چرا سیدحسن نصرالله تا این حد از سوریه حمایت می كند؟
نوشته شده توسط : breketid

به گزارش ایرنا از بیروت، در سخنان اخیر سید'حسن نصرالله' در ششمین سالگرد جنگ 33 روزه رژیم صهیونیستی بیش از پیش حس وفاداری حزب الله به نظام سوریه ملموس بود؛ آنجا كه وی گفت كه 'سوریه اینك یك مشكل حقیقی و تهدیدی برای آمریكا و اسراییل است زیرا یك قدرت نظامی برتر به شمار می رود؛ سوریه پل ارتباطی میان ایران و مقاومت و به عبارت بهتر، حامی اصلی مقاومت در سطح نظامی ویژه است.'

دبیركل حزب الله حتی موضوع حمایت سوریه از حزب الله را به شكلی فراتر مطرح كرد و گفت: 'مسئولان سوریه همواره در راستای تقویت مقاومت در لبنان و فلسطین، خود را به خطر انداخته و جانفشانی كرده و زمانی كه كشورهای عربی از ورود كمك غذایی و جمع آوری كمك های مالی برای غزه جلوگیری می كردند، دمشق سلاح و غذا به غزه می فرستاد و برای این امر خطرات زیادی را می پذیرفت.'

هر كسی كه نسبت به استراتژی حزب الله اطلاع كافی داشته باشد، از واكنش سید حسن نصرالله نسبت به كشته شدن سران نظامی و دولتی سوریه اظهار شگفتی نمی كند.

منابع نزدیك به حزب الله عقیده دارند، سخنان اخیر سیدحسن نصرالله با ثوابت سیاسی و اصولی وی مطابقت دارد؛ ازاین رو وی در سخنان خود از بیان نقش و اهمیت سران كشته شده سوریه در حمایت از مقاومت، چشم پوشی نكرد.

كشته شدگان در حقیقت از اركان بزرگ مؤسسه نظامی سوریه و از بنیانگذاران جنگ علیه اسراییل حتی قبل از رسیدن بشار اسد به قدرت بودند؛ از این رو لوث كردن اسم آن ها در درگیری های داخلی میان سلطه و معارضان نظام، كاری بس اشتباه است.

كسانی كه با فضای حزب الله و سیاست این حزب آشنا هستند به خوبی می دانند كه جانبداری سید حسن نصرالله از نظام سوریه، در روزهای سخت و پر مشقت اخیر، با توجه به حمایت این كشور از مقاومت در شرایط حساس، یك امر بدیهی است.

منابع نزدیك به حزب الله عقیده دارند كه جایز نیست كه حزب الله از حمایت رهبران سوریه كه اساسا به علت مخالفت با منافع آمریكایی و اسراییلی مورد همجمه خارجی قرار گرفته اند، دست بردارد.

این ناظران با اشاره به روند اصلاحات در سوریه تأكید كردند: اینك باید در مورد این مسئاه شك كرد كه اگر سوریه، تمام اصلاحات را كه برخی از خارج و داخل سوریه نسبت به انجام آن اصرار داشتند، اجرا می كرد؛ آیا حنگ جهانی علیه این كشور متوقف می شد.

از دیدگاه حزب الله، این جنگ تنها نظام سوریه را هدف قرار نداده بلكه استراتژی و موقعیت این كشور در منطقه را مورد هدف قرار داده و از آنجا كه حزب الله خود را جدای از صف مقاومت سوریه نمی داند، در حقیقت هنگامی كه از نظام سوریه دفاع می كند، در واقع به دفاع از خود نیز می پردازد.

سیدحسن نصرالله از دو دید به نظام سوریه نگاه می كنند؛ دید اول به بحران داخلی سوریه مربوط می شود كه دبیركل حزب الله همواره بر برآورده كردن خواسته های طبیعی مردم سوریه در ایجاد اصلاحات، آزادی، دوری از اعمال خشونت و ایجاد گفتگو تأكید كرده است.

اما دید دوم به بعد خارجی سوریه و موقعیت استراتژیك این كشور در رویارویی با اسراییل كه در واقع جوهر اصلی معركه امروز سوریه را تشكیل می دهد، مربوط می شود؛ از این رو حزب نمی تواند در این بعد، بی طرف باشد، چرا كه عامل استراتژیك و موقعیت محور مقاومت منطقه در معرض خطر قرار گرفته است، از این رو لاجرم حزب الله به بخشی از معركه دفاع از نظام سوریه و حفظ آن، تبدیل شده است.

این موضع حزب الله یك صورت استثنایی دفاع از نظام سوریه نیست بلكه روسیه نیز با متحمل شدن انواع فشارها و وسوسه ها، حاضر به چشم پوشی از نظام سوریه نشده است و روسیه در واقع امروز به حلقه حمایتی سوریه در شورای امنیت تبدیل شده است و همزمان با افزایش سطح درگیری های داخلی سوریه، موضع این كشور در حمایت از نظام سوریه نیز افزایش یافته است.

بدین ترتیب جبهه حمایت از سوریه تنها در حزب الله محدود نمی شود بلكه این جبهه به كشورهای روسیه، چین، ایران و خط مقاومت منطقه نیز امتداد یافته است.

قضیه سوریه دیگر از مرز ایجاد اصلاحات در این كشور فراتر رفته و به مرحله تصیفه حساب ها رسیده است و حزب الله عقیده دارد كه سوریه ضربه سنگین كشته شدن سران نظامی و دولتی خود را تحمل كرده و پیش بینی می كند بحران سوریه طولانی شود.

خاورم*2023**1030**2047**





:: برچسب‌ها: آبی , اسپانیا , ابرها ,
:: بازدید از این مطلب : 240
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: