چهره‌های سیاسی ایران 'از پایان عمر اصولگرایی' می‌گویند
نوشته شده توسط : breketid

برخی از چهره های شاخص اصولگرایان در ماه های اخیر انتقادات گسترده ای علیه محمود احمدی نژاد مطرح کرده اند

برخی از چهره‌های سیاسی در ایران در روزهای اخیر از "پایان دوره اصولگرایی" و ظهور جریان‌های تازه سیاسی در این کشور سخن گفته‌اند.

علی مطهری، از نمایندگان اصولگرای منتقد دولت در مجلس هشتم در گفت و گو با روزنامه شرق در تهران، با انتقاد از دیگر اصولگرایانی که به گفته او "در برابر نقض قانون توسط دولت محمود احمدی نژاد، سکوت می کنند" گفته است که "اگر اصولگرایی این است، من [اصولگرا] نیستم."

آقای مطهری در این گفت و گو انتقادات مفصلی را متوجه جریان اصولگرایی کرده و گفته که در داخل این جریان از دو سال پیش شکاف افتاده است.

به گفته آقای مطهری این شکاف در جریان استیضاح علی کردان، وزیر کشور دولت آقای احمدی نژاد در سال ۱۳۸۷ و همچنین برخورد با معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ تشدید شد.

علی مطهری می گوید که اکثر اصولگرایان در جریان برخورد با معترضان در برابر تضییع حقوق آنها سکوت کردند و در جریان استیضاح آقای کردان هم با علم به اینکه بر سر مدرک تحصیلی اش خلاف گویی شده، خواستار ادامه کار او و پایین آوردن شان مجلس بودند.

آقای مطهری به روزنامه شرق گفته است: "ما وقتی واکنش دوستان اصولگرای خودمان را در مقابل رفتارهای غیرقانونی دولت و همین‌طور در مورد نحوه مواجهه با حوادث بعد از انتخابات دیدیم، احساس کردیم که اینها گاهی اصول، حق، عدالت و انصاف را زیر پا می‌گذارند و به‌دلیل تعصب گروهی برخی حقایق را نادیده می‌گیرند بنابراین به این نتیجه رسیدیم که اینها اصولگرای واقعی نیستند؛ شاید هم اصولگرایی را تملق و چاپلوسی تلقی می‌کنند."

"یک عده می‌گویند چون دولت، دولت اصولگراست نباید ایراد بگیریم . . . در واقع می‌گویند قانون‌گریزی هست اما چون قانون‌گریز از اصولگرایان است نباید مزاحمش شویم . . . با این مقاومت‌ها در مقابل قانون، زاویه استبداد باز می‌شود"

علی مطهری

آقای مطهری می گوید که این گروه از اصولگرایان "اصولگرایی را به حفظ نظام به هر قیمتی و مساوی قرار دادن آن با تملق و چاپلوسی تنزل دادند."

علی مطهری، فرزند مرتضی مطهری نظریه پرداز انقلاب اسلامی است که پدرش در ماه های نخست انقلاب در جریان یک سو قصد کشته شد.

او در عین حال برادر همسر علی لاریجانی، رئیس فعلی مجلس است.

آقای مطهری طی ماه های اخیر برای طرح سئوال از رئیس جمهور و احضار او به مجلس که در تاریخ ایران بی سابقه است، تلاش کرد.

صلاحیت او در جریان بررسی اولیه صلاحیت نامزدهای انتخابات توسط هیات های اجرایی (متشکل از نمایندگانی از سوی وزارت کشور) به دلیل "عدم اعتقاد به اسلام و ولایت فقیه" رد شد، اما هیات های نظارت (نمایندگانی به انتخاب شورای نگهبان) صلاحیت او را تایید کردند.

با این همه جبهه متحد اصولگرایان، از گروه های عمده اصولگرایی نام آقای مطهری را از فهرست خود حذف کرده است.

آقای مطهری از سرسخت ترین منتقدان دولت محمود احمدی نژاد در مجلس طی سه سال اخیر بوده است.

به گفته آقای مطهری "یک عده می‌گویند که چون دولت، دولت اصولگراست نباید از آن ایراد بگیریم و نقد جدی‌ای مطرح کنیم. در واقع می‌گویند قانون‌گریزی هست، اما چون قانون‌گریز از اصولگرایان است نباید مزاحمش شویم... با این مقاومت‌ها در مقابل قانون، زاویه استبداد باز می‌شود و اگر ادامه پیدا کند ممکن است در آینده، نظام را به سمت استبداد پیش‌ ببرد."

'جناح اصولگرا در روزهای آخر عمر است'

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و فرمانده پیشین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم در جریان یک نشست دانشجویی از "روزهای آخر عمر جناح اصولگرا" سخن گفته است.

آقای رضایی در پاسخ به سئوالی درباره جبهه ایستادگی گفته که این گروه سیاسی "جبهه‌ ای مستقل است و گرچه تفکر اصولگرایی دارد، اما در جناح اصولگرایی نیست چون جناح اصولگرایی در روزهای آخر عمر خود قرار دارد همان‌طور که جناح اصلاح‌طلبی از رده خارج شد، ولی اندیشه اصلاح‌طلبی وجود دارد."

جبهه ایستادگی سومین و حاشیه ای ترین جبهه اصولگرایان در انتخابات مجلس است که محور اصلی آن محسن رضایی است.

آقای رضایی گفته است که "اندیشه اصولگرایی یک نماینده ندارد و همان‌طور که از زمان مشروطه تا به امروز اندیشه اصلاح‌طلبی و اصولگرایی وجود داشته، اما افراد و جناح‌های مربوط به آن عوض شده‌اند، امروز نیز شاهد پوست‌اندازی سیاسی در آرایش سیاسی کشور هستیم."

اصولگرایان 'پوست می اندازند'

عبدالحسین نواب، از چهره های سیاسی کلیدی جامعه روحانیت مبارز هم به سایت خبرآنلاین، گفته است که "رهبران جدید وارد جریان اصولگرایی شده اند و اصولگرایی در حال پوست انداختن است."

"جناح اصولگرایی در روزهای آخر عمر خود قرار دارد همان‌طور که جناح اصلاح‌طلبی از رده خارج شد، ولی اندیشه اصلاح‌طلبی وجود دارد"

محسن رضایی

آقای نواب گفته است: "حرف هایی که اگر اصلاح طلب ها می زدند تعجب می کردیم الان اصولگرایان می زنند".

"اصولگرا" عنوانی است که بخشی از سیاستمداران محافظه کار ایران، پس از انتخابات دور دوم شوراهای شهر برای خود انتخاب کردند.

اصولگرایان خود را پیروز دو انتخابات شورای شهر تهران، دو انتخابات مجلس هفتم و هشتم و دو انتخابات ریاست جمهوری اخیر می دانند و از تابستان سال جاری خورشیدی هم خود را برای نهمین دوره انتخابات مجلس آماده می کنند.

جبهه متحد اصولگرایان یا گروه ۷+۸ با محوریت محمدرضا مهدی کنی، رئیس فعلی مجلس خبرگان، جبهه پایداری با محوریت محمدتقی مصباح یزدی و جبهه ایستادگی با محوریت محسن رضایی سه گروه عمده اصولگرایان است که خود را برای انتخابات آماده می کنند.

گروهی از اصولگرایان نیز با نام "صدای ملت" فهرست تازه ای منتشر کرده اند که علی مطهری شاخص ترین چهره آن است.





:: برچسب‌ها: عروسی , برف , جدید ,
:: بازدید از این مطلب : 216
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: