ذخیره آب سد گتوند به 70 درصد رسید
نوشته شده توسط : breketid

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، 'محمد حسین معنوی فر' افزود: 70 درصد آب ذخیره شده در مخزن سد بزرگ گتوند علیا در صورت تداوم خشكسالی در استان خوزستان، قابل رهاسازی برای مصارف شرب، صنعت و كشاورزی خواهد بود.

وی اظهار داشت: هم اكنون رودخانه‌های بزرگ دز و كرخه با مشكل كم آبی مواجه هستند و فشار مصرف در استان خوزستان بر روی رودخانه كارون متمركز شده است.

معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه گتوندعلیا گفت: حجم آب ذخیره شده در مخزن سد گتوند علیا در این مرحله از آبگیری به حدود یك میلیارد و 650 میلیون مترمكعب و طول دریاچه آن به 70 كیلومتر رسیده است.

وی یادآور شد: از گذشته همواره دو چشمه تلوك و گالی شور حجم قابل توجهی از نمك را وارد رودخانه كارون می كردند و در مواقعی كه نیروگاه‌های آبی بالادستی تولید برق نداشتند، درجه شوری افزایش می یافت، اما هم اكنون سد گتوند علیا همچون فیلتر عمل كرده و آب شور رودخانه كارون را در عمق سد كه حجم مرده آن محسوب می شود، كنترل می كند.

معنوی فر افزود: بر این اساس سد گتوند علیا می تواند در هر دوره ای درجه EC رودخانه كارون را برای مصارف پایین دست مدیریت كند و نگرانی استان خوزستان در این خصوص را از بین ببرد.

یادآور می شود؛ سد گتوند علیا با حجم خاكریزی بدنه در حدود 32 میلیون مترمكعب و ارتفاع از پی 182 متر، بلندترین سد خاكی كشور محسوب می شود كه در روز شش مرداد ماه سال 1390 با حضور رییس جمهوری آبگیری شد.

این مخزن بزرگ، ذخیره آبی مهمی برای استان خوزستان به شمار می رود كه می تواند مشكل كم آبی دشت حاصلخیز خوزستان را برای همیشه برطرف كند.

اقتصام**2021**1594





:: برچسب‌ها: سفر , هاوایی , ژاپن ,
:: بازدید از این مطلب : 252
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: