سناریوی تكراری 'سلاح شیمیایی'
نوشته شده توسط : breketid

از دوران پس از جنگ جهانی دوم تاكنون، آمریكا برای حفظ انحصار سلاح های كشتار جمعی و همچنین تعریف آن به عنوان بهانه ای برای اعمال نفوذ، رژیم سازی كرده است. این رژیم سازی با تشكیل سازمان هایی در حوزه خلع سلاح و كنترل تسلیحات تكمیل شد و به عنوان اهرم فشار در ماجرای عراق به كار رفت. پرونده سازی علیه برنامه هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران از دیگر اقدامات آمریكا با استفاده از رژیم های خلع سلاح و كنترل تسلیحات است.

بن بست در شورای امنیت به دلیل وتوی پیاپی قطعنامه های كشورهای غربی به وسیله چین و روسیه در ماجرای سوریه باعث توسل به بهانه تكراری سلاح های كشتار جمعی شده است. نكته مهم این است كه در صورت پیشبرد جدی متهم كردن سوریه به داشتن سلاح شیمیایی، باز هم باید برای تصمیم گیری به شورای امنیت مراجعه كرد كه سایه سنگین وتو بر آن سنگینی می كند. در چنین شرایطی، آیا آمریكا باز هم به دنبال تكرار الگوی عراق و دور زدن شورای امنیت است؟ آیا شرایط كنونی منطقه اجازه چنین كاری را به آمریكا خواهد داد؟

ایهود باراك وزیر چنگ رژیم صهیونیستی روز چهار شنبه در مصاحبه با كانال 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی با این ادعا كه 'پایان اسد نزدیك است' گفت: سقوط اسد می تواند ضربه سنگینی به محور متشكل از ایران و حزب الله بزند، اما اسراییل نگران آن است كه ذخیره سلاح سوریه به دست حزب الله بیفتد!

وی افزود: سوریه مجموعه پیشرفته ای از موشك های ضدهوایی و موشك های زمین به زمین دارد و همه این نگرانی ها مرا بر آن داشت تا به ارتش برای امكان حمله نظامی آماده باش بدهم!

خبرگزاری رویترز در گزارش خود اظهارات ایهود باراك را تكمیل می كند و می نویسد: وزیر دفاع اسراییل روز جمعه خبر داد در صورتی كه دولت سوریه موشك ها یا سلاح های شیمیایی را به حزب الله لبنان تحویل دهد اسراییل آماده دخالت احتمالی در سوریه است.

باراك تاكید كرد: به ارتش دستور دادم آمادگی های اطلاعاتی را افزایش دهد و هر آنچه لازم است فراهم كنند تا در صورت ضرورت بتوانیم اجرای عملیاتی را بررسی كنیم.

وزیر دفاع اسرائیل افزود: 'ما احتمال انتقال اسلحه مانند موشك پیشرفته زمین به هوا و موشك زمین به زمین یا اسلحه شیمیایی از سوریه به حزب الله را به دقت بررسی می كنیم'.

ایهود باراك همچنین گفت: 'هنگامی كه بشار اسد در سراشیبی سقوط قرار گرفت ما فعالیت اطلاعاتی خود را افزایش دادیم تا از عبور هر گونه اسلحه به حزب الله لبنان جلوگیری كنیم'.

مقامات اسراییلی با این اظهارات همزمان با اتهام زنی به سوریه و حزب الله درصدد آن هستند كه از ناآرامی ها و درگیری های سوریه برای ورود به آن كشور و تكمیل دخالت های غربی استفاده كنند به ویژه اینكه مخالفان اسد بارها به اسراییل اطمینان خاطر داده اند كه در صورت سرنگونی اسد خطری از جانب معارضان متوجه اسراییل نخواهد شد.

هماهنگ با این خط خبری كه در رسانه های عربی مانند الجزیره و العربیه نیز دنبال می شود روزنامه نیویورك تایمز آمریكا روز پنج شنبه نوشت: برخی مسوولان در دولت آمریكا هشدار داده اند كه اسراییل ممكن است به 'تاسیسات سلاح شیمیایی' سوریه حمله كند. این روزنامه افزوده است، این برآورد آمریكایی در پی سفر هفته گذشته تام دانیلون مشاور امنیت ملی آمریكا به اسراییل و دیدار با تعدادی از مسوولان اسراییلی حاصل شده است.

مركز پژوهش های اسراییلی عكا در گزارش خود از دیدار لئون پانه تا وزیر دفاع آمریكا با همتای اسراییلی خود آورده است: ایهود باراك در این دیدار به پانه تا گفت كه انفجار اخیر ساختمان شورای امنیت ملی سوریه و مرگ تعدادی از سران آن ضربه ای سنگین به پیكره نظام بشار اسد بود كه به تعجیل در سقوط این نظام منجر خواهد شد.

باراك برخلاف هیاهوهای رسانه ای به این نكته اشاره كرد كه 'اسراییل در سایه حوادث جاری سوریه در معرض خطر حقیقی نیست، اما با این وجود ارتش آمادگی و هوشیاری خود را در جولان حفظ خواهد كرد و مشاوره های امنیتی همچنان ادامه دارد.

**مثلث آمریكا، رژیم صهیونیستی و اردن

--------------------------------------------

در همین حال روزنامه فایننشیال تایمز انگلستان در خبری فاش كرد كه ارتباطاتی بین آمریكا، اسراییل و اردن برای آنچه 'تامین امنیت سلاح های شیمیایی سوریه' نامیده می شود، صورت گرفته است.

یك مسوول عربی بلندپایه كه هویتش فاش نشد به این روزنامه گفته است: تماس ها و ارتباط گیری بین ایالات متحده آمریكا، اسراییل و اردن برای اجرای طرحی برای تامین امنیت سلاح های شیمیایی سوریه در قالب اعزام واحدهای ویژه به خاك سوریه انجام شده است.

فایننشیال تایمز در ادامه گزارش خود آورده است: هرگونه دخالت خارجی برای تامین امنیت سلاح های شیمیایی نیازمند تخریب سیستم دفاع هوایی اسد و اعزام ده ها هزار سرباز! است. زیرا این تسلیحات در مناطق متعددی نگهداری می شوند و باید برای راهیابی به آن از بمب های بتن شكن استفاده كرد! زیرا این اماكن از حملات هوایی در امان هستند.

شایان ذكر است كه شگرد توسل به وجود سلاح های شیمیایی را پیش تر غربی ها به زعامت جورج بوش رییس جمهور سابق آمریكا و تونی بلر نخست وزیر وقت انگلستان برای توجیه حمله به عراق در سال 2001 به كار گرفتند. اتهامی كه بعدها مشخص شد بی اساس و تنها بهانه ای با هدف اجماع سازی جهانی برای حمله به عراق بوده است.

**مشاوره فشرده سازمان سیا با مخالفان اسد

----------------------------------------------------

یك روزنامه سوییسی با اشاره به تحولات سوریه نوشت كه سازمان اطلاعات مركزی آمریكا (سیا) به مخالفان بشار اسد مشاوره می دهد. روزنامه سوییسی ‘باسلر تسایتونگ’ نوشت: پس از مكالمه تلفنی باراك اوباما با ولادیمیر پوتین همتای روسی خود و تلاش رییس جمهوری آمریكا برای قانع كردن رییس جمهوری روسیه برای حمایت نكردن از نظام بشار اسد، سریعا از سوی كاخ سفید اعلام شد كه روسیه و آمریكا در خصوص بحران سوریه اختلاف نظر دارند.

این روزنامه در عین حال افزود: البته در دولت آمریكا موضوع حمله نظامی علیه سوریه مطرح نیست، هرچند كه جناح جمهوریخواهان از جمله مك كین خواهان آن است.

روزنامه سوییسی تصریح كرد: امروز برنامه دولت اوباما در خصوص سوریه، 'عبور حساب شده' است. از یك سو آمریكا اصرار دارد كه اسد را راضی به رفتن به تبعید كند كه به ندرت چنین برنامه ای به واقعیت در می آید و از سوی دیگر، خواستار آن است كه مذاكراتی بین برخی از سران میانه رو اپوزیسیون با افراد درجه دوم در رژیم بشار اسد برای توافق در خصوص آینده این كشور بوجود آید.

'باسلر تسایتونگ' تاكید كرد: البته تنها موضوعی كه كاخ سفید تلاش می كند از تكرار آن جلوگیری كند، نمونه عراق است. در عراق پس از سقوط رژیم صدام حسین یك خلاء قدرت بزرگ بوجود آمد كه در نهایت به وضعیتی مانند جنگ داخلی تبدیل شد. این روزنامه یادآور شد: سوریه هم دقیقا مانند عراق دارای اقلیت های مذهبی و قومی زیادی است.

روزنامه سوییسی خاطرنشان كرد كه با توجه به این وضعیت پیچیده در سوریه كه یكی از كشورهای مهم خاورمیانه است، دولت اوباما را بر آن داشته كه یك راه غیر از جنگ را برای آن پیدا كند.

این روزنامه نوشت: به همین دلیل سازمان سیای آمریكا چند هفته ای است كه با اپوزیسیون سوریه همكاری می كند و با آن در تماس است و از نظر فنی، لجستیكی و ارتباطاتی به آن مشاوره می دهد.

روزنامه سوییسی یادآور شد: كاخ سفید این موضوع را كه مخالفان دولت سوریه از طریق سازمان سیا سلاح دریافت می كند، اكیدا تكذیب كرده است.

’باسلر تسایتونگ’ افزود: كاخ سفید و سازمان سیا در این همكاری بیش از همه می خواهند بدانند كه القاعده چه نقشی در سوریه دارد.

ازسوی دیگر و بنا بر گزارش روزنامه المصری الیوم، ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه هشدار داده است كه هر گونه فعالیتی در سوریه باید در چارچوب ماموریت ناظران سازمان ملل باشد و هرگونه تلاشی خارج از شورای امنیت سازمان ملل می تواند ماموریت این سازمان بین المللی را با محدودیت روبرو كند.

پژوهش**9241**9123





:: برچسب‌ها: روش ,
:: بازدید از این مطلب : 241
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: