سلطانیه: مذاکرات با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه می‌یابد
نوشته شده توسط : breketid

علی‌اصغر سلطانیه (راست) و هرمان ناکارتس (چپ) روسای هیات‌های مذاکره‌کننده ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

در شرایطی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مذاکرات هسته‌ای با ایران را ناامیدکننده توصیف کرده، نماینده ایران در این آژانس گفته است که گفت‌وگوهای دو طرف همچنان ادامه خواهد داشت.

علی‌اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی روز جمعه، ۲۰ خرداد (۹ ژوئن) به خبرگزاری مهر گفت که قرار است دو طرف پیشنهادات یکدیگر را بررسی کنند و "در جلسه بعد که تاریخ و محل آن تعیین خواهد شد"، دوباره در این باره گفت‌وگو کنند.

او یک روز بعد از گفت‌وگو با نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین گفت: "موضوع، پیچیده و دارای ابعاد فنی و حقوقی است."

مذاکرات دوجانبه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه، هشتم ژوئن (۱۹ خرداد) در مقر آژانس در وین برگزار شد.

گفته شد که تعریف چارچوب توافقنامه‌ای دوجانبه درباره چگونگی بازرسی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران محور اصلی این مذاکرات بود.

ولی هرمان ناکارتس، معاون مدیرکل آژانس که ریاست طرف مذاکره با ایران را به عهده داشت، بعد از نزدیک به هشت ساعت گفت‌وگو، در جمع خبرنگاران گفت که از روند مذاکرات ناامید شده است.

او اضافه کرد که هیچ تاریخی برای دور آتی گفت‌وگوها با ایران تعیین نشده است.

در عین حال، علی‌اصغر سلطانیه در پاسخ به پرسش محمد امینی، خبرنگار اعزامی بی‌بی‌سی فارسی به وین، درباره ابراز ناامیدی آقای ناکارتس گفت: "اگر کسانی با این انتظار که گفت‌وگوها امروز به نتیجه برسد، وارد مذاکرات شده باشند، اکنون ناامید شده‌اند، آنها می‌گویند ناامید شده‌اند، چون چنین اتفاقی نیافته است."

او اضافه کرد: "این حقیقت که ما بر سر دیدار دوباره به توافق رسیده‌ایم، به معنای ادامه گفت‌وگوهاست."

این در حالی است که یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس، به دنبال سفری یک روزه به تهران در روز اول خرداد (۲۱ ماه مه) اعلام کرد که مقامات ارشد ایران وعده داده‌اند چنین توافقی هرچه زودتر به دست آید.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه‌های اخیر از ایران خواسته است تا امکان بازرسی از تاسیسات نظامی پارچین در جنوب شرق تهران را برای بازرسانش فراهم کند.

ظن آن می رود که آزمایش‌های نظامی مرتبط با تسلیحات هسته‌ای در این سایت انجام شده است.

یوکیا آمانو پیش از این گفته بود که آژانس، گزارش‌ها و تصاویری ماهواره‌ای در اختیار دارد که نشان می‌دهد در پارچین فعالیت‌هایی از جمله شستشوی ساختمان‌ها، جابجایی اشیا، خاکبرداری و تخریب ساختمان‌ها در جریان بوده است.

اما ایران با رد این اتهامات، اعلام کرده که پارچین، سایتی نظامی و بازدید از آن فراتر از تعهدات ایران به آژانس است.

در عین حال، ایران گفته است که برای اثبات "بی‌اساس" بودن این ادعاها با آژانس همکاری می‌کند.

"مذاکره‌کنندگان هرچه پارچین را بیشتر مطرح کنند، کمتر سازنده است"

علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

به گزارش خبرنگار بی بی سی فارسی، آقای سلطانیه دیروز گفت که مذاکره‌کنندگان آژانس "هرچه پارچین را بیشتر مطرح کنند، کمتر سازنده است، چون پارچین ورای تعهدات ایران در چارچوب ان‌پی‌تی (معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای) است و (مذاکره در این باره) باید با دقت و در آرامش ادامه یابد."

گفته می‌شود که بی‌نتیجه ماندن مذاکرات ایران و آژانس می‌تواند بر روند گفت‌وگوهای ایران و گروه ۱+۵ که قرار است در مسکو برگزار شود، تاثیر بگذارد.

نمایندگان کشورهای چین، روسیه، آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان، تحت ریاست کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران را پیش می‌برند.

دور پیشین این گفت‌وگوها در روزهای سوم و چهارم خرداد (۲۳ و ۲۴ ماه مه) در بغداد برگزار شد و قرار است ایران و نمایندگان گروه ۱+۵ دوباره در روزهای ۲۹ و ۳۰ خرداد (۱۸ و ۱۹ ژوئن) به مذاکره درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران بنشینند.

منتقدان مذاکره با ایران معتقدند که این کشور با تداوم گفت‌وگوهای بی‌نتیجه هسته‌ای، به دنبال کسب فرصت بیشتر برای گسترش فعالیت‌های هسته‌ای و غنی‌سازی اورانیوم است.

به گزارش رویترز، هرمان ناکارتس روز گذشته بعد از گفت‌وگو با نمایندگان ایران در جمع خبرنگاران گفت که به همراه کارشناسانش برای نهایی کردن یک توافق، در این نشست شرکت کرده بود و "پیش‌نویس اصلاح‌شده‌ای را که مسائل پیشین مطرح‌شده از سوی ایران را شامل می‌شد"، ارائه کرده است.

با این حال، او اضافه کرد: "هیچ پیشرفتی حاصل نشده است."





:: برچسب‌ها: خام , تابستان ,
:: بازدید از این مطلب : 208
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: