعث کاهش حجم نقدینگی به میزانی بیش از مقدار فوق و متناسب با ضریب فزاینده نقدینگی بود. به عبارت دیگر کاهش رشد نقدینگی در سال 1390 نسبت به سال قبل به دلیل .. انضباط مالی نبوده است. »

یادداشت نویس دنیای اقتصاد می نویسد« اگر فروش طلا توسط بانک مرکزی اتفاق نمی‌افتاد رشد نقدینگی سال 1390 از سال قبل بیشتر شده و به بیش از 26 درصد می‌رسید. در صورتی که برخی کارشناسان گمان می‌کنند که لابد بانک مرکزی سال گذشته در عرضه پول کوتاهی کرده است و به همین مناسبت پیشنهاد می‌کنند که بانک مزبور برای تحریک تقاضا، به سیاست تسهیل مقداری روی آورد.»





:: برچسب‌ها: شیکاگو , مدل ,
:: بازدید از این مطلب : 174
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 19 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: