احمدی نژاد: باید تحریم را فرصتی برای کاهش وابستگی به نفت ببینیم
نوشته شده توسط : breketid
احمدی نژاد

محمود احمدی نژاد تحریم نفتی را فرصتی برای کاهش اتکای اقتصادی به عواید نفتی دانسته است

رئیس جمهوری ایران تحریم نفتی کشورش را فرصتی مناسب دانسته و بازارهای نفتی جهان به طرح مجلس ایران برای بستن تنگه هرمز واکنش نشان داده است.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، روز سه شنبه، ١٣ تیر (٣ ژوئیه) در دیدار با مقام ها و کارمندان نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی، تاثیر تحریم نفتی بر اقتصاد ایران را اندک دانست و با اظهار این نظر که مجموع درآمد نفت کمتر از ١٠ درصد حجم اقتصاد کشور را شامل می شود، گفت: "باید تحریم را فرصتی ببینیم که همین مقدار وابستگی بودجه کشور به نفت نیز رفع و استفاده از نفت به عنوان سلاحی برای تحریم برای همیشه از دست دشمن خارج شود."

سخنان آقای احمدی در حالی ایراد شده است که از روز ١ ژوئیه، بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اروپا علاوه بر قطع واردات نفت از ایران، بیمه نفتکش های حامل نفت این کشور توسط شرکت های ثبت شده در این کشورها را نیز منع کرده است.

اجرایی شدن تحریم نفتی ایران علاوه بر قطع فروش نفت به اروپاییان، به دلیل منع پوشش بیمه ای، مشکلاتی را نیز برای صادرات نفت ایران به سایر کشورها ایجاد کرده و از جمله باعث شده است تا کره جنوبی واردات نفت خام از ایران را قطع کند.

همچنین، آمریکا تحریم هایی را علیه برخی موسسات مالی و پولی جمهوری اسلامی، از جمله بانک مرکزی، به اجرا گذاشته که به نوبه خود بر تجارت خارجی ایران تاثیر منفی گذاشته است.

رئیس جمهوری ایران در سخنان خود در روز سه شنبه گفت تحریم هایی که علیه جمهوری اسلامی اعمال شده، سنگین ترین و شدیدترین تحریم هایی است که تا به حال علیه کشوری به اجرا درآمده و افزود: "البته این تصور دشمنان که بتوانند با این تحریم ها، ایران را در موضع ضعف قرار دهند، اشتباه و ناشی از حساب و کتاب های صرفا مادی است."

آقای احمدی نژاد افزود: "باید در مقابل فشارها، ایستادگی کنیم و از این مقطع، سرافرازانه عبور کنیم و پاسخ سیاست های خصمانه دشمن را با گذر مقتدرانه از تحریم‌ها بدهیم."

وی با اشاره به روابط خارجی ایران از زمان استقرار جمهوری اسلامی، گفت "ملت ایران سی و سه سال است که به طور مستقیم با مستکبران درگیر است" و در توضیح این وضعیت نیز اظهار داشت: "اگر ما پایبند به اصول باشیم، همواره با مستکبران که امروز سمبل آنها آمریکاست، درگیر خواهیم بود."

تاسیسات نفتی ایران

تحریم های اتحادیه اروپا صنعت نفت به عنوان تامین کننده اصلی نیازهای ارزی ایران را هدف گرفته است

محمود احمدی نژاد در عین حال، چشم انداز روشنی را برای جمهوری اسلامی در مقایسه با آمریکا پیش بینی کرد و گفت: "امروز آمریکایی ها در وضعیت اضمحلال بوده و رو به سقوط هستند و جمهوری اسلامی در مسیر شکوفایی و صعود قرار دارد."

مقامات جمهوری اسلامی معمولا تحریم های خارجی را بی تاثیر یا حتی مفید دانسته و گفته اند که قطع رابطه اقتصادی با خارج می تواند به خودکفایی کشور در زمینه های مختلف منجر شود، هر چند آمار تجارت خارجی ایران نشان می دهد که نشانه ای از کاهش اتکای اقتصاد ملی به خارج دیده نشده است.

جمهوری اسلامی در حال حاضر برای تامین بخش قابل توجهی از اقلام مصرفی ضروری نیازمند واردات است و حتی در زمینه صادرات غیرنفتی هم، مواد و تجهیزات مورد نیاز صادرکنندگان هم عمدتا از خارج وارد می شود و تامین ارز لازم برای واردات این اقلام هم به صادرات نفتی وابسته است.

به خصوص طی چند سال اخیر و وفور عواید نفتی، بخش قابل توجهی از کالاهای مصرفی از خارج وارد شده که در بسیاری موارد باعث شده تا بازار داخلی هم از دسترش تولیدکنندگان ایرانی خارج شود.

واکنش بازار نفت به تهدید مجلس

همزمان، بازارهای نفتی جهان نسبت به تهدید مجلس برای دست زدن به اقدامات تلافی جویانه علیه تحریم نفتی واکنش نشان داده است.

قاسمی

قاسمی "تصمیم" به کاهش صادرات نفتی را تکذیب کرده است

به گزارش رویترز، بهای نفت خام در بازارهای جهانی در روز سه شنبه روند صعودی داشت و بهای نفت خام از نوع برنت با افزایشی معادل یک دلار و ٧٠ سنت در هر بشکه، از مرز بشکه ای ٩٩ دلار گذشت.

تحلیلگران بازار نفتی یکی از دلایل این افزایش را تدوین طرح دو فوریتی نمایندگان مجلس ایران برای بستن تنگه هرمز در واکنش به تحریم نفتی دانسته اند هر چند عوامل دیگری نیز در افزایش بهای نفت در بازار جهانی موثر بوده است.

از جمله، آمار افزایش فعالیت اقتصادی چین در ماه ژوئن و تصمیم بانک مرکزی آن کشور برای اتخاذ یک سیاست پولی انبساطی، بر بهای انواع کالاهای خام از جمله نفت و طلا تاثیر مثبت گذاشته است.

با وجود طرح مورد نظر گروهی از نمایندگان مجلس برای مقابله با تحریم خارجی، بعید به نظر می رسد که در شرایط فعلی، مقامات جمهوری اسلامی تمامی به بستن تنگه هرمز داشته باشند که البته مستلزم دست زدن به عملیات نظامی علیه کشتیرانی تجاری بین المللی است.

در گذشته، برخی مقامات جمهوری اسلامی گفته بودند که اگر صادرات نفت ایران در نتیجه تحریم خارجی متوقف شود، باید با بستن تنگه هرمز، صدور نفت سایر تولید کنندگان منطقه نیز متوقف شود اما به نظر نمی رسد که چنین اقدامی در دستور کار قرار داشته باشد.

از جمله، روز سه شنبه، همزمان با اجرای یک زمایش موشکی از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سخنگوی وزارت خارجه ایران و همچنین جانشین فرمانده سپاه پاسداران تاکید کردند که این رزمایش ماهیتی "دفاعی" دارد.

اظهارات آقای احمدی نژاد در استقبال از تحریم خارجی نیز ظاهرا تاییدی برآن است که جمهوری اسلامی در حال حاضر در نظر ندارد به اقداماتی دست بزند که احتمال واکنش نظامی خارجی را در پی دارد.

در خبری دیگر در مورد معاملات نفتی جمهوری اسلامی، خبرگزاری دانشجویان ایران - ایسنا - به نقل از رستم قاسمی، وزیر نفت ایران، گفته است که این وزارتخانه تصمیمی برای کاهش صادرات نفت ندارد.

پیشتر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران احتمال ٢٠ تا ٣٠ درصد کاهش در صادرات نفت ایران را مطرح کرده اما گفته بود که دلیل این کاهش، اجرا شدن برنامه تعمیر و مرمت چاه های نفت است.

آقای قاسمی گفته است که هنوز در مورد تعمیر و مرمت چاه های نفت تصمیم گرفته نشده است.





:: برچسب‌ها: تصویر ,
:: بازدید از این مطلب : 234
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 14 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: