نخستین كمیسیون مشترك فرهنگی ایران و اندونزی در جاكارتا برگزار شد
نوشته شده توسط : breketid

به گزارش خبرنگار ایرنا از جاكارتا، به دنبال برگزاری نشست مقدماتی تشكیل كمیسیون مشترك فرهنگی میان اندونزی و ایران در حاشیه برگزاری هفته فرهنگی ایران در جاكارتا در ماه مارس گذشته توسط معاون وزیر آموزش و فرهنگ اندونزی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، این نشست برگزار شده است.

در این نشست كه كریم نجفی برزگر معاون سازمان فرهنگ و ارتباطات ایران و 'ویندو نوریانتی' معاون وزیر آموزش و فرهنگ اندونزی ریاست هیات های دو كشور را برعهده داشتند، دو طرف برای توسعه روابط فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، علمی، هنری، رسانه ای، ورزشی، حوزه جوانان با یكدیگر به توافق رسیدند.

ویندو نوریانتی با پراهمیت دانستن جایگاه جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه، از ایران به عنوان یك قدرت منطقه ای نام برد و با تأكید بر اهمیت توسعه روابط با این كشور خاطرنشان كرد: مباحث فرهنگی در اندونزی از جایگاه ویژه ای برخوردار است، در همین زمینه ما در سال 2013 میزبان نخستین مجمع بین المللی فرهنگ در جزیره بالی خواهیم بود.

وی با اشاره به تشكیل كمیسیون مشترك فرهنگی میان اندونزی و ایران، این اقدام را نشانه ای دیگر برای تأكید دولت اندونزی بر اهمیت همكاری های فرهنگی عنوان و ابراز امیدواری كرد كه كمیسیون مشترك فرهنگی میان دو كشور موجب ایجاد ارتباط هرچه بیشتر میان مردم اندونزی و ایران شود.

كریم نجفی نیز در این نشست با اشاره به اهمیت موضوعات فرهنگی و آموزشی و پیشرفت های فرهنگی ایران پس از انقلاب اسلامی، برای تبادل دستاوردهای مختلف فرهنگی با اندونزی، اعلام آمادگی كرد.

در بخش دیگری از این نشست محمود فرازنده سفیر ایران در اندونزی در سخنانی با اشاره به فرهنگ و تمدن 7 هزار ساله ایران، به سرمایه گذاری های وسیع ایران در سی و سه سال گذشته در حوزه فرهنگ اشاره و خاطر نشان كرد: رویكرد فرهنگی در مقایسه با رویكردهای سیاسی و اقتصادی از میزان تأثیرگذاری بسیار بیشتری برخوردار است، لذا ایران و اندونزی برای توسعه هرچه بیشتر سطح روابط خود، توسعه روابط فرهنگی را در اولویت قرار داده اند.

در ادامه دو هیات به طور مجزا به تشریح وضعیت و ظرفیت های فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، فناوری اطلاعات، زنان و خانواده، جوانان و ورزش، رسانه، رادیو و تلویزیون و علوم مختلف پرداختند و در نتیجه دو طرف با تاكید بر اجرایی شدن توافقنامه های امضاء شده میان مقامات مختلف دو كشور در حوزه های مختلف، خواهان همكاری در حوزه های تبادل استاد و دانشجو، ارائه بورسیه های تحصیلی در مقاطع مختلف، تحقیقات مشترك، ایجاد مراكز ایران و اندونزی شناسی در دانشگاه های یكدیگر، ایجاد كرسی زبان فارسی و اندونزیایی، برگزاری هفته فرهنگی، نمایشگاه های مختلف هنری، فستیوال فیلم، هفته دوستی زنان دو كشور، برگزاری كارگاه های مشترك و تخصصی در حوزه های گوناگون، تبادل تیم های ملی وزرشی در رشته های گوناگون، برگزاری دوره های فشرده آموزش مربیان و داورهای ورزشی، ساخت فیلم های مشترك، همكاری رسانه ای با یكدیگر شدند.

بر اساس توافق صورت گرفته مقرر شد در راستای اجرایی شدن بخشی از توافقات مذكور و بدنبال برگزاری نمایشگاه فرش ایران در جاكارتا در سال جاری، اندونزی در سال 2013 نمایشگاه بافندگی انواع پارچه های سنتی خود در كنار دیگر برنامه های فرهنگی را در كشورمان برگزار كند.

علاوه بر معاون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران و سفیر ایران در جاكارتا، مقامات و نمایندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت ورزش و جوانان، صدا و سیما و مركز حمایت از زنان و خانواده نیز حضور داشتند كه با همتایان خود از وزارخانه ها و دستگاه های مربوط در اندونزی مذاكره و تبادل نظر كردند.

بر اساس توافقات صورت گرفته، جلسات كمیسیون مشترك فرهنگی میان دو كشور به صورت منظم هر شش ماه یكبار در اندونزی و ایران برگزار خواهد شد.

آساق**335





:: برچسب‌ها: ????? , ???????? , ??????? ,
:: بازدید از این مطلب : 196
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: