تحریم ها بی نتیجه است/ ملت ایران مقابل فشارها محكم ایستادگی می كند
نوشته شده توسط : breketid

به گزارش ایرنا، خبرنگار دویچلند رادیو در سفر به شهر اصفهان مصاحبه ای با موضوع خواهر خواندگی اصفهان و فرایبورگ، با 'مرتضی سقائیان نژاد' شهردار اصفهان انجام داده كه متن این مصاحبه روز جمعه در پایگاه خبری این رادیو منتشر شده است.

این خبرنگار آلمانی از فرصت مصاحبه استفاده كرده و در خلال این گفت وگو، نظر شهردار اصفهان را در خصوص موضوع هایی همچون آزادی های اجتماعی، تحریم های اقتصادی غرب علیه ایران و همچنین برنامه هسته ای و تهدید حمله به تاسیسات هسته ای كشورمان را از وی، جویا شده است.

** فرایبورگ خواهر خوانده بی نظیر اصفهان

شهردار اصفهان در ابتدای این گفت وگو در رابطه با پیمان خواهر خواندگی اصفهان و فرایبورگ،گفت: جدا از سیاست های روزمره و تحولات در سطح جهانی، شهر اصفهان رابطه خوبی با شهرهای دیگر در جهان بویژه شهر خواهر خوانده خود،فرایبورگ آلمان دارد.

سقائیان نژاد،افزود: شهر ما در مجموع با 15 شهر در كشورهای مختلف قرار داد خواهر خواندگی دارد، اما در مورد فرایبورگ به این دلیل كه رابطه دو شهر فقط در محور فرهنگ و هنر نیست و همكاری دانشگاهی و طرح های مشترك همكاری نیز روز به روز بیشتر می شود، این رابطه بی نظیر است.

وی خاطرنشان كرد: دانشگاه های فرایبورگ و اصفهان نیز برای تبادل نظر و انجام فعالیت های مشترك علمی و دانشگاهی در زمینه های مختلف از جمله محیط زیست با یكدیگر همكاری مستقیم دارند.

به گفته شهردار اصفهان، در زمینه انرژی های باز یافتی تحت نظارت دانشگاه اصفهان و با همكاری دانشگاه فرایبورگ كارهایی انجام شده و تصمیم بر این است كه ایده استفاده از این نوع انرژی در پارك های اصفهان به اجرا درآید.

خبرنگار آلمانی از شهردار اصفهان پرسید كه شهروندان فرایبورگ چه مطلبی را می توانند از اصفهانی ها بیاموزد، سقائیان نژاد در پاسخ به این سئوال معنادار ،گفت: صمیمیت، دوستی و مهربانی؛ كه همیشه از سوی مردم اصفهان به جهانگردان بویژه آلمانی ها نشان داده می شود.

شهردار اصفهان در ادامه صحبت های خود با برخی هیات های خارجی بازدید كننده از اصفهان از جمله گروه های آلمانی اشاره كرد و گفت: با این افراد در خصوص مبارزه علیه سركوب و خشونت صحبت كرده و دریافتم كه خواست آنها و همچنین شهروندان فرایبورگی در مورد آزادی مشابه با نظر مردم ایران و شهروندان اصفهانی است.

سقائیان نژاد خطاب به خبرنگار آلمانی، افزود: باوجود نقش آلمان در شروع جنگ جهانی دوم، آلمانی ها در قلب خود نیت آزادی خواهی را دارند و از قرنها قبل این نیت وجود داشته است.

وی افزود: در تلاش های مردم ایران برای بازسازی كشور بعد از دوران دفاع مقدس هشت ساله می توان شباهت هایی را از بازسازی آلمان بعد از جنگ جهانی دوم دید.

شهردار اصفهان خاطرنشان كرد: باور من این است كه آلمانی ها بعد از ویرانی های ناشی از جنگ، خود را باور كردند و باوجود اینكه جزو ابر قدرت های سنتی جهان نیستند، اما توانستند روی پای خود بیاستند و همین ویژگی را ما در فرهنگ ایران نیز مشاهده می كنیم.

** معنی آزادی برای ما با غربی ها متفاوت است

خبرنگار آلمانی در ادامه این گفت وگو از شهردار اصفهان پرسید،'به عقیده شما فاصله ایران با آزادی واقعی كجاست'، سقائیان نژاد در پاسخ به این سئوال هدفدار، گفت: آزادی آنجاست كه روح و روان انسان آزاد باشد، ما معتقد به یك آزادی نامحدود در روابط اجتماعی نیستیم.

وی تاكید كرد: آزادی از دید ما آن زمان قابل قبول است كه آرامش و آزادی دیگران را سلب نكند و معنی واقعی دمكراسی هم همین است، اما در غرب برخی اوقات در این زمینه افراطی گری هایی وجود دارد كه این موضوع مخالف با فرهنگ ما است و ما موافق با این نوع از آزادی نیستیم.

** هزینه پیگیری هدف خود را می پردازیم

خبرنگار آلمانی در ادامه با اشاره به وجود بخشی از تاسیسات هسته ای ایران در شهر نطنز در استان اصفهان، از واكنش مردم این شهر نسبت به احتمال حمله نظامی به این تاسیسات، سئوال كرد.

سقائیان نژاد در پاسخ به این سووال گفت: این تبلیغات و هیاهوی جنگی را هر كشوری و دولتی می تواند علیه كشور دیگر انجام دهد، اما وقتی موضوع مرگ و زندگی و بقای یك جامعه در میان است، آنچه كه مهم و اساسی است، انسجام و اتحاد ملت است كه مردم ایران این ویژگی مهم را دارند.

شهردار اصفهان در ادامه افزود: اگر كشوری در حال توسعه باشد و در این راه به حركت خود ادامه دهد، باید تحمل سختی ها را هم داشته باشد و ما نیز هزینه های گام برداشتن در راه توسعه و پیشرفت كشور باوجود همه مخالفت ها و دشمنی ها را تقبل می كنیم.

سقائیان نژاد در ادامه تاكید كرد: در اصفهان اماكن تاریخی فراوانی وجود دارد كه متعلق به همه مردم جهان است و این وظیفه جامعه جهانی و یونسكو است تا از اصفهان به عنوان یك میراث تاریخی جهانی به بهترین نحو ممكن حفاظت كند.

** بی نتیجه بودن تحریم ها

خبرنگار آلمانی در بخش دیگری از این گفت وگو به تحریم های غرب علیه ایران اشاره كرد و از تاثیر آن بر مردم شهر اصفهان پرسید كه شهردار اصفهان در پاسخ گفت: خوشبختانه در ایران یك ساختار قوی و محكم علمی وجود دارد كه صنایع كشور را مورد حمایت قرار می دهد، برای

همین هم ما تاكنون در مقابل تحریم ها محكم ایستاده و اجازه نداده ایم فشارهای دشمنان به ما آسیب و صدمه جدی وارد كند.

سقائیان نژاد تاكید كرد: ما ملتی مستقل و خودكفا هستیم و خوشبختانه می توانیم با وجود تحریم ها بدون هیچ مشكلی امور زندگی خود را به پیش ببریم و اینگونه اقدام ها شاید تاثیر هایی داشته باشد، اما هیچگاه نمی تواند زندگی روزمره ما را مختل و فلج كند.

وی در ادامه خاطرنشان كرد: مطمئن باشید اگر روزی تحریم ها وجود نداشته باشد، رابطه بهتری بین ملت ها ایجاد خواهد شد.

** نصیحت ایرانی به رسانه های خارجی

شهردار اصفهان در پایان این گفت وگو خطاب به خبرنگار این رادیو، گفت: متاسفانه شما نیز بطور طبیعی پیش داوری های ناشی از تبلیغات منفی رسانه های غربی در مورد ایران را داشتید و خیلی ها ممكن است حرف شما را قبول نكنند كه می توانید در ایران آزادانه حضور داشته باشید و استقبالی صمیمانه از شما بعمل می آید.

سقائیان نژاد تاكید كرد: منشاء و ریشه تمام این ذهنیت های غلط كه از ایران در ذهن مردم دیگر كشورها بوجود آمده، رسانه های مغرض هستند و بهتر است كه شما دست اندركاران رسانه به ایران سفر كنید ،از نزدیك وضعیت ایران را به چشم خود ببینید و برای ملت های خود روایت كرده و بعد در مورد آن داوری كنید.

1592

اروپام** 2051** 1701**1080





:: برچسب‌ها: روش , گل , غروب ,
:: بازدید از این مطلب : 240
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: