بازتاب دامنه دار رزمایش پیامبر اعظم-7 در رسانه های خارجی
نوشته شده توسط : breketid

این رزمایش كه از روز دوشنبه (12 تیرماه) آغاز و چهارشنبه (14تیرماه) پایان می پذیرد با توجه به كار گرفته شدن موشك هایی دوربرد، میان برد و كوتاه برد برای 100 هدف از پیش تعیین شده، متفاوت با رزمایش های قبلی ارزیابی شده. خصوصا اینكه ویژگی آن ایجاد پایگاه‌هایی كه مشابه پایگاه‌ هوایی كشورهای فرامنطقه‌ای ساخته شده‌اند، عنوان شده است.

طبق برنامه زمان بندی شده قرار است در رزمایش سه روزه 'پیامبر اعظم 7' موشك‌های ‌شهاب، زلزال، فاتح، تندر، خلیج فارس و قیام از نقاط مختلف ایران 'یكصد هدف' مشابه پایگاه‌های هوایی كشورهای فرامنطقه‌ای در دل كویر را هدف گیرد.

برگزاری دور جدید مذاكرات فراگیر ایران با گروه 1+5 از یك سو و افزایش تهدیدهای ایران به بستن تنگه هرمز از سوی دیگر همزمان با افزایش مجدد قیمت نفت و همچنین تحریم های اقتصادی علیه ایران از مهمترین محورهایی است كه در رسانه های خارجی به عنوان تبعات تحولات سیاسی و نظامی منطقه مطرح شده است.

رادیو فردا به نقل از 'امیرعلی حاجی‌زاده' فرمانده نیروی هوافضای سپاه نوشت: 'این رزمایش واكنش به كسانی است كه با بی‌ادبی سیاسی با ملت ایران حرف زده و از روی میز بودن گزینه نظامی سخن می‌گویند'.

این رسانه در ادامه گزارش خود به نقل از 'رامین مهمانپرست' سخنگوی وزارت خارجه، این رزمایش را تمرینی برای بالا نگه‌داشتن آمادگی دفاعی ایران دانسته و گفته 'پیام مانور موشكی سپاه این است كه كشور ما اقتدار كامل و آمادگی برقراری امنیت در خلیج فارس و عبور و مرور محموله‌های نفتی در تنگه هرمز را دارد'.

دویچه وله ارتباط این رویداد را با موضوع تحریم های بین المللی علیه ایران با سخنان جانشین فرمانده سپاه پیوند زده كه گفته است، رزمایش موشكی اخیر بیانگر 'اراده سیاسی' ایران بوده و واكنش به كسانی است كه می‌گویند همه گزینه‌ها روی میز است'.

سایت فارسی رادیو اسراییل برگزاری این رزمایش را با مذاكرات ایران با گروه 1+5 مرتبط دانست و به نقل از سرتیپ پاسدار 'حسین سلامی' جانشین فرمانده كل سپاه، پیام آن را هشداری به كشورهایی كه می گویند 'همه گزینه ها روی میز است' نوشته است.

این رسانه در عین حال با حساسیت نسبت به سخنان سرتیپ پاسدار 'امیر علی حاجی زاده' فرمانده نیروی هوا فضای سپاهرا مطرح كرده و نوشته است: 'پیام رزمآیش این است كه اسرائیل بداند كه اگر به اقدامی علیه حكومت ایران دست بزند، بهانه لازم را به جمهوری اسلامی داده تا اسرائیل را از صحنه روزگار محو كند'.

موضوع دیگری كه در رسانه های خبری برجسته شده نوع كاربردی سلاح هایی است كه در این رزمایش مورد استفاده قرار گرفته است.

اغلب رسانه های خبری مدعی شده اند موشك های جدید ساخت ایران با برد 300 كیلومتر تهدیدی برای كشورهای منطقه خصوصا رژیم صهیونیستی است.

سایت دویچه وله گفته است: دوربردترین موشك‌هایی كه در هفتمین رزمایش 'پیامبر اعظم' به كار گرفته می‌شود، موشك‌های شهاب با برد 2 هزار كیلومتر هستند كه می‌توانند مناطقی در اسرائیل را هدف قرار دهند.

در این رابطه رادیو اسرانیل اعلام كرد، 'یكی از موشك هایی كه امروز ادعا شد در رزمآیش موسوم به 'پیامبر اعظم 7' مورد آزمایش قرار گرفته، موشكی با قابلیت هدف قرار دادن رادارهای نظامی با برد 300 كیلومتر بود'.

همچنین روزنامه حریت چاپ تركیه هم در گزارشی از این رویداد مدعی شد 'آزمایش این موشك 'تهدیدی' برای تركیه محسوب می شود كه رادارهای دفاع ضدموشكی ناتو در خاك آن كشور كارگزاری شده است'.

سایت دویچه وله گزارش خود زمان برگزاری این رزمایش را با موضوع تحریم نفتی ایران مرتبط دانسته و نوشته است: 'در مانور جدید سپاه پاسداران ایران در نخستین روز شروع تحریم نفتی ایران توسط اتحادیه اروپا اعلام شده است. جمهوری اسلامی ایران موشك‌هایی با برد 2000 كیلومتر در اختیار دارد كه می‌توانند اسراییل را هدف گیرند. ارتش و سپاه ایران با تشدید تحریم‌ها علیه این كشور بارها غرب را به مقابله به مثل و بستن تنگه هرمز تهدید كرده‌اند'.

رسانه های خبری با اعلام این كه این مانور به فاصله كوتاهی پس از آغاز تحریم های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران آغاز شده است، اقدام ایران را واكنشی نسبت به رفتارهای غرب در ایجاد محدودیت های سخت اقتصادی و نظامی ارزیابی كرده اند.

سایت فارسی بی بی سی نیز در این رابطه نوشته است: 'اتحادیه اروپا اوایل زمستان سال گذشته خورشیدی، رای به تحریم خرید نفت از ایران و ممنوعیت سرمایه گذاری در صنایع نفت و گاز این كشور داد و تاریخ اول ژوئیه(یازدهم تیر) را برای این منظور تعیین كرد. اتحادیه اروپا برای اجرایی كردن این مصوبه شش ماه فرصت در نظر گرفت. ظاهرا با این هدف كه بازارهای نفتی امكان انطباق با كاهش واردات نفت از ایران و دست زدن به اقدامات لازم برای كاهش تاثیر این تحول بر بهای نفت را داشته باشند'.

برگزاری این رزمایش در محافل سیاسی و خبری با توجه به اهمیت نوع سلاح ها و موشك های به كار گرفته شده ساخت ایران و نگرانی رژیم صهیونیستی از پیشرفت های جمهوری اسلامی ارزیابی شده است.

پژوهش**1353**9123





:: برچسب‌ها: آلمان ,
:: بازدید از این مطلب : 208
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 14 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: