تحریم های یكجانبه اروپا تاثیر سازنده ای بر مذاكرات ایران و 1+5 ندارد (بخش سوم و پایانی)
نوشته شده توسط : breketid

'رامین مهمانپرست' در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی در پاسخ به سوال خبرنگار سیاسی ایرنا درباره ادامه روند فشار و مذاكره از سوی اتحادیه اروپا با تصویب تحریم های یكجانبه نفتی علیه ایران و تاثیر آن بر مذاكرات كارشناسی استانبول، افزود: برای دستیابی به نتایج قابل قبول باید فضای همكاری و رویكرد مثبت در دستور كار قرار گیرد.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه با بیان اینكه تحریم های یكجانبه قطعا كمكی به مذاكرات ایران و گروه 1+5 نخواهد كرد، تصریح كرد: تحریم های یكجانبه، فضا را به سمت عدم دستیابی به نتایج قابل قبول خواهد برد.

***

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری در مورد تطبیق بازار جهانی نفت با تحریم های یكجانبه علیه ایران و سخنان دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره عكس العمل تهران نسبت به این تحریم ها گفت: ادبیات دكتر جلیلی این گونه نبود ولی اقداماتی كه بر خلاف توافقات قبلی ما و گروه 1+5 انجام شده است، قطعا در رسیدن به یك نتیجه قابل قبول تاثیری منفی خواهد گذاشت و دو طرف در یك چارچوب همكاری به نتیجه خواهند رسید.

وی تحریم های یكجانبه را تلاشی تبلیغاتی در جهت تغییر فضا در اروپا در مواجهه با بحران های داخلی توصیف كرد و افزود: شاهد هستیم كه وضعیت در یونان، اسپانیا، ایتالیا، پرتغال و ایرلند چگونه است و تاكنون این وضعیت از جمله باعث رای نیاوردن نیكولا ساركوزی در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه شده است.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه خاطرنشان كرد: قدم برداشتن در جهت خلاف منافع ملی ایران، نه تنها چهره این كشورها را نزد افكار عمومی ایران منفی خواهد كرد بلكه در نزد افكار عمومی ملت خودشان نیز چهره ای منفی خواهند یافت؛ زیرا كه مردم در اروپا تحت فشار هستند و با این تحریم ها به منافع ملی آنها ضربه وارد می شود.

مهمانپرست اظهار داشت: این گونه اقدامات نه تنها آثار تخریبی بر مذاكرات ایران و گروه 1+5 دارد بلكه می تواند وضع بحران ها را در اروپا شدیدتر و بدتر كند.

*** هر اقدامی كه باعث بی ثباتی منطقه شود، موجب نگرانی ایران است

مهمانپرست در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایرنا درباره اختلاف اخیر میان تركیه و سوریه بر سر هدف قرار گرفتن یك فروند جنگنده اف 4 متعلق به تركیه و اینكه تهران در تلاش برای میانجی گری در این میان است، خاطرنشان كرد: منطقه در شرایط بسیار حساسی به سر می برد و هر نوع اقدامی كه بی ثباتی منطقه را دامن بزند، موجب نگرانی ماست.

وی گفت و گوی تلفنی دكتر صالحی وزیر امور خارجه ایران با 'احمد داوود اوغلو' همتای تركیه ای خود را یادآور شد و تصریح كرد: در این گفت و گو، آقای صالحی دو طرف را دعوت به آرامش و خویشتن داری كرد و ما این مساله را در دستور كار داریم.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه تاكید كرد: باید با كمك كشورهای موثر منطقه، اجازه بی ثباتی و تنش را در منطقه ندهیم و با تدبیر این موضوع را حل كنیم.

مهمانپرست در عین حال افزود: نقض حریم هوایی كشورها موضوعی است كه برخلاف مقررات بین المللی است و موضوع نقض حریم هوایی سوریه توسط جنگنده تركیه ای در حال بررسی و پیگیری است.

*** عربستان باید پاسخگوی نقض حقوق اتباع ایرانی باشد

رییس مركز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره دعوت از پادشاه عربستان سعودی برای حضور در اجلاس سران عدم تعهد با وجود نقض حقوق اتباع ایرانی گفت: بحث اتفاقاتی كه در رابطه با اتباع ایرانی در عربستان سعودی به وجود آمده موضوعی نیست كه بتوانیم از آن بگذریم و نه به عربستان و نه به هیچ كشور دیگری اجازه نمی دهیم با اتباع ایرانی به این شیوه برخورد كنند.

وی با بیان اینكه اعدام اتباع ایرانی را از مجاری حقوقی و بین المللی پیگیری خواهیم كرد، افزود: قرار است هیاتی از بخش كنسولی و سایر بخش های سیاسی و حقوقی به همراه وكلای ایرانیان زندانی به زودی به عربستان بروند و ریاض باید نسبت به این اقدام پاسخگو باشد.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه در عین حال پیگیری موضوع اتباع ایرانی و برگزاری اجلاس سران عدم تعهد را جدای از یكدیگر دانست و تصریح كرد: بر اساس پروتكل های بین المللی، كشور میزبان باید از همه كشورهایی كه عضو این سازمان هستند، دعوت كند؛ جدا از اینكه اعضا در چه سطحی در اجلاس شركت كنند.

مهمانپرست همچنین درباره ناهماهنگی میان وزارت امور خارجه و سیستم قضایی عربستان در موضوع اتباع ایرانی اظهار داشت: بحث هایی كه در حاشیه این موضوع مطرح می شود، مسایلی نیست كه توجیه كننده نقض حقوق اتباع ایرانی باشد.

*** هویت افراد دستگیر شده در كنیا مشخص نیست

مهمانپرست در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره ادعای دستگیری دو تبعه ایرانی در كنیا به اتهام تلاش برای اقدامات تروریستی گفت: سفارت جمهوری اسلامی ایران در كنیا در حال پیگیری این موضوع است ولی در ابتدا باید هویت این افراد مشخص شود.

وی تاكید كرد: در مقطع زمانی ای بسر می بریم كه كشورهای حامی رژیم صهیونیستی به ویژه غربی تلاش زیادی می كنند تا چهره ای منفی از جمهوری اسلامی ایران در نزد افكار عمومی دنیا ترسیم كنند و آن را به عنوان یك پروژه در دست دارند و حتما باید با این فتنه ها مقابله كرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره استرداد 'مسعود صداقت زاده' یكی از اتباع ایرانی از مالزی به تایلند به اتهام اقدامات تروریستی اظهار داشت: هم سفارت جمهوری اسلامی در مالزی و هم سفارت ایران در تایلند، پیگیر این موضوع هستند و ادعایی كه مطرح شده باید توسط مقامات حقوقی و قضایی پیگیری شود.

وی با بیان اینكه جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای همكاری در این رابطه اعلام كرده است، تصریح كرد: فكر می كنیم این موضوع نیاز به نوعی درایت دارد و امیدواریم این همكاری ها به گونه ای مطلوب شكل گیرد تا نسبت به ریشه یابی این گونه مسایل به صورت مناسبی رفتار كنیم.

*** ملت ایران اهانت به مقدسات را نمی پذیرد

دستیار ویژه وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره بازگشت سفیر ایران به جمهوری آذربایجان كه در پی توهین به مقدسات اسلامی فراخوانده شده بود، اظهار داشت: بدنبال حوادثی كه در جمهوری آذربایجان رخ داد و اهانتی كه به مقدسات دینی شد، سفیرمان را در باكو خواستیم تا مشورت های لازم را انجام دهیم.

وی با تاكید بر اینكه ملت ایران، هیچ اهانتی را به مقدسات دینی تحمل نمی كنند، خاطر نشان كرد: برخی مقامات جمهوری آذربایجان اظهاراتی داشتند كه نشان دهنده عدم حمایت آنها از اهانت به مقدسات بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در عین حال ما به حسن همجواری و توسعه روابط با كشورهای همسایه پایبندیم و نباید وارد فضاهایی شویم كه می تواند تاثیری منفی بر روابط ما بگذارد و مردم ایران را حساس كند.

مهمانپرست هرگونه توهین به مقدسات دینی را غیرقابل پذیرش و توجیه دانست و گفت: باید طرفین تلاش كنند جلوی این گونه اقدامات را بگیرند.

** برخوردهای تبعیض آمیز را نمی پذیریم

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره ادعاهای مطرح شده از سوی MI-5 انگلیس در مورد امنیت بازی های المپیك لندن و تهدید اعلام كردن ایران و حزب الله لبنان اظهار داشت: هر موضوعی كه در مورد المپیك دنبال شود، باید بر مبنای اظهارات مقامات رسمی باشد و صحبت های متفرقه و ابهام آمیز و هر نوع بهانه جویی به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.

مهمانپرست با بیان اینكه المپیك باید براساس تعهدات بین المللی كشورها برگزار شود، گفت: هرگونه برخورد تبعیض آمیز را نمی پذیریم و این گونه برخوردها با عكس العمل مقامات كشورمان روبه رو خواهد شد.

*** همراهی با اقدامات غیرقانونی غرب را نادیده نمی گیریم

دستیار ویژه وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری درباره تولید نفت بیش از سهمیه برخی اعضای اوپك نیز اظهار داشت: اعضای اوپك باید سقف تولیدات خود را حفظ كنند و در صورتی كه كشوری از این سقف تخطی كند، تصمیمات لازم درباره آن گرفته خواهد شد.

مهمانپرست با بیان اینكه هر گونه همراهی كشورها با اقدامات غیرقانونی و غلط غربی درباره تحریم های نفتی ایران نادیده گرفته نخواهد شد، تصریح كرد: حتما تصویر این كشورها در میان مردم و دولت ما مثبت نخواهد بود و این كشورها باید توجه داشته باشند، دامی كه برای كشورهای منطقه، اسلامی و دارندگان انرژی پهن شده، نهایتا دامن خود آنها را نیز خواهد گرفت و بهتر است در زمین دشمن بازی نكنند.

** رسانه ها به رسالت واقعی خود عمل كنند

خبرنگار یك روزنامه برزیلی درباره دیدار نكردن رییسان جمهوری اسلامی ایران و برزیل در سفر اخیر دكتر محمود احمدی نژاد به ریودوژانیرو و تاثیر آن بر روابط دو كشور از سخنگوی وزارت امور خارجه سووال كرد كه وی پاسخ داد: متاسفانه برخی رسانه ها در كشورهای غربی و حتی برزیل تلاش دارند به موضوعاتی دامن بزنند كه واقعیت ندارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: قبل از اجلاس ریو+20 مقامات برزیلی اعلام كرده بودند كه امكان ملاقات رسمی با روسای تمامی هیات ها وجود ندارد و تنها با هفت تا هشت كشوری كه با برزیل روابط استراتژیك دارند، دیدار دوجانبه صورت خواهد گرفت.

وی با بیان اینكه 50 كشور دیگر نیز درخواست دیدار دوجانبه با رییس جمهوری برزیل را داشتند كه صورت نگرفت، اظهار داشت: آیا عدم دیدار رییس جمهوری برزیل با روسای این كشور به معنای آن است كه روابط برزیل با آنها منفی است؟

رییس مركز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه پرداختن به این مسایل را ناشی از اهداف سیاسی خاص دانست و تصریح كرد: برخی از كشورها و به ویژه صهیونیست ها مخالف گسترش و توسعه روابط ایران با كشورهای آمریكای لاتین هستند.

*** عربستان رویكرد جدیدی را آغاز كند

مهمانپرست در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه در گفت و گو با ایرنا و تبریك به ولیعهد جدید عربستان گفت: وقتی رابطه سیاسی برقرار است، این روابط دارای چارچوب است ولی ما اجازه نقض حقوق اتباع خود را به هیچ كشوری نمی دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینكه همزمان با پیگیری حقوق اتباع ایرانی در مراجع حقوقی و بین المللی، باید بحث های دیگری از جمله اجلاس سران عدم تعهد در تهران را پیگیری كنیم، افزود: زمانی كه فردی فوت می كند یا كسی مقامی را بر عهده می گیرد، ابراز امیدواری نسبت به شروع یك دوره جدید، یك روال تشریفاتی است.

رییس مركز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه ابراز امیدواری كرد: مقامات عربستان سعودی در جهت اصلاح فضای منفی موجود حركت كنند .

مهمانپرست تاكید كرد: فتنه ایجاد اختلاف بین كشورهای منطقه و بحث های مذهبی مربوط به شیعه و سنی جزء طراحی های رژیم صهیونیستی بوده و انتظار واقع بینانه ما این است كه عربستان رویكرد جدیدی را آغاز كند.

** پیگیری وضعیت ایرانی گروگان گرفته شده در سوریه

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره آخرین وضعیت هفت مهندس ایرانی ربوده شده در سوریه اظهار داشت: وضعیت سوریه از نظر امنیتی بحرانی است و برخی كشورها با مسلح كردن گروه های تروریستی به این وضعیت دامن می زنند.

وی تاكید كرد: تمام تلاش خود را به كار خواهیم گرفت تا این افراد هرچه سریعتر آزاد شوند.

سیام** 9129**1572





:: برچسب‌ها: گل , خانه , روز تعطیل ,
:: بازدید از این مطلب : 223
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 7 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: