آغاز کنفرانس حامیان افغانستان در توکیو
نوشته شده توسط : breketid
حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان

آقای کرزی به نمایندگان کشورهای شرکت کننده در این کنفرانس گفت که دولتش به طور جدی در حال مبارزه با فساد اداری و دولتی است

کنفرانس حامیان افغانستان در شهر توکیو در ژاپن آغاز به کار کرده است. شرکت‌کنندگان در این همایش بین‌المللی درباره راه‌های حمایت از افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی از خاک این کشور در سال ۲۰۱۴ میلادی رایزنی خواهند کرد.

انتظار می‌رود در جلسه امروز (یکشنبه، هشتم ژوئیه) در این کنفرانس بر سر پرداخت حمایت‌های مالی از افغانستان در یک دوره چهار ساله تا سقف ۱۶ میلیارد دلار توافق شود.

در حالی که کابل خواستار تعیین حمایت‌های قطعی است، حامیان خواهان تضمین "درست هزینه" شدن کمک‌ها هستند.

نگرانی اصلی از خروج نیروهای تحت فرمان ناتو در افغانستان این است که با خروج آنها شورشیان مسلح دوباره قوت گیرند و ناآرامی‌ها به افغانستان بازگردد.

موضوعی که در سخنان افتتاحیه حامد کرزی، رئیس‌جمهوری افغانستان هم مورد توجه قرار گرفت.

آقای کرزی، در مراسم افتتاحیه کنفرانس توکیو گفت: "در ۱۰ سال گذشته و با کمک جامعه بین‌المللی موفق شده‌ایم که مشکلات و ویرانی‌های ناشی از گذشته را به طرز چشمگیری سامان بدهیم."

او همچنین به نمایندگان کشورهای شرکت‌کننده در این کنفرانس گفت که دولتش به طور جدی در حال مبارزه با فساد اداری و دولتی است.

علی سلیمی، خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی که به توکیو رفته است، می‌گوید که دولت افغانستان به حاضران در این نشست سندی ارائه کرده است که توسط یک گروه کاری مشترک دولت افغانستان و دیگر کشورهای حاضر در کنفرانس تهیه شده است و در آن ۲۲ حوزه مختلف از جمله بخش کشاورزی و گسترش دسترسی مردم به خدمات بهداشتی، به عنوان اولویت‌های دولت افغانستان برای هزینه کردن منابع مالی مشخص شده است.

به گفته خبرنگار ما، دولت افغانستان در این سند خواهان دریافت منابع مالی به ارزش سه میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار برای عملی شدن و اجرای طرح‌های مرتبط با آن شده است که جامعه جهانی باید در فاصله سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۴ میلادی این منابع را پرداخت کند.

کنفرانس توکیو با حضور مقام‌های عالیرتبه ۷۰ کشور از جمله هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا و بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد در توکیو برگزار می‌شود.

علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران هم از جمله سخنرانان در این کنفرانس بود و در سخنرانی خود دوباره تاکید کرد که حضور نیروهای بین‌المللی در افغانستان باعث گسترش تروریسم و تولید مواد مخدر شده است. خبرنگار اعزامی بی‌بی‌سی فارسی به توکیو می‌گوید که وزیر امور خارجه ایران علت اصلی مشکلات افغانستان در ده سال گذشته را حضور نیروهای خارجی در افغانستان دانسته است.

در این کنفرانس ظاهرا بر پاسخگویی دوجانبه دولت افغانستان و کشورهای کمک‌کننده، تاکید خواهد شد.

کشورهای شرکت‌کننده در این کنفرانس، کمک های خود را به مبارزه دولت افغانستان با فساد، تلاش برای حکومتداری خوب و رعایت حقوق بشر مشروط کرده‌اند.

کنفرانس ژاپن درباره نحوه حمایت از کابل بعد از خروج بخش عمده نیروهای ۱۳۰ هزار نفری به رهبری ناتو صحبت و نتیجه‌گیری خواهد کرد.

روز گذشته ژاپن اعلام کرد که در ۶ سال آینده سه میلیارد دلار به افغانستان کمک می‌کند.





:: برچسب‌ها: ایتالیا ,
:: بازدید از این مطلب : 213
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: