نبرد تمام عیار آل سعود با مردم در داخل و خارج
نوشته شده توسط : breketid

رژیم عربستان كه تلاش همه جانبه ای را برای به دست گرفتن ابتكار عمل و ناكام گذاشتن انقلاب های عربی در منطقه انجام داد نتوانست از سرایت اعتراضات به حریم خود پیشگیری كند. آتشی كه این بار دامن حاكمان سالخورده عربستان را گرفته است و به این تنش اخبار مربوط به جنگ داخلی بر سر قدرت نیز دامن می زند. از ابتدای هفته جاری اعتراضات در عربستان به دنبال دستگیر و مجروح شدن یكی از رهبران شیعه این كشور در منطقه نفت‌خیز شرق عربستان با برخورد خشونت‌بار نیروهای امنیتی منجر به كشته شدن دو معترض شده است. اعتراض مردم و گروه های حقوق بشری به دستگیری و سركوب های سیاسی تنها به شرق عربستان محدود نشده و طی دو هفته گذشته در میان بایكوت خبری رسانه های عربستانی ریاض پایتخت این كشور نیز دستخوش نا آرامی ها و تظاهرات شده است. در پی دستگیر و مجروح شدن شیخ 'نمر باقرالنمر' روحانی شیعه عربستانی با شلیك مستقیم گلوله نیروهای امنیتی به پای وی، مردم مناطق شرقی عربستان تظاهراتی برگزار كردند كه با برخورد خشن نیروهای سعودی مواجه و منجر به كشته شدن دو تن به نام‌های 'محمدرضا الفلفل' از 'القطیف' و 'اكبر حسن الشاخوری' اهل 'العوامیه' شد و 19 نفر دیگر نیز مجروح شدند.

پایگاه احرار القطیف گزارش داد كه مردم این مناطق همچنان دست به اعتراض خواهند زد و تظاهرات آنان با سركوب خشونت‌بار آل‌سعود متوقف نخواهد شد.

جدا از محدودیت‌های سیاسی و دینی ساكنان مناطق الشرقیه از انواع نابرابری‌های اقتصادی و تبعیض‌های اجتماعی نیز رنج می‌برند و با وجود اینكه بیشتر چاه‌های نفتی عربستان در مناطق شرقی این كشور واقع شده‌اند و این كشور روزانه بیش از 10 میلیون بشكه را به بازارهای جهانی صادر می‌كند، اما مردم منطقه هیچ سهمی از درآمد‌های نفتی نمی‌برند.

نیمی از درآمد‌های نفتی به صندوقی واریز می‌شود كه بین شاهزادگان سعودی تقسیم می‌شود و نیمی دیگر نیز به بودجه عمومی واریز می‌شود كه باز بیشتر آن صرف قراردادهای نظامی با كشورهای غربی می‌شود و به این ترتیب به چرخه اقتصادی غرب برمی‌گردد.

**اعترافی آشكار به نگرانی از اعتراض

------------------------------------------

به گزارش رویترز، بیانیه وزارت كشور عربستان تصریح كرده است كه در پی دستگیری شیخ نمر باقر النمر معترض عربستانی و روحانی شیعه، دو تن از معترضان كه در العوامیه تجمع كرده بودند، كشته شدند. این بیانیه تصریح می كند كه 'صدای تیراندازی در مناطق مختلف شنیده شد، اما به هیچ عنوان مواجهه امنیتی صورت نگرفت.' این اعتراف وزارت كشور عربستان نشان می دهد كه رژیم آل سعود بدون نیاز به درگیری و حتی با وجود مسالمت‌آمیز بودن اعتراضات اقدام به كشتن معترضان می‌كند. روز یك‌شنبه وزارت كشور عربستان اعلام كرده بود كه النمر در حادثه‌ای در العوامیه و در جریان تعقیب خودروی وی ازسوی نیروهای امنیتی مجروح و دستگیر شده است.

وزارت كشور عربستان كه شیخ نمر باقر النمر را به 'فتنه‌انگیزی' متهم كرده، در اطلاعیه خود مدعی شد كه پلیس یك‌شنبه شب قصد بازداشت النمر را داشته كه با تیراندازی از جانب او و همراهانش مواجه می‌شود و در پی تبادل آتش میان طرفین، ران پای شیخ نمر هدف گلوله قرار می‌گیرد و پلیس موفق به بازداشت او می‌شود.

این در حالی است كه برادر روحانی شیعه عربستانی كه روز گذشته توسط نیروهای آل سعود دستگیر شده در گفت و گو با بخش عربی بی بی سی در پاسخ به سوالی در مورد اینكه منابع رسمی دولت ریاض اعلام كرده‌اند كه شیخ النمر قصد فرار داشته و پس از آن با سلاح هدف قرار گرفته است این ادعای وزارت كشور عربستان را تكذیب می كند و می گوید: شیخ اصلاً مقاومتی نكرده و تنها بوده است.

محمد النمر افزود: برادرم در حال بازگشت از مزرعه بود و هیچ سلاحی نداشت. نیروهای امنیتی بدون اینكه حتی گلوله هوایی شلیك كنند خودرویش را به رگبار بسته‌اند.

وی با تاكید بر اینكه هیچ خبری از وضعیت نگران كننده برادرش ندارد تصریح كرد: تصاویری كه از شیخ النمر منتشر شده نگران كننده است و سلامتش برای خانواده‌اش مشخص نیست.

با این حال به نظر می رسد سوء قصد به جان این روحانی شیعه سعودی و دستگیری وی و متعاقب آن كشته شدن 2 معترض دیگر دامنه اعتراضات را در پناهگاه و مركز حمایت دیكتاتورهای منطقه به شكلی جدی تشدید كند.

ده روز پیش شیخ نمر باقر النمر در خطبه مسجدی واقع در العوامیه گفته بود: یقین دارم دستگیری یا قتل من انگیزه‌ای برای نهضت جدید خواهد شد.

وی افزوده بود: دستگاه اطلاعاتی شایعاتی را رواج می‌دهد تا اذهان جامعه را از جنگ داخلی (بر سر قدرت) منحرف كند.

برخی گزارش‌های تایید نشده نیز از شهادت «شیخ النمر» حكایت دارد. بعضی ناظران می گویند دستگاه‌های امنیتی یا ارگان‌های رسمی و حكومتی رژیم آل سعود ازاعلام خبر شهادت این عالم دینی به شدت در هراس هستند و به همین علت هیچ خبری در این باره اعلام نكرده‌اند.

با این وجود در كشوری كه به اولین دیكتاتور فراری جهان عرب(زین العابدین بن علی) پناه داد و با وجود درخواست های مكرر مردم و مسوولان تونسی از تحویل وی به مقامات آن كشور امتناع می كند، رژیمی كه اعتراضات مردمی بحرین را با لشكر كشی پاسخ داد، زمینه فرار علی عبد الله صالح از مجازات را در یمن فراهم كرد و به درمان جراحت های وی در جریان اعتراض مردم پرداخت، محاكمه آخرین فرعون در مصر را برنتابید و در راه انقلاب آن با دلارهای نفتی و فشارهای سیاسی سنگ اندازی كرد، جدی شدن اعتراضات حاكی از سرریز شدن خشم انباشته ملت های درگیر انقلاب های عربی از سیاست های آل سعود نیز هست.

**الگوی ضدانقلاب در منطقه

-------------------------------

'حمزه الحسن' كارشناس سیاسی عربستانی در گفت و گو با شبكه خبری العالم، ضمن اشاره به سركوب حركات انقلابی مردم این كشور به دست آل سعود، می گوید: رژیم آل سعود، دمكراسی و حقوق بشر را باور ندارد و الگوی ضد انقلاب در مصر، تونس، یمن و بحرین است.

وی خاطرنشان كرد: اعتراضات مردمی كه از حدود دو سال پیش در منطقه الشرقیه عربستان آغاز شده هنوز متوقف نشده است و بعید است آل سعود بتواند این جنبش مردمی را مهار كند.

الحسن تاكید كرد كه رژیم آل سعود با مشكلات متعدد و فرساینده ای چون اختلاف بر سر جانشینی پادشاه، بحران اقتصادی و فقر شدید مواجه است و به همین علت در آستانه زوال قرار دارد.

اشاره الحسن به حمایت عربستان از الگوی ضد انقلاب در منطقه بیراه نیست. مصر یكی از كشورهای انقلاب عربی بود كه از این دخالت ها در امان نماند. امری كه تنش های ناشی از مخالفت مردم مصر با قدامات آل سعود را تا حد خروج سفیر عربستان از قاهره پس از روزها تحصن و مردم در مقابل ساختمان سفارت كشاند. رویداد بسته شدن سفارت عربستان در قاهره نتیجه بروز اولین نشانه های خشم مردم مصر از ریاض بود كه تلاش می كند از سرایت انقلاب های عربی به شبه جزیره عربستان با استفاده از سیاست مداخله جویی جلوگیری كند.

دستگیری احمد الجیزاوی فعال و وكیل مصری در فرودگاه ریاض جرقه این ابراز خشم پنهان را زد تا صدها تن از مردم مصر در روزهای گذشته در مقابل سفارت عربستان در قاهره و كنسولگری های آن در سایر شهرها تجمع و اعتراض كنند، امری كه در نهایت منجر به تعطیلی سفارت عربستان و فراخواندن سفیر برای مشورت به ریاض شد.

روزنامه الحیات وابسته به عربستان سعودی علت دستگیری الجیزاوی در روز 17 آوریل جاری را حمل قرص های مخدر زاناكس به میزان 21380 عدد اعلام كرده و بنابر گزارش خبرگزاری رسمی عربستان، احمد بن عبدالعزیز قطان سفیر عربستان در قاهره اعتراضات منتقدان را بی اساس خوانده است. این درحالی است كه به گزارش روزنامه الیوم السابع مصر، الجیزاوی در پی اقامه دعوایی علیه پادشاهی عربستان در خصوص بازداشت شدگان مصری داخل آن كشور به محض ورود به فرودگاه ریاض به قصد انجام حج عمره بلافاصله دستگیر شده است.

بنابر گزارش رسانه های مصری، حدود دو میلیون مهاجر مصری در عربستان سعودی به سر می برند و دائما تحت شرایط نامساعد و رفتارهای زننده ازسوی مقامات عربستانی در این كشور كار می كنند. با این همه به نظر می رسد دستگیری این فعال مصری بهانه ای برای ابراز خشم مردم مصر از سیاست های عربستان در قبال شهروندان مصری باشد، امری كه رسانه های غربی نیز در تحلیل های خود از آن غافل نماندند.

واشنگتن پست بحران الجیزاوی را نشانه تیره شدن روابط مصر و كشورهای عربی منطقه از زمان سرنگونی رژیم حسنی مبارك دانست و افزود: این كشورها حتی پس از دست كشیدن آمریكا و غرب از رژیم مبارك، تا قبل از سرنگونی این رژیم از آن حمایت كردند.

پایگاه خبری-تحلیلی فیلادلفیا اینكوایر آمریكا نیز در گزارشی از تیرگی روابط بین قاهره و ریاض به این نكته اشاره می كند: مقامات سعودی با مشاهده اتفاقات پس از انقلاب مصر به ویژه دستاوردهای سیاسی اخوان المسلمین نگرانی فزاینده ای یافتند. جریان نگران كننده ای كه می توانست بزرگ ترین اپوزیسیون(اخوان) موجود در كشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را نیز تشویق كند.

**حبس در عربستان، اعتصاب در مصر

------------------------------------------

در جدیدترین تحول مرتبط با تنش های مردم مصر و رژیم آل سعود، هماهنگ كننده انجمن خانواده های بازداشت شدگان مصری در عربستان، از اعتصاب غذا مقابل سفارت سعودی در قاهره خبر داد.

به گزارش العالم، 'شیرین فرید' گفت: تصمیم گرفته ام به دو دلیل مقابل سفارت سعودی در قاهره اعتصاب غذا كنم. نخست اینكه پاسخ ریاست جمهوری درباره مسأله ما منفی بود. به ما گفته شد برای مطرح كردن مسأله خود به دیوان شكایات مراجعه كنیم این درحالی است كه مسأله بازداشت شدگان مصری در عربستان از مسائل بسیار مهم است و مرسی قبلا گفته بود كه به پرونده مصری های بازداشت شده در خارج از كشور رسیدگی می كند. دلیل دوم آن است كه مرسی چهارشنبه برای دیدار با شاه عربستان به این كشور سفر می كند. ما می خواهیم مسأله بازداشت شدگان مصری در عربستان كه اتهامی علیه آنها مطرح نشده و بازداشت شدگان امنیتی از نخستین مسائلی باشد كه با شاه سعودی در میان گذاشته می شود. ما از مرسی می خواهیم مشكل آنها را حل كند و همراه آنها به كشور بازگردد بویژه آنكه خودش نیز رنج ظلم و بازداشت را چشیده است.

پژوهش**9241**9123





:: برچسب‌ها: سان فرانسیسکو , به من ,
:: بازدید از این مطلب : 231
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 21 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: