آثار مرحوم اكبر رادی هیچگاه رنگ كهنگی نمی گیرد
نوشته شده توسط : breketid

'هادی مرزبان' روز دوشنبه به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: پس از سه دهه حضور در تئاتر كشور آموخته ام كه برای همراهی مخاطبان باید در فعالیت خود، بخشی از خواسته ها و دغدغه های مخاطبان جامعه را در صحنه های نمایشی بازنمایی كنم.

وی ادامه داد: پیش از انقلاب عده ای از هنرمندان تئاتر سعی می كردند دیواری میان عموم مخاطبان با هنر نمایش ایجاد و این هنر را ویژه افراد خاصی از جامعه معرفی كنند؛ اما پس از انقلاب با تغییر نگرش ها، شاهد حضور تئاتر در میان عموم افراد جامعه بودیم و حتی طی یكی، دو دهه صف های طویل مخاطبان هنر نمایش برای دین آثار صحنه ای در مقابل در تالارها و تماشاخانه ها شكل گرفت.

كارگردان نمایش 'هاملت با سالاد فصل' ادامه داد: هر چند طی چند سال اخیر نیز بار دیگر شاهد فعالیت تعداد معدودی هنرمندان برای القای آن فضای خاص پیش از انقلاب بودیم كه تلاش داشتند تئاتر را از مردم جدا كنند و آثار خود را برای قشر و افراد خاصی به عنوان 'مخاطب' تولید می كنند.

وی با بیان آنكه هیچگاه در پی جلب نظر مخاطبان خاص نبوده و همواره به انتقال پیام افراد جامعه در صحنه تلاش می كرده، افزود: هر بار كه پس از اجرای نمایشی، پیشنهادها و انتقادهای طیف متنوعی از مخاطبان بدستم می رسد، احساس می كنم كه توانسته ام برای تحقق اهداف خود گام دیگری بردارم.

كارگردان نمایش 'لبخند باشكوه آقای گیل' گفت:‌ 'فقر' و 'بی عدالتی' دو موضوع مشتركی است كه به عنوان دغدغه های اصلی در تولید آثار هنری خود مد نظر داشته ام و سعی كرده ام كه در تمامی نمایش هایی كه به روی صحنه می برم به آنها متعهد باشم.

مرزبان كه نمایش 'شب روی سنگ فرش خیس' نوشته اكبر رادی را به صحنه برده، به تبیین ویژگی های این نمایشنامه نویس فقید پرداخت و ادامه داد: رادی هنرمندی بود كه درد جامعه را داشت و همواره اشخاص نمایش های او از مردمان همین جامعه بودند و دردها و آسیب های قهرمان آثار رادی، حرف های اصلی و درد دل مردمان و البته حرف های من به عنوان یك هنرمند است، به همین سبب تلاش كردم كه طی دو دهه اخیر بی وقفه توجه خود را معطوف به كارهای این هنرمند كنم و بهترین خاطرات من از سال های حضور در تئاتر كشور، تجربیات متفاوتی است كه با آثار اكبر رادی در صحنه تئاتر، داشته ام.

كارگردان نمایش 'ملودی شهر بارانی' با تاكید بر آنكه معتقدم هنرمندی كه درد افراد جامعه و دغدغه بازتاب آنها را در صحنه های نمایشی نداشته باشد، هنرمند نیست گفت: زنده یاد رادی 50 سال از زندگی پربار حرفه ای خود را برای مردم و به عشق آنها مطالعه كرد و نوشت.

وی ادامه داد: همین ممارست و كوشش بود كه رادی را به چنان جایگاهی رساند، كه بدون شك اكنون همگی او را به عنوان یكی از اصلی ترین ستون های تاریخ تئاتر ایران می شناسند، زیرا آثار و نمایشنامه های او، در حقیقت شناسنامه مردم همین سرزمین با تمام خوشی ها و تلخی های زندگی پیرامون آنها است.

مرزبان گفت: آثار رادی آنچنان لبریز از حس زندگی و طراوت است كه هیچگاه مفاهیم و حرف های آنها رنگ كهنگی به خود نمی گیرد و تك تك گفت وگوها و صحنه ها آنچنان با دقت چیده شده است كه نمی توان كوچكترین تغییری در آنها ایجاد كرد.

وی ادامه داد: بر همین اساس در اجرای دوباره این اثر نیز تنها بخشی از كار را برای كوتاه كردن زمان آن حذف كرده ام و نگاهم به اجرای این اثر در قیاس با 14 سال قبل، چندان تغییر فاحشی نكرده است، هر چند كه حضور بازیگران جدید دست كارگردان را برای تغییراتی در حس و حال فضای صحنه ها باز می گذارد.

نمایش 'شب روی سنگ فرش خیس' داستان فردی به نام 'دكتر مجلسی' را روایت می كند كه در روزهای بازنشستگی نامه ای از سوی دانشگاه برای دعوت به كار مجدد دریافت می كند اما ... .

نمایش 'شب روی سنگ فرش خیس' به مدت 140 دقیقه همه روزه به جز شنبه ها از ساعت 19 در سالن شماره یك مجموعه تماشاخانه ایرانشهر میزبان علاقه مندان خواهد بود. در این اثر نمایشی بهزاد فراهانی، فردوس كاویانی، فرزانه كابلی، ایوب آقاخانی، بهرام ابراهیمی، شیوا مكی نیان، نیكی مظفری، مهدی عبادتی و علی رامز نقش آفرینی می كنند.

فراهنگ ** 9266 ** 1071





:: برچسب‌ها: شیکاگو ,
:: بازدید از این مطلب : 256
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: