دیابتی ها در صورت كنترل قند خون خود می توانند روزه بگیرند
نوشته شده توسط : breketid

دكتر 'سعید حسینی' روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: معمولا به میزان قند كمتر از 140 (میلی گرم در دسی لیتر)، قند كنترل شده می گویند.

وی خاطرنشان كرد این دسته از بیماران دیابتی نیز به شرطی می توانند روزه بگیرند كه به هیچ عنوان وعده غذای سحری را از وعده های غذایی خود حذف نكنند.

حسینی خاطرنشان كرد اگر بیمار دیابتی، وعده سحری را حذف كند با توجه به ساعات طولانی روزه داری، دچار برخی اختلالات مانند افت قندخون و علایمی مانند عرق سرد و تپش قلب می شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران خاطرنشان كرد افراد دیابتی قبل از روزه داری حتما باید با دكتر متخصص غدد، مشورت كنند.

دكتر حسینی گفت: اگر فردی قند خونش كنترل شده باشد اما ساعتی دیگر با افزایش میزان قند خون خود مواجه شود به معنای 'نوسانات قند خون' است و این افراد نمی توانند روزه بگیرند.

وی افزود: همچنین امكان روزه داری برای نوجوانان مبتلا به دیابت و دیابتی هایی كه از انسولین استفاده می كنند، وجود ندارد و این افراد باید تحت مراقبت شدید باشند.

این متخصص تغذیه خاطرنشان كرد علاوه براین، اگر بیمار دیابتی دچار عوارض دیگری مانند فشار خون، ناراحتی های قلبی و عروقی، سكته مغزی و ناراحتی های كلیوی باشد به هیچ وجه نباید روزه بگیرد.

دكتر حسینی افزود: علاوه براین، كنترل وزن برای دیابتی ها بسیار مهم است اگر دیابتی ها دارای اضافه وزن هستند ابتدا باید پنج تا 10 كیلوگرم از وزن خود را كم كنند بعد اقدام به روزه داری كنند.

وی خاطرنشان كرد بیماران دیابتی در طول ماه مبارك رمضان باید در مصرف كربوهیدرات ها -مانند برنج و ماكارونی- دقت داشته باشند و اینگونه مواد غذایی را كمتر مصرف كنند.

این استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران اظهار داشت: بیماران دیابتی باید از مصرف قندهایی مانند 'زولبیا' كه سریع جذب بدن می شوند، بطور جدی پرهیز كنند.

دكتر حسینی یادآور شد همچنین لازم است بیماران دیابتی غذاهای چرب مانند آش و حلیم را كمتر مصرف كنند.

اجتمام**9185 ** 1569





:: برچسب‌ها: گل ,
:: بازدید از این مطلب : 231
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: