اعتراض به بازگشت دایناسورهای 'پی.آر. ای'
نوشته شده توسط : breketid

شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری در مكزیك به پایان رسیده و 'انریكه پینیا نیه تو' پیروز این دوره مشخص شده است، اما هواداران 'آندرس مانوئل لوپز اوبرادور' نامزد چپگرا و نفر دوم انتخابات به خیابان‌ها آمده‌ و با شعارهای 'ما رییس جمهور منتخب شده با پول و حمایت رسانه نمی خواهیم'، 'حزب پی آر آی كنار برو' نسبت به تقلب در این انتخابات اعتراض كردند.

مخالفین همچنین اعلام كردند كه 'پینیا نیه تو' با علم به نیازهای مادی مردم مكزیك، اقدام به خرید رای آنان به ازای كارت خرید از فروشگاه كرده است.

سایت خبری رسمی مكزیك 'ملانیو' 7 ژوئیه(17 تیر) در گزارش مربوط به انتخابات نوشت: براساس آخرین اعلام موسسه فدرال انتخابات مكزیك 'ایف'، شمارش 99.92 درصد آرا نشان داد كه 'انریكه پینیا نیه تو' موفق به كسب 38.22 درصد آرا یعنی 19 میلیون و 213 هزار رای از 50 میلیون جمعیت رای دهنده شد و پس از وی، 'آندرس مانوئل لوپز' با 31.59 درصد آرا (15 میلیون و 890 هزار رای) و 'جوزفینا وازكز' با 25.39 درصد(12 میلیون و 775 هزار رای) و 'گابریل كوآدری' با 2.29 درصد آرا(1 میلیون و 150 هزار رای) به ترتیب در جایگاه بعدی قرار گرفتند، اما با تمام آمارهای ارائه شده توسط موسسه فدرال انتخابات مكزیك و پس از گذشت یك هفته از برگزاری انتخابات، هنوز نمی توان 'پینیا نیه تو' كه بیشترین آرا را كسب كرده است، رییس جمهور منتخب نامید.

این سوالی است كه بخش آمریكای لاتین شبكه بی بی سی نیز آن را مطرح كرده و در تیتر خبری خود نوشت: مكزیك در یك پارادوكس انتخاباتی به سر می برد و این وضعیت نظام انتخاباتی برای بسیاری از مردم مكزیك تعجب برانگیز و بسیار پیچیده است.

'لوپز اوبرادور' كاندیدای چپ‌گرای انتخابات ریاست‌جمهوری مكزیك نیز علاوه بر اینكه نتایج انتخابات را ناعادلانه خواند، اظهار داشت مداركی در اختیار دارد كه نشان دهنده خرید آراء و حمایت از كاندیدایی مشخص از سوی رسانه ها است.

بنا به گزارش 'ملانیو'، 'لوپز اوبرادور' در روز شنبه 7 ژوئیه (17 تیر) در یك كنفرانس خبری در پایتخت مكزیك سخن می گفت، با 'كثیف' خواندن انتخابات روز یكشنبه اول ژوئیه اظهار داشت: ما نمی‌توانیم نتایجی كه با تقلب اعلام شده را بپذیریم و ادعا كرد كه حزب رقیبش میلیون‌ها پزو برای خرید رای هزینه كرده و رسانه‌ها به طور چشمگیر به نفع رقیبش فعالیت كرده‌اند.

وی همچنین تاكید دارد كه از مجموع 143 هزار مركز اخذ رایی كه مورد بررسی تیم او قرار گرفته در 113 هزار مركز بی‌نظمی و تخطی از قوانین مشاهده شده است.

یك مقام بلندپایه دفتر انتخاباتی 'جوزفینا وازكز موتا' از حزب حاكم مكزیك نیز اعلام كرد كه حزب انقلاب بنیادی برای پیروزی 'نیه تو' در انتخابات ریاست جمهوری پانصد میلیون دلار هزینه كرده است و این خود یك مشكل است چرا كه هر نامزد كه توانایی مالی بیشتری دارد می تواند آراء انتخاباتی را خریداری كند.

سایت خبری رسمی كلمبیا 'ال پاییس' نیز با محور قرار دادن اعتراضات به جرائم انتخاباتی در مكزیك، در گزارش خبری خود از اعتراضات خیابانی ده ها هزار نفر از جوانان عضو جنبش 'من 132 هستم' خبر داد و نوشت: این گروه جوانان با راهپیمایی منظم و مسالمت آمیز و با شعار پینیا كنار برو و با اشاره به برنده شدن مجازی وی در انتخابات از وی خواستند تا از قدرت كناره گیری كند.

این گروه همچنین با منتشر كردن پیام هایی، از موسسه فدرال انتخابات سئوال كردند كه چه كسی به شما شمارش را آموزش داده و تقاضای لغو یا به دور دوم كشاندن انتخابات كردند.

آنان در توجیه این خواسته خود اعلام كردند كه فراموش نكنید كه تنها 60 درصد مردم به پای صندوق های رای رفته اند و تنها 38 درصد از آنان به پینیا نیه تو رای داده اند كه این بدین معناست كه وی تنها منتخب كمتر از 30 درصد جمعیت 80 میلیون رای دهنده در مكزیك می باشد، درحالیكه در قانون انتخابات كشورهای دموكراتیك و پیشرفته، عدم كسب بیش از 50 درصدی آرا به منزله رفتن به مرحله دوم می باشد. این گروه از طریق شبكه های اجتماعی و اینترنتی به سرعت رشد كرده و شدیدا مخالف پینیا نیه تو می باشند.

حزب منتخب مردم در مكزیك كه پیشتر نیز به مدت 71 سال قدرت را در اختیار داشت با چهره جدیدی رسما از اول دسامبر 2012 كار خود را آغاز می كند. براساس قانون اساسی مكزیك، مدت دوران ریاست جمهوری 6 سال است و هر شخص تنها می تواند برای یك دوره انتخاب شود.

در سال 2006 'لوپز اوبرادور' در انتخابات ریاست جمهوری شركت كرد، اما با اختلاف كمتر از یك درصد رقابت را به فیلیپه كالدرون رئیس جمهور كنونی، واگذار كرد. پس از این انتخابات تظاهراتی گسترده در مكزیكوسیتی به راه افتاد كه بیش از یك ماه به طول انجامید.

پژوهش**ف.د**1732**9123





:: برچسب‌ها: شب , روز ,
:: بازدید از این مطلب : 254
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: