برنامه كاهش بلایای طبیعی از سوی مدیریت شهری فرهنگ سازی شود
نوشته شده توسط : breketid

'احمدرضا شجیعی' روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا، افزود:‌ در طرح های توسعه شهری، كاهش وقوع حوادث و سوانح متعدد از جمله زلزله های مهیب، سیل های مخرب، طوفان های سهمگین،خشكسالی فصلی، رانش‌های مكرر زمین، بارش برف سنگین و موج سرما و یخبندان، آتش سوزی های وسیع جنگلها، حوادث شهری و سایر حوادث گوناگون در كشور باعث شده ایران یكی از 10 كشور آسیب پذیر جهان از حیث وقوع حوادث طبیعی محسوب شود.

وی اضافه كرد: با توجه به اینكه شهرهای كشور كه 70 درصد از جمعیت كشور را در خود جای داده اند بیشترین آسیب پذیری را در زمان وقوع هر یك از حوادث و سوانح دارا هستند، لذا وقوع حوادث طبیعی و انسان ساخت علاوه بر بروز تلفات انسانی، موجب آسیب و خسارت های سنگین بر ساخت و سازهای شهری، تأسیسات زیربنائی، اماكن مسكونی و تجاری ، كارخانه ها و همچنین امنیت روحی، روانی و اقتصادی مردم را نیز به خطر می اندازد.

قائم مقام سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ادامه داد:‌ بنابراین به نظر می رسد نقش مدیریت شهری و شهرداری ها در این زمینه باید برجسته تر گردد و در شهرهای بزرگ محور اصلی مدیریت بحران و اقدامات مرتبط با كاهش بلایا باید از سوی شهرداری ها صورت پذیرد.

وی افزود:‌همچنین مدیریت شهری باید همواره روش های مدیریت و فناوری های موجود را به ویژه در مورد ایمن سازی خدمات تأسیسات و ساختمان های شهری بهبود بخشد و به هنگام كند.

شجیعی گفت:‌ برای دستیابی به این هدف، گنجاندن برنامه های كاهش آسیب پذیری شهروندان و جامعه كه در معرض مخاطرات و بلایای طبیعی هستند در طرح های توسعه شهری ضرورت دارد.

وی ادامه داد:‌ افزایش آگاهی مردم در مورد خطرات ناشی از بلایای طبیعی و ایجاد تغییرات در رفتار مردم ضرورت دارد و شهروندان باید اعتقاد پیدا كنند كه با فراگیری آموزش های مناسب امدادی، می توانند خود را طوری سازماندهی نمایند كه در مقابل بلایای طبیعی،پیش گیری و خودامدادی كنند.

وی گفت:‌ همچنین برای ایمن سازی شهرها در مقابل بلایای طبیعی، فرهنگ ایمن سازی شهرها باید گسترش یابد و در اجرای سیاست های ایمن سازی شهرها، مردم، مدیران شهری و مسوولان دولتی نیز باید مشاركت و تعهد كافی داشته و همچنین دانش لازم را كسب كنند.

به گفته قائم مقام سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از پیش مشخص كردن نقش و مسوولیت های مدیران شهری بر اساس برنامه های جامع مدیریت بحران بلایای طبیعی در سطح شهرداری ها، استانداری ها و سایر دستگاههای مرتبط و دخیل در امر مدیریت سوانح در كشور از جمله اولویت های مهم دراین بخش است.

وی افزود: در سطح مناطق شهرداری ها و مدیریت شهری نیز، هسته های مدیریت بحران نقش و اهمیت بسزائی داشته و در هنگام وقوع حوادث می بایست بصورت عملیاتی در كوتاه ترین زمان ممكن وارد عملیات امداد و نجات شوند.

قائم مقام سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر تاكید كرد:‌فرهنگ ‌سازی برای مقابله با سوانح و بلایای طبیعی باید از سنین كودكی آغاز شود تا بتوان در سایر سطوح جامعه آن را تعمیم داد.

اجتمام**7029 **1569





:: برچسب‌ها: شب ,
:: بازدید از این مطلب : 279
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 8 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: