زندگی در کاپیسا و شمال کابل پس از خروج نظامیان فرانسوی
نوشته شده توسط : breketid
سربازان افغان و ناتو در نزدیکی تگاب در کاپیسا

سربازان فرانسوی پایگاه خود را در کاپیسا به نیروهای افغان واگذار کردند

در پی خروج سربازان فرانسه از ولایت کاپیسا در شمال کابل، مقام های محلی گفته‌اند که با کمبود نیرو و تجهیزات نظامی روبرو هستند.

پس از کشته شدن چهار سرباز فرانسه از سوی یک سرباز ارتش افغانستان، دولت فرانسه تصمیم گرفت ماموریت نیروهایش در این کشور را یک سال زودتر از زمان اعلام شده پایان دهد.

فرانسه بیشتر از سه هزار سرباز در افغانستان دارد و بخش عمده آن در کاپیسا مستقر هستند.

کارستن جاکوبسن، سخنگوی نیروهای ناتو در افغانستان می‌گوید که پس از این نقش سربازان فرانسه در چارچوب ناتو افغانستان، تغییر خواهد کرد.

آقای جاکوبسن گفت: "فرانسه این را واضح ساخته که افغانستان را ترک نمی‌گوید، فقط ماموریتش در افغانستان تغییر خواهد یافت. ماموریت فرانسه در افغانستان پس از این بیشتر حمایتی و آموزشی خواهد بود، اما هنوز گفتگوها در این باره ادامه دارد که پس از این در کاپیسا چه اتفاقی می افتد، نقش سربازان فرانسوی و مسئولیت نیروهای افغان در این ولایت چه خواهد بود؟"

نیروهای افغان و تجهیزات اندک

کاپیسا در چند سال گذشته از مناطق اصلی ماموریت نیروهای فرانسوی بود، سربازانی که برای کمک به حفظ صلح و بازسازی به افغانستان آمده‌اند.

کاپیسا

نیروهای فرانسوی در ولایت کاپیسا بارها با شورشیان مسلح درگیری‌های سنگینی داشتند، چیزیکه به باور فرماندهان این نیروها، ماموریت فرانسه را از کمک به حفظ صلح، به شرکت مستقیم در عملیات نظامی تغییر داد.

اما حالا قرار است سربازان افغان به تنهایی امنیت را در کاپیسا برقرار کنند، چون تنها حامیان خارجی‌شان دیگر آنها را تنها گذاشته‌اند.

در همین رابطه محراب الدین صافی، والی کاپیسا می‌گوید نیروهای امنیتی در این ولایت به تجهیزات بیشتر نیاز دارند.

آقای صافی می‌گوید: "نیروهای امنیتی در کاپیسا تجهیزات کافی در اختیار ندارند و آموزش کافی هم ندیده‌اند. اگر این مشکلات رفع شود، نیروهای امنیتی افغان می توانند مسئولیت‌های امنیتی را به دوش بگیرند."

ناامنی و دلهره مردم

ولسوالی های "تگاب" و "السای"، از ناامن ترین مناطق در این ولایت هستند. مناطقی که در سالهای اخیر به مرکز تجمع شورشیان مسلح تبدیل شده است.

چیزی که به شورشیان در ولسوالی تگاب کمک می‌کند، هم مرز بودن آن با ولسوالی نسبتا نا امن "سروبی" در کابل است.

پلیس در کاپیسا

نیروهای افغان مجبور هستند به تنهایی امنیت کاپیسا با تامین کنند

جمعیت کاپیسا چیزی در حدود هفتصد هزار نفر است و بیشترشان زراعت پیشه‌اند.

شکار پرنده‌ها منبع دیگر درآمد برای روستائیان است. هنگامی که در فصل زمستان، لایه های ضخیم برف زمین های زراعتی روستائیان را می پوشاند، آنها دیگر کار زیادی برای انجام دادن ندارند.

واکنش روستائیان در کاپیسا به بیرون شدن نیروهای خارجی از ولایتشان متفاوت است.

شماری از آنها می‌خواهند نظامیان فرانسوی بیشتر از این در ولایت شان حضور می‌داشتند تا به گفته آنها، به برنامه های بازسازی خود در این ولایت ادامه می دادند و بخش دیگر، نبود این نیروها را برای خودکفایی سربازان افغان مفید می‌دانند.

اما حالا دیگر ماموریت نظامی فرانسوی‌ها در کاپیسا پایان یافته و ساکنان این ولایت نیز مانند بسیاری از افغانهای دیگر نمی‌دانند که متحدان بین المللی کشورشان پس از این چه برنامه ای برای آینده آنها دارند.





:: برچسب‌ها: آسیا , جزیره ,
:: بازدید از این مطلب : 265
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: