راجه پرویز اشرف نخست وزیر پاکستان شد
نوشته شده توسط : breketid
راجه پرویز اشرف

پرویز اشرف دومین فردی بود که حزب مردم برای تصدی سمت نخست وزیری معرفی کرد

مجمع ملی - مجلس سفلی پارلمان - به راجه پرویز اشرف، نامزد پیشنهادی حزب حاکم مردم پاکستان برای تصدی نخست وزیری رای اعتماد داد.

۲۱۱ نماینده از مجموع ۳۴۲ نماینده مجمع ملی به آقای اشرف رای اعتماد دادند.

تنها رقیب او در این رای گیری، سردار مهتاب احمد خان عباسی از حزب مخالف مسلم لیگ شاخه نواز، به رهبری نواز شریف بود که ۸۹ رای به دست آورد.

آقای اشرف سه روز پس از برکناری یوسف رضا گیلانی به این سمت دست یافته است. او هفدمین نخست وزیر تاریخ ۶۵ ساله پاکستان است.

پرویز اشرف، ۶۲ ساله، که در کابینه یوسف رضا گیلانی، وزیر راه و نیرو بود، از رهبران ارشد حزب مردم پاکستان در منطقه راولپندی است. او دو بار برای نمانیدگی در مجمع ملی انتخاب شده است.

آقای اشرف دومین نامزدی بود که پس از برکناری آقای گیلانی از سوی رئیس جمهور به مجلس معرفی شد.

پیش از او مخدوم شهاب الدین، از سوی آصف علی زرداری، رئیس جمهور، به مجلس معرفی شده بود، اما بر اساس شکایت سازمان مبارزه با مواد مخدر، دادگاهی در پاکستان برای آقای شهاب الدین و همچنین علی موسی گیلانی، فرزند نخست وزیر سابق، حکم بازداشت صادر کرد.

براساس این حکم، در زمانی که مخدوم شهاب الدین وزیر بهداشت بود، میزان واردات ماده دارویی افدرین، که در ساخت مواد مخدر نیز کاربرد دارد، از سهمیه تعیین شده توسط "هیات بین المللی نظارت بر مواد مخدر"، از نهادهای وابسته به سازمان ملل، تجاوز کرد و ظاهرا مازاد واردات این ماده در اختیار دو شرکت دارویی خاص قرار گرفت.

دو ماه پیش دیوان عالی رسما یوسف رضا گیلانی را به دلیل عدم اجرای دستور قضایی برای از سرگیری پیگرد آصف علی زرداری به اهانت به دادگاه متهم کرد.

آقای گیلانی این اتهام را رد کرده و وکلای مدافع او گفته‌اند که آقای زرداری به اعتبار سمت خود از مصونیت در برابر پیگرد قضایی برخوردار است.

حکم دیوان عالی به پرونده پولشویی علیه آقای زرداری در دادگستری سوئیس ارتباط دارد و قضات دیوان عالی گفته بودند که تنها راه آقای گیلانی برای جلوگیری از صدور حکم محکومیت، اجرای دستور یک دادگاه سوئیسی برای ادامه پیگرد رئیس جمهوری پاکستان است.

آقای زرداری همواره اتهامات علیه خود را انگیزه سیاسی مخالفانش برشمرده است.

مشخص نیست آیا دادگاه عالی از راجه پرویز اشرف، نخست وزیر جدید نیز انتظار دارد که دستور قضایی برای از سرگیری پیگرد آصف علی زرداری را اجرا کند یا نه.

به گفته ناظران با توجه به انتخابات سراسری در سال آینده و درگیری میان قوه قضائیه و ارتش از یک سو و دولت از سوی دیگر نخست وزیری آقای اشرف با مشکلات زیادی همراه خواهد بود.

برکناری آقای گیلانی از مقام نخست وزیری نشان از تنش جدیدی میان دولت و دستگاه قضایی پاکستان دارد.

برخی از ناظران بر این باورند که در درگیری و کشمکش میان دولت و قوه قضائیه، ارتش با نفوذ این کشور از قوه قضائیه حمایت می کند.

منتقدان می گویند اقدامات قوه قضاییه به تضعیف دولت و تقویت ارتش منجر شده است.





:: برچسب‌ها: خانواده ,
:: بازدید از این مطلب : 236
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 3 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: