'درگیری مسلحانه مردم با طالبان در شرق افغانستان'
نوشته شده توسط : breketid
طالبان

اخیرا طالبان در چند ولایت با قیامهای مردمی مواجه بوده اند

مقامهای محلی و سران قومی در ولایتهای پکتیا و نورستان در شرق افغانستان گفته که حملات طالبان را به کمک نیروهای مردمی به عقب زده‌اند.

عبدالرحمان منگل، معاون والی پکتیا به بی‌بی‌سی گفت که قیام مردمی در این ولایت زمانی آغاز شد که صدها فرد مسلح طالبان به ولسوالی "میرزکه" هجوم بردند.

آقای منگل گفت: "تقریبا ۴۰۰ نفر بودند که ساعت دو شب به ولسوالی میرزکه حمله کردند و می خواستند که (ساختمان) ولسوالی را از بین ببرند، ولی نیروهای امنیتی به کمک مردم ساکن در آنجا مخالفان را شکست دادند."

او افزود که حالا طالبان از منطقه بیرون رانده شده و در جریان این درگیری، یک مامور پلیس و دو شورشی طالبان کشته شده اند.

حبیب خان منگل، از بزرگان قومی در پکتیا به بی‌بی‌سی گفت که مردم در میرزکه بر اساس اصول قومی، علیه طالبان برخاستند.

او گفت: "کارمندان و نیروهای پلیس که ولسوالی هستند، همه جوانان محل هستند. این اصل پشتونها، مردم پکتیا و افغانها است که هر کسی باید از فرزندان و برادران خود دفاع کند. زمانی که حمله شد، این مردم برای دفاع از خود، شب نخوابیدند و طرف مقابل را شکست دادند."

به گفته او، حالا مردم فهمیده اند که در افغانستان جنگ داخلی نه بلکه "مداخله همسایگان" جریان دارد. آقای منگل افزود که مردم نمی خواهند فرزندانشان به دست همسایگان قربانی شوند یا خاک خود را از دست بدهند.

مقام های محلی در ولایت نورستان هم از مقاومت مردم علیه طالبان، خبر داده اند.

مولوی احمدالله موحد، نماینده نورستان در مجلس نمایندگان گفت که اخیرا در پی حمله هوایی نیروهای ناتو بر مواضع طالبان در وایگل، این گروه تصمیم گرفت که تاسیسات عمومی و از جمله مکتبها/مدرسه ها را ببندند.

آقای موحد افزود وقتی که طالبان به یک مکتب در مرکز وایگل رفتند تا این مکتب را ببندند، معلمان و دانش آموزان این مکتب مانع این کار شدند و طالبان در اجرای این برنامه خود شکست خوردند.

پکتیا با پاکستان مرز مشترک دارد و از مناطق ناامن شمرده می شود

این عضو مجلس همچنین گفت که دولت و نیروهای ناتو در وایگل حضور و کنترل ندارند و ساکنان این منطقه به صورت خودجوش مانع اجرای برنامه طالبان برای بستن مدارس در منطقه شدند.

خبرهای نورستان و پکتیا در حالی منتشر شده که در ماه‌های اخیر، ساکنان ولسوالی اندر در ولایت غزنی، در جنوب افغانستان شورشیان طالبان را با قیام مسلحانه از این منطقه بیرون راندند و زمینه گشایش مدارس و درمانگاه‌ها را فراهم کردند.

پیش از آن از ولایت فاریاب در شمال افغانستان هم گزارش شده بود که مردم در ولسوالی "المار" دست به قیام علیه طالبان زده اند.

هنوز به درستی مشخص نیست که ارتباطی میان سازمان دهندگان این قیام‌ها وجود دارد یا نه، اما برخی این قیام ها را "خودجوش" توصیف کرده اند.





:: برچسب‌ها: سیاه و سفید , قدیمی , غروب ,
:: بازدید از این مطلب : 262
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: