احتمال تعویق زمان برگزاری اجلاس سران كشورهای مغرب عربی
نوشته شده توسط : breketid

به گزارش ایرنا، ' عدنان منصر' امروز(دوشنبه) در نشستی خبری كه در ساختمان ریاست جمهوری تونس موسوم به ' كارتاژ' برگزار شد، افزود: المرزوقی اعتراضی به تعویق زمان برگزاری اجلاس سران اتحاد مغرب عربی ندارد در صورتیكه یكی از سران این كشورها چنین درخواستی را برای داشتن فرصت بیشتر به منظور مشورت و تبادل نظر در خصوص راههای موفقیت آمیز روند ساختن مغرب عربی ارائه كند.

قرار است این اجلاس دهم ماه اكتبر آینده در شهر ساحلی طبرقه تونس برگزار شود.

المرزوقی اخیرا با ' الحبیب بن یحیی الامین ' دبیركل اتحاد مغرب عربی در باره فراهم ساختن آمادگی های تونس برای برگزاری این اجلاس گفت وگو كرد.

دبیركل اتحاد مغرب عربی در این دیدار گفت كه با توجه به شرایط منطقه و تحولاتی كه در كشورهای مغرب عربی رخ داده بازسازی ساختار موسسات این اتحادیه را ضروری كرده تا بتواند پاسخگوی مطالبات مردم باشد.

المرزوقی قبل از آن با ' عبدالاله بنكران' نخست وزیر مغرب در تونس دیدار و با وی در باره برگزاری اجلاس سران اتحاد مغرب عربی گفت وگو كرد.

بن كران بعداز این دیدار گفت كه تونس و مغرب بر بازسازی و بهسازی ساختار اتحاد مغربی عربی تمایل زیادی دارند تا به یك نهاد عملیاتی و واقعی تبدیل و در اجلاس تونس تصمیمات اساسی و موثر گرفته شود.

اتحاد مغرب عربی متشكل از 5 كشور تونس ، الجزایر، مغرب، موریتانی و لیبی در 17 فوریه 1989 به عنوان یك سازمان اقتصادی تاسیس شده است.

فعالیت های این اتحادیه در سال 1994 با مشكل مواجه و سران آن به علت اختلافات بین كشورهای عضو بویژه مغرب و الجزایر در خصوص صحرای غربی برگزار نشد.

رایزنی های گسترده پایتخت های اتحاد مغرب عربی از سال 1994 برای عبور از اختلافات و تشكیل اجلاس سران آن ثمربخش نبوده و این درحالی است كه مقامات این كشورها همواره از وجود اتحاد مغرب عربی به عنوان یك ' گزینه راهبردی' یاد می كنند.

** دفاع از سفرهای اخیر المرزوقی به مصر، اتیوپی و فرانسه

سخنگوی ریاست جمهوری تونس در بخش دیگری از این كنفرانس خبری به دفاع از سفرهای اخیر المرزوقی به سه كشور مصر، اتیوپی و فرانسه پرداخت و ضمن پاسخگویی به برخی شبهات و انتقادات در این زمینه ، نتایج بدست آمده را مثبت ارزیابی كرد.

عدنان منصر در باره سفر المرزوقی به مصر گفت كه این سفر مهم اولین دیدار از مصر بعداز انتخابات ریاست جمهوری بود و دو رییس جمهور منتخب كشورهایی كه شاهد انقلاب های مردمی بوده اند با یكدیگر دیدار كردند.

در حالیكه منابع خبری و محافل سیاسی هدف از سفر المرزوقی به فرانسه را پایان دادن به وضعیت بحرانی در روابط دو كشور اعلام كرده بودند، عدنان منصر نیز تایید كرد كه تلاش المرزوقی بازگرداندن روابط دو كشور به شرایط راهبردی آن بود.

وی هدف از سفر المرزوقی به اتیوپی را شركت در نوزدهمین دوره اجلاس سران كشورهای آفریقایی در آدیس آبابا اعلام كرد.

** حمایت المرزوقی از الشاذلی العیاری به عنوان رییس بانك مركزی تونس

سخنگوی ریاست جمهوری تونس گفت كه المرزوقی به توافق خود با ' حمادی الجبالی ' نخست وزیر و ' مصطفی بن جعفر' رییس مجلس موسسان تونس در خصوص نامزدی ' الشاذلی العیاری' برای ریاست بانك مركزی تونس ملتزم است.

هفته گذشته به درخواست المرزوقی و با رای نمایندگان مجلس موسسان تونس ، ' مصطفی كمال النابلی ' از مقام خود به عنوان رییس بانك مركزی این كشور بركنار شد.

قرار است این هفته مجلس موسسان تونس رییس بانك مركزی این كشور را انتخاب كند.

خاورم ** 1324





:: برچسب‌ها: پاییز , سرگرمی ,
:: بازدید از این مطلب : 264
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: