گزارش در مورد سفر معاون رییس جمهور چین به آمریكا
نوشته شده توسط : breketid

به گزارش ایرنا ، از آنجا كه از ' شی' به عنوان رییس جمهور و دبیر كل حزب حاكم چین در آینده یاد می شود، این سفر می تواند تنظیم كننده آینده روابط دوجانبه پكن - واشنگتن باشد.

با این وصف به نظر نمی رسد كه سفر این مقام ارشد چینی حلال اختلاف هایی باشد كه به خصوص در ماهه گذشته و پس افشای راهبرد نظامی آمریكا و تحولات خاورمیانه، بین دو كشور اوج گرفته است.

' شی ' قرار است در جریان این سفر با ' باراك اوباما ' رییس جمهور و ' جو بایدن ' معاون رییس جمهور و ' هیلاری كلینتون ' وزیر خارجه و همچنین ' لئون پانته آ ' وزیر دفاع آمریكا دیدار و گفت و گو كند.

او دیداری نیز با شماری از نمایندگان كنگره آمریكا خواهد داشت.

این اتفاق در حالی رخ می دهد كه چین هفته گذشته در اقدامی

ناخوشایند برای غرب ، قطعنامه ضد سوریه را در شورای امنیت وتو كرد.

پس از این رویداد مهم ، واشنگتن لبه تیز انتقادهای خود را متوجه پكن كرده است .

با این حال مقام های چین به طور رسمی از این اقدام دفاع كرده و افزوده اند كه تنها با راه حل های سیاسی و دیپلماتیك كه صلح آمیز باشد ، همراهی خواهند كرد.

روزنامه 'مردم' ارگان حزب حاكم چین می نویسد : وتو قطعنامه ضد سوری غرب بشدت واشنگتن را عصبانی كرد اما این كار چین قابل دفاع است.

این نشریه چینی افزود: از مهمترین اختلافات دیگر پكن با واشنگتن موضوع ایران و برخورد با پرونده هسته ای این كشور است.

این روزنامه نوشت: چین با تحریم های یك جانبه آمریكا و غرب علیه ایران مخالف است و در این زمینه اختلاف نظر گسترده ای میان چین و آمریكا وجود دارد.

افزون بر این نباید اختلافات دو كشور در مساله تایوان را نادیده گرفت.

واشنگتن به صراحت به پیمان ها و بیانه های مشترك با چین در قبال تایوان پشت كرده و در سال های اخیر بدون در نظر گرفتن اعتراض های چین ، بزرگترین فروشنده سلاح به تایوان بوده است.

تنها در چهار سال گذشته در دوره ' باراك اوباما ' دولت آمریكا بیش از 10 میلیارد دلار سلاح به تایوان فروخته است.

مساله دریای جنوبی نیز اكنون در كنار اختلافات تجاری دو كشور در ارتباط با ' یوان ' واحدپول چین روابط دو كشور را حساس كرده است .

برخی از دست اندركاران سیستم بانكداری در چین در مصاحبه با ایرنا خاطر نشان كردند كه فشارهای آمریكا برای تغییر ارزش ' یوان ' بیش از اندازه افزایش یافته و این برای مردم چین و بخش های بانكی و تجاری كاملا ملموس است.

روزنامه 'گلوبال تایمز' چاپ پكن در این باره می نویسد: بعید است كه ' شی جین پینگ ' در سفر خود به آمریكا بتواند در مورد این همه اختلاف ها به سازش و مصالحه برسد.

' وو شین بو ' معاون مركز مطالعات در دانشگاه ' فودان ' شانگهای می گوید: این سفر آینده روابط دو كشور را رقم می زند.

وی گفت: این سفر در حالی صورت می گیرد كه چین برای برگزاری هجدهمین كنگره حزب حاكم در ماه اكتبر امسال آماده می شود. نشستی كه آینده ' شی ' را نیز رقم خواهد زد.

' جین چانرونگ ' از محققان دانشگاه ' رنمین ' در پكن می گوید : ما با آمریكا چالش های بسیاری داریم و این سفر فرصتی است تا این مسایل میان دو طرف طرح و بررسی شود.

روزنامه 'چاینا دیلی ' نیز امروز در مقاله ای با اشاره به سیاست های مداخله گرانه آمریكا در امور تایوان ، از دولت اوباما خواست اصل چین واحد را مراعات كند.

حجم مطالب منتشره در رسانه های چین در آستانه سفر معاون رییس جمهور چین به آمریكا حاكی از آن است كه پكن دریافته عقب نشینی از مواضع در برابر آمریكا دستاوردی را حاصل این كشور نمی كند بلكه می تواند دوستان چین را كه انتظارات فراوانی از آن دارند ، برنجاند.

مقاومت چین در برابر خواست های آمریكا ، مخالفت با تحریم های یك جانبه و وتو قطعنامه ضد سوری غرب ، مقاومت در برابر تغییر یكباره ارزش پول ملی و مخالفت با سیاست های منفعت طلبانه تجاری ، ایستادگی در برابر حضور و نفوذ نظامی آمریكا در منطقه آسیا و اقیانوس آرام و حمایت های چین از كره شمالی و حق مشروع این كشور در قبال تهدید 28 هزار و 500 نظامی آمریكایی موضوعاتی است كه امروز باعث شده است تا شهروندان چینی موضع ضد آمریكایی بیشتری از خود نشان دهند.

ناگفته نماند كه هیاتی مركب از 500 نفر معاون رییس جمهور چین را در سفر به آمریكا همراهی می كنند.

این نشان می دهد كه چین برای نفوذ گسترده در بازار آمریكا و همچنین جذب سرمایه گذاری آن كشور برنامه ریزی مشروحی دارد.

چینی ها اگر موفق شوند نبض بازار آمریكا را نیز در دست بگیرند با توجه به ذخیره ارزی سه هزار و 200 میلیارد دلاری و همچنین بحران های مالی و بدهی در آمریكا و اروپا ، از قدرت چانه زنی بیشتری در برابر واشنگتن به خصوص در مسایل بین المللی برخوردار خواهند شد.

معاون رییس جمهور چین روز جمعه آمریكا را به مقصد ایرلند و سپس تركیه ترك می كند.

آساق ** 275 ** 2100





:: برچسب‌ها: ماکرو , هنر , قدیمی ,
:: بازدید از این مطلب : 305
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/weblog/file/img/m.jpg
احسان در تاریخ : 1390/11/24/1 - - گفته است :
salam webe ghashangi dari mikhastam bahat tabadol link konam . linka, kardi khabaram kon ta manam linket konam . mer30 . felan bye


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: