اعتراض '۱۰ هزار کارگر' ایرانی به شرایط اقتصادی
نوشته شده توسط : breketid

شرایط اقتصادی در ایران در ماه‌های اخیر اعتراض کارگران را برانگیخته است

خبرگزاری ایلنا گزارش داده‌ است که نمایندگان ۱۰ هزار کارگر با ارائه طوماری به دفتر عبدالرضا شیخ الاسلامی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران به شرایط اقتصادی اعتراض کرده‌اند.

پیش‌نویس اصلاحیه قانون کار، طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، تورم و وضعیت دستمزد، بیمه و بازنشستگی مواردی هستند که در این طومار مورد انتقاد قرار گرفته است.

کارگران امضاکننده این طومار از طرح هدفمند کردن یارانه‌ها با عنوان "قطع یارانه‌ها" نام برده‌اند و نوشته‌اند که به رغم گرانی ناشی از آن، "میانگین دستمزد کارگران در سال ۹۰ و سال جاری، نسبت به سال‌های قبل از اجرای فاز اول قطع یارانه‌ها حتی کاهش نیز پیدا کرده است."

آنان همچنین گفته‌اند که با اعمال مالیات بر ارزش افزوده "عملا حدود ۵ درصد از دستمزد روزانه زیر خط فقر ما کارگران به خزانه دولت سرازیر شده است."

عدم پرداخت به موقع دستمزد، استخدام با قراردادهای سفید امضا یا بدون قرارداد و تغییر حقوق بازنشستگی از میانگین دستمزد ۲ سال آخر به میانگین دستمزد ۵ سال آخر موارد دیگری هستند که اعتراض کارگران را برانگیخته است.

در این طومار آمده است: "ناامنی شغلی، اخراج سازی و تعطیلی کارخانه‌ها در بدترین وضعیت نسبت سال‌های پیش قرار دارد."

همچنین برخی سایت‌های نزدیک به فعالان کارگری گزارش داده‌اند که روز جمعه بیش از ۵۰ فعال کارگری در شهر کرج در غرب تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

تا کنون اطلاعی از علت بازداشت و اتهام آنها در دست نیست.

سازمان عفو بین‌الملل هفته گذشته به مناسبت صد و یکمین دور کنفرانس بین‌المللی کار، با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی به برخورد با فعالان کارگری در ایران اعتراض کرده بود.

عفو بین‌الملل در این بیانیه، خواهان "آزادی فوری و بدون قید و شرط فعالان کارگری که تنها به خاطر فعالیت‌های مسالمت‌آمیز سندیکایی به زندان افتاده‌اند" شده بود.

آقای شیخ‌الاسلامی امروز با انتقاد از برخی اتفاقات در صد و یکمین دور کنفرانس سازمان بین‌المللی کار، بدون اشاره به جزئیات، بر ضرورت "تجزیه و تحلیل بی‌طرفانه، غیرسیاسی و منصفانه" در این سازمان تاکید کرده است.





:: برچسب‌ها: خیابان ,
:: بازدید از این مطلب : 246
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: