كتابخانه تخصصی ادبیات آستان قدس رضوی گنجینه ای از فرهنگ و ادب فارسی است
نوشته شده توسط : breketid

به گزارش ایرنا، كتابخانه مركزی آستان قدس رضوی یكی از مهمترین گنجینه های فرهنگ مكتوب در ایران و جهان است كه با وجود فراز و نشیبهای تاریخی و حملات گاه و بیگاه بیگانگان به سرزمین خراسان، به بركت همجواری با روضه منوره هشتمین امام شیعیان حضرت علی بن موسی الرضا(ع) همواره باقی مانده و به تكامل گراییده است.

این كتابخانه كه قدمت آن به قرن چهارم هجری قمری بازمی گردد امروزه از بزرگترین كتابخانه ها در خاورمیانه به شمار می آید.

توجه به مخاطب و تامین نیازهای علمی و پژوهشی یكی از شاخصه های مهم این كتابخانه می باشد كه در سالهای اخیر منجر به ظهور كتابخانه های تخصصی در عرصه های مختلف شده است. می توان به عنوان نمونه به 'كتابخانه تخصصی ادبیات' آستان قدس رضوی اشاره كرد.

گرایش روزافزون جوانان و نوجوانان به زمینه های ادبی از جمله شعر و داستان نویسی و نقش و اهمیت این متون در ایجاد تغییر در زندگی ماشینی عصر حاضر، همچنین افزایش منابع متنوع چاپی و غیرچاپی، تعداد قابل توجه پژوهشگران حوزه زبان و ادبیات فارسی و افزایش سطح كمی و كیفی پژوهشها در این حوزه، سازمان كتابخانه ها، موزه ها و مركز اسناد آستان قدس رضوی را برآن داشته تا كتابخانه تخصصی ادبیات را راه اندازی نماید.

سرانجام در سال 1390 با تلاش مسوولان كتابخانه مركزی آستان قدس رضوی 'كتابخانه تخصصی ادبیات' در مساحت 200 مترمربع به بهره برداری رسید.

معاون اداره كتابخانه عمومی سازمان كتابخانه ها، موزه ها و اسناد آستان قدس رضوی در این زمینه گفت: تمركز منابع تخصصی زبان و ادبیات فارسی در یك مجموعه واحد، كامل و قابل دسترس و ایجاد مكانی مناسب برای پژوهشگران حوزه زبان و ادبیات فارسی، دانشجویان و علاقه مندان به این حوزه و همچنین برپایی گردهمایی و هم اندیشی پژوهشگران به منظور تبادل نظر علمی بخشی از اهداف ایجاد این كتابخانه هستند.

'مهدی صادقی حصار' بررسی پژوهشهای در دست انجام و پیشنهاد اجرای پژوهشهای نوین در حوزه زبان و ادبیات فارسی، معرفی آثار ادبی برتر و ارزشمند در داخل و خارج از كشور برای ترجمه را از دیگر اهداف تاسیس كتابخانه تخصصی ادبیات دانست.

وی افزود: در كتابخانه تخصصی ادبیات، تمام منابع چاپی و غیرچاپی مرتبط با زبان و ادبیات فارسی با تنوعی قابل توجه گردآوری شده تا امكان دسترسی و استفاده از منابع را برای مراجعان به صورت یكجا و هم زمان فراهم سازد.

وی در زمینه منابع موجود در كتابخانه نیز گفت: این منابع شامل حدود 30 هزار نسخه كتاب چاپی فارسی و عربی، 32 عنوان نشریه تخصصی ،43 حلقه لوح فشرده و نرم افزارهای تخصصی شامل واژه نامه های مختلف و حدود 431 عنوان پایان نامه مرتبط با زبان و ادبیات است كه در اختیار علاقه مندان و پژوهشگران قرار دارد.

معاون اداره كتابخانه عمومی سازمان كتابخانه ها، موزه ها و اسناد آستان قدس رضوی به تعداد مراجعین به این كتابخانه نیز اشاره و بیان كرد: براساس آمار موجود از زمان افتتاح تا پایان سال گذشته بیش از 18 هزار نفر به این كتابخانه مراجعه نموده و حدود 30هزار منبع مطالعه شده است.

وی گفت: در این مدت 10 هزار و 793 نفر از مراجعین را مردان و هشت هزار و 43 نفر از آنها را بانوان تشكیل داده اند.

صادقی حصار افزود: ارائه خدمات مطالعاتی به مراجعین به روش قفسه باز، ارائه مشاوره پژوهشی و ادبی به آنها توسط مشاوران كتابخانه، امكان استفاده مراجعین از پایگاههای تخصصی نمایه، نورمگ و سایر پایگاههای مرتبط در اینترنت و دسترسی به منابع چاپی و لوحهای فشرده موجود بخشی از این خدمات هستند.

وی اظهارداشت: 'كتابخانه تخصصی ادبیات' همه روزه از ساعت هفت صبح الی 13 آماده ارائه خدمات به مراجعه كنندگان است.ك/4

7491/664





:: برچسب‌ها: فرانسه , فلوریدا , قرمز ,
:: بازدید از این مطلب : 240
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: