پمپاژ گاز مدیترانه به پیمان ضدتركیه ای قبرس-تل آویو
نوشته شده توسط : breketid

در شرایطی كه تركیه امیدوار بود به دلیل همراهی با ایالات متحده و رژیم صهیونیستی در اعمال فشار بر سوریه و پذیرفتن سپر دفاع موشكی ناتو در خاك خود مشوقی جدی دریافت كند، تحكیم مناسبات رژیم اسرائیل با قبرس نشان می دهد كه سیاست بلندمدت تل آویو بدون توجه به رفتارهای تركیه در جستجوی تشكیل محوری ضدتركیه ای در شرق مدیترانه است.

همزمان با سفر اخیر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به جزیره قبرس، رسانه های این رژیم با تاریخی خواندن سفر، آن را در راستای جایگزینی قبرس با تركیه و تقسیم منابع گازی دریای مدیترانه با قبرس دانستند اقدامی كه خشم و واكنش تركیه را برانگیخته است.

روزنامه معاریو رژیم صهیونیستی نوشت: بنیامین نتانیاهو صبح پنج شنبه در سفری تاریخی و بی سابقه درحالی برای سفری یك روزه وارد قبرس شد كه این سفر از تل آویو تا نیكوزیا تنها 30 دقیقه طول كشید.

این روزنامه افزود كه سفر نتانیاهو یك سال پس از دیدار 'دیمیتریس كریستو فیاس' رییس جمهور قبرس به تل آویو انجام می شود. دیداری كه پس از 11 سال اولین سفر یك رییس جمهور قبرسی به اسراییل بود.

این روزنامه افزود كه یكی از موضوعات مذاكره بین مقامات اسراییلی و قبرسی در سفر نتانیاهو، انرژی و همكاری های مشترك برای بهره برداری از منابع گاز طبیعی در شرق دریای مدیترانه و به ویژه نحوه انتقال گاز این دریا به قبرس و از آنجا به كشورهای اروپایی بود. پیمانكار این پروژه شركت انرژی 'دیلیك' اسراییلی است كه به همراه شركت آمریكایی 'تیكسان نوبل' عملیات اكتشاف سفره گازی 450 میلیارد متر مكعبی به نام 'لیویاتان' را در نزدیكی سواحل قبرس انجام داده اند. شركت آمریكایی 'نوبل' ماه پیش اعلام كرد كه حجم تقریبی سفره های گاز قبرس به 85 تریلیون فوت مكعب بالغ می شود. ذخایری كه می تواند دهه ها نیاز این جزیره را تامین كند.

روزنامه جروزالم پست رژیم صهیونیستی معتقد است: سفر نتانیاهو نشان دهنده میزان روابط با قبرس است. كشوری كه تا چهار سال پیش از دشمنان سرسخت اسراییل در اروپا بود، اكنون روابط چشمگیری با تل آویو دارد.

این روزنامه به نقل از یك دیپلمات اسراییلی افزود: 'قبرس شریك منطقه ای مهمی برای اسراییل در كنار یونان، رومانی و بلغارستان است. ائتلافی منطقه ای در مقابل و موازی با تركیه.'

براساس گزارش جروزالم پست، روابط اسراییل با قبرس در حالی رو به بهبودی نهاده كه در 4 سال گذشته تنش ها بین تل آویو با آنكارا رو به افزایش گذاشته است. اكنون اسراییل از بعد جغرافیایی قبرس را نزدیك ترین دولت به كشورهای اروپایی و پلی به اروپا به ویژه در زمینه انرژی می داند.'

این روزنامه اسراییلی تصریح می كند كه تركیه شمال قبرس را از سال 1974 تاكنون اشغال كرده است و نیكوزیا حق دارد از منابع طبیعی این جزیره استفاده كند و این پتانسیل ضدتركیه ای نقشی انكار ناپذیر در بهبود روابط بین اسراییل و قبرس داشته است.

رسانه های اسراییلی همچنین اشاره كردند كه قبرس در سال گذشته نقش موثری را در به شكست كشاندن اعزام ناوگان دریایی آزادی غزه از اروپا داشته و اجازه نداده است كشتی های این ناوگان در كرانه های این كشور پهلو بگیرند. همچنین قبرس در دسامبر 2010 بالگردی را برای اطفای حریق جنگل كرمل به اسراییل اعزام كرد.

سایمون هندرسون كارشناس 'مركز مطالعات شرق' نزدیك در گزارشی تاكید كرده است: اسراییل و قبرس را به طور همزمان، اكتشاف حجم عظیمی از گاز در حوزه مدیترانه به هم نزدیك كرده است، اما اداره نقاط تنش منطقه ای در این چارچوب(دیپلماسی انرژی) می تواند در آینده چالش های سختی را به وجود آورد كه نمی توان به آسانی چشم بر آنها بست.

هندرسون می افزاید: برای چند دهه به دلیل روابط خوبی كه بین اسراییل و تركیه برقرار بود روابط قبرس با تل آویو به كندی پیش می رفت، اما اكنون با افزایش تنش در روابط تركیه با اسراییل این مناسبات افزایش یافته است.

هندرسون می گوید: اختلافات تركیه با قبرس به سال 1974 و زمانی باز می گردد كه 30 هزار سرباز ترك برای حمایت از ترك های قبرس كه اعلام استقلال كرده بودند وارد شمال این جزیره شدند.

این كارشناس مركز آمریكایی اشاره می كند كه اكتشاف سفره های گاز طبیعی در دریای مدیترانه با افزایش تنش بین آنكارا و تل آویو در پی حمله اسراییلی ها به كشتی مرمره همزمان شد و در همان مقطع تل آویو توافق نامه هایی را با قبرس برای ترسیم مرزهای دریایی با هدف تعیین سهم هر یك از طرفین از منابع گازی موجود امضا كرد. این موضوع خشم تركیه را بر انگیخت و آنكارا تهدید كرد كه كشتی های جنگی خود را به مناطق انجام حفاری اعزام خواهد كرد.

اخیرا نیز پس از سفر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به قبرس وزارت خارجه تركیه در بیانیه ای تهدیدهای خود را متوجه تل آویو و نیكوزیا كرده و هشدار داده است كه اجازه نخواهد داد شركت های نفت بیگانه بدون مجوز آنكارا اقدام به حفاری در منطقه كنند.

به گزارش رادیو رژیم صهیونیستی، در بیانیه وزارت خارجه تركیه آمده است كه آنكارا به تمامی تدابیر اجرایی لازم برای حمایت از حقوق خود در حوزه متعلق به خود دست خواهد زد.

شایان ذكر است تركیه با قبرس و لبنان بر سر مرزهای دریایی خود در مدیترانه همچنان منازعه دارد.

در همین حال 'ایراتو كوزاكو ماركولیس' وزیر خارجه قبرس پیش از سفر نتانیاهو به این جزیره در گفت و گویی با رادیو رژیم صهیونیستی تصریح كرد: تركیه مانورهای نظامی تحریك آمیزی را در شرق دریای مدیترانه انجام می دهد.

این وزیر قبرسی افزود كه نمایش قدرت تركیه تهدیدی برای قبرس و اسراییل است و با هدف هشدار به شركت های خارجی سرمایه گذار در بخش استخراج گاز و نفت مدیترانه دنبال می شود.

وی افزود: اتخاذ این روش ازسوی تركیه اساسا غیرمقبول و هراس افكنانه است.

درحالیكه تركیه در اعمال فشار بر دشمنان رژیم اسرائیل مانند سوریه در منطقه به سیاست خارجی این رژیم عملا كمك می كند، بدون اینكه چشم انداز روشنی برای منافع ملی تركیه وجود داشته باشد، تل آویو به تحكیم مناسبات خود با دشمنان تركیه در شرق مدیترانه مشغول است. این سیاست مبهم تركیه باعث شگفتی محافل سیاسی و اعتراض های مردمی در این كشور شده است.

پژوهش**9241**9123





:: برچسب‌ها: عروسی , انگلستان ,
:: بازدید از این مطلب : 231
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 4 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: