تدبیری دیگر برای سازندگی
نوشته شده توسط : breketid

جهاد سازندگی یكی از نهادهای مهم و موثری بود كه پس از پیروزی انقلاب اسلامی با فرمان امام خمینی(ره) در 27 خرداد 1358 تاسیس شد تا كار سازندگی و شكوفایی را در كشور آغاز كند.

این نهاد با شروع فعالیت تمام سعی و تلاش خود را برای آبادانی كشور به كار گرفت و از همان آغاز توانست نیروهای دلسوز، جوان، متخصص و متعهد را در رشته‌های گوناگون برای احیا و نوسازی روستاها جذب كند.

كوشش های بی‌ پایان جهادگران و بهره‌گیری از عناصر فعال و مخلص، تكیه بر توانایی مردم در حل مشكلات و از همه مهمتر حضور در همه عرصه‌های سازندگی و توسعه، در مدت بسیار كمی این نهاد را به مجموعه‌ای توانمند تبدیل كرد.

از اهداف این نهاد مردمی، می توان به زدودن فقر و محرومیت از روستاها، حركت به سوی استقلال و خودكفائی كشور با تلاش در جهت بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی روستاها و مناطق عشایری از طریق توسعه كشاورزی، دامداری، صنایع روستائی، ایجاد زمینه لازم جهت رشد شخصیت والای انسانی روستائیان از طریق مشاركت و نظارت آنان در فعالیتهای روستائی، بسیج اقشار مختلف مردم جهت سازندگی روستاها و فراهم كردن امكان تلاش برای رشد و تكامل آنها اشاره كرد.

جهاد سازندگی در دوران دفاع مقدس در نقش جدیدی ظاهر شد و با توجه به نیروی متخصص فنی و مهندسی، در جبهه‌های جنگ تحمیلی كارهای پشتیبانی را به خوبی انجام داد و بخش بزرگی از پیروزی های رزمندگان اسلام در عملیات های مختلف را می توان ناشی از ایثار و فداكاری آنها دانست كه با از خود گذشتگی و ایثار در زیر گلوله و خمپاره دشمن به احداث خاكریز، پل، سنگر و استحكامات می‌پرداختند. از همین رو در جبهه های دفاع مقدس، نیروهای فعال در جهاد سازندگی، به 'سنگرسازان بی‌سنگر' شهرت داشتند.

عبور نیروهای ایران از رودخانه مرزی اروند و غافلگیری نیروهای عراقی در عملیات والفجر 8 و فتح فاو از شاخص‌ترین عملیات مهندسی رزمی جهاد محسوب می‌شود كه با حیرت جهانیان روبرو شد و نقش برجسته جهاد سازندگی را آشكار كرد.

جهاد سازندگی به دلیل گستردگی فعالیت و تشكیلات، در آذر 1362 به وزارتخانه تبدیل شد. این تغییر در طرحی در سه فصل شامل اهداف، وظایف و مقررات عمومی در 11 ماده و 5 تبصره، در مجلس شورای اسلامی به تصویب نهایی و 10 روز بعد به تأیید شورای نگهبان رسید و از آن پس با تقسیم فعالیت ها در كمیته‌‌های مختلف شرح وظایف خود را طبقه‌بندی كرد.

در سال 1379 مجلس شورای اسلامی دو وزارتخانه جهاد سازندگی و كشاورزی را با هم ادغام كرد و همین امر موجب شد تا فعالیتهای جهاد در زمینه های مختلف كشاورزی اعم از مسائل فنی و تخصصی بسیار گسترش یابد و تجربیات عملی این نهاد در امر كشاورزی به محققان و صاحب نظران این رشته اقتصادی، كمك های شایان توجهی كند.

امام خمینی (ره) در زمان فرمان تأسیس جهاد سازندگی فرمودند:

'...موانع مرتفع شد، خائنین رفتند و اگر تتمه‌ای هم باشد با همت ملت خواهند رفت... بحمدالله ملت ما راجع به سازندگی مهیا بودن خود را اعلام كردند. دانشجوهای عزیز، متخصصین، مهندسین و بازاریان، كشاورزان همه قشرهای ملت داوطلب‌اند كه ایرانی كه به طور مخروبه به دست ما آمده، بسازند از این جهت باید ما این جهاد را به سازندگی موسوم كنیم... همه موفق باشند كه در این جهاد شركت كنند و این خرابه‌ها را بسازند و برادران خودشان را كمك نمایند كه شاید هیچ عبادتی بالاتر از این عبادت نباشد...این سازندگی را همه با هم شروع كنیم كه ایران خودتان درست ساخته بشود و برادران شما نجات یابند. خداوند به همة شما اجر عنایت می‌كند و همان ثوابی را كه شما از زیارت می‌خواهید خداوند در این جهاد به شما خواهد داد.'

رهبر معظم انقلاب نیز در مورد تشكیل جهاد سازندگی می فرمایند:... 'جهاد سازندگی یكی از پدیده های بسیار زیبای این انقلاب است و واقعاً یك گل خوش رنگ و بوی بر بدنه این نهاد روییده است كه نه فقط كسانی را كه با آن سر و كار دارند سرمست می كند بلكه این درخت را زینت می دهد.'

امروز سی و سه سال از تاسیس و پایه گذاری اولیه جهاد سازندگی می گذرد، این نهاد كه نمونه ای دیگر از تدابیر و دوراندیشی های امام راحل بود از زمان تاسیس تا ادغام و یكی شدن با وزارت كشاورزی، نزدیك به سه دهه با عملكرد مثبت خود در اجرای طرح‌های گوناگون عمرانی و كشاورزی در دورترین نقاط روستایی كشور و همچنین انجام پیشرفته‌ترین طرح‌های مهندسی رزمی در طول دفاع مقدس، نقش مهم و تعیین كننده ای را در پیشرفت و توسعه كشور بر عهده داشته است.

اطلاع**9131**1717





:: برچسب‌ها: کلیسا , پارک , عکس ,
:: بازدید از این مطلب : 211
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: